Hur orkar ni företagare?

08 jan 2012 19:05 #1 av Anonym Gäst
Jag driver en elinstallationsfirma själv och har i dagsläget 5 anställda elektriker. Vi håller till i en "mellanstor stad" i södra Sverige.

Jag tycker i allmänhet att det är trevligt att köra eget, jag får bestämma själv hur allt ska vara osv.

Men om man får vara lite negativ så har jag nästan alltid en inre stress.

Antingen är det för mycket jobb. Jag mår dåligt över att neka jobb, måste jobba häcken av mig för att hinna med alla viktiga kunder (som ej går att neka).

Eller så är det för lite jobb. Jag blir stressad över att hitta jobb till mina anställda så att jag inte ska behöva säga upp någon (vi är nästan som en familj).

Hur har ni andra företagare det? Har ni några knep för att hålla ett jämnt flöde av jobb?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 20:15 #2 av Patrik Hedlund
Mycket bra fråga! Väntar med spänning på svar från någon/några av forumets företagare!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 21:46 #3 av Rikard Ågren
Många byggföretag köper ju fastigheter som de kan pula med vid svikande orderbok men det är kanske inget för en elfirma. Köp ett litet elnät kanske? :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2012 23:24 #4 av David olsson
Ja du...

Nu är jag ju inte riktigt i samma sits som du då jag driver en 1-mans firma.
Men håller med dig att det är en ständig Inre stress med både för mycket och för lite jobb, nu har jag tur att jag bor på ett ställe i Sverige där det finns mer jobb än hantverkare.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2012 00:04 #5 av Patrik Hedlund
Jag vill starta eget så småningom och blev lite smått "skrämd" när jag läste att man är ständigt stressad, men så kom jag på att en inre stress har man ju även som anställd serviceelektriker när det är mycket jobb, fast det är väl kanske inte riktigt samma sak? Men som anställd är det olika från person till person, vissa känner ansvar att hinna med kunder, göra ett bra jobb och vara ansiktet utåt för företaget medans andra bara jobbar och skiter i allt så fort klockan blivit 16.00.
Den första typen känner nog en inre stress då även efter arbetsdagens slut.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2012 19:45 #6 av Ronnie Lidström
Ja.. man måste väl vara "funtad" på ett speciellt sätt för att överleva :pinch:


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 jan 2012 20:11 #7 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hur orkar ni företagare?

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 17:04 #8 av Svenne Eriksson
Jag tycker att det är svårt att hinna med allt jag vill göra på 8 timmar.

Men snart ska vi väl hinna med allt på 6 timmar. När Vänsterpartiet tagit över ;)
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 19:37 #9 av Gunnar Stenquist
Vore bra med 6 timmars arb dag då kanske det räckte med att jobba 8 tim som egen företagare
mvh Gunnar S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 19:40 #10 av Rikard Ågren

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 20:24 #11 av Patrik Hedlund

Svenne Eriksson skrev: Jag tycker att det är svårt att hinna med allt jag vill göra på 8 timmar.

Men snart ska vi väl hinna med allt på 6 timmar. När Vänsterpartiet tagit över ;)

Hehe Ja, jag har också svårt att hinna med allt på 8 timmar. Skulle en arbetsdag vara på 6 timmar (med bibehållen lön, som jag har för mig att de "slåss" för) så skulle jag knappt hinna få fram verktygen hos kund för ens det vore dags att packa in allt i bilen igen...

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 20:54 #12 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hur orkar ni företagare?

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:08 #13 av Tobias Karlsson
Patrik: Det står faktiskt inget om bibehållen lön vid 6timmars arbetstid på deras partiprogram...


Rickard: Förstår inte riktigt din text, men är du företagare eller anställd?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:29 - 10 jan 2012 22:32 #14 av Patrik Hedlund

Tobias Karlsson skrev: Patrik: Det står faktiskt inget om bibehållen lön vid 6timmars arbetstid på deras partiprogram...

Då har antingen någon vänsterpolitiker med en annan åsikt än partiet sagt det eller så har jag drömt det. Vet i alla fall att jag blivit grinig över det hela.

Edit: Länk *Knack knack* "Hallå... är det någon hemma?" ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:37 #15 av Tobias Karlsson
Har också hört "kravet" i pressen, men eftersom det inte står i deras program så får man väl gå på det och inte löst snack på stan?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:40 - 10 jan 2012 22:41 #16 av Patrik Hedlund
Haha Jo, det är sant. Men eftersom att det verkar finnas motioner om det i partiet så vet man ju aldrig vad som skulle kunna hända om de kom till makten. Officiella åsikter kan ju säkert ändras. ;)

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:44 #17 av Tobias Karlsson
Mjo, det är ju klart, vi vet ju alla hur centern var imot Kärnkraft och nu lovprisar den =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:45 #18 av Patrik Hedlund
Ja, det är väl tur det! ;)

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 22:59 #19 av Tobias Karlsson
Väldigt tur att man kan ändra uppfattning, annars hade det varit tufft.

Men back to topic.
Skulle vara roligt med mer företagare som lägger fram hur de har det, är också inne på att starta eget någon gång, skulle vara intressant så man vet om det är "värt" att satsa på eller inte...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2012 05:54 #20 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hur orkar ni företagare?
Tobias: Företagare med 5 anställda. Menar att tiden jag skruvar kan variera mellan 8-32 timmar per vecka. Har 1dag som jag "alltid" lägger på pappers arbete. Har sett allt för många chefer gått in i väggen dom sista 15 åren. Och jag tänker inte hamna där pga girighet/okunskap.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg