Hur orkar ni företagare?

11 jan 2012 16:01 #21 av Marcus Lundström
Jag är företagare med 2 anställda elektriker. Arbetar 40h/vecka installatörstid och så avlägger jag 1-3h varje kväll på "pappersjobb" som bokföring, fakturering, anbud etc.
Jag har inga stora stressproblem, emallanåt är det dock total härdsmälta i kalendern och då är det mindre kul förstås.

Den största skillnaden när jag gick från montör till entrepenör tyckte jag var sättet att tänka. Som montör jobbar man 8h, får ett uppdrag och utför det så bra som möjligt. Sedan går man hem och spelar Xbox.
Man bryr sig inte så mycket om hur mycket jobben går i vinst, bara lönen kommer varje månad.

Som entrepenör handlar det främst om en jakt på pengar, pengar för att företaget kan överleva och så man kan avlöna sina anställda och ge någon krona till sig själva. Givetvis ska man tänka kvalité, ärlighet och säkerhet, men man måste även hela tiden tänka företagsekonemi.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2012 21:21 #22 av Magnus Johansson
Det gäller att ha bra stödsystem (förutom bra gubbar). Jag designade ett webbaserat system där de lägger in tid och material vilket gör det lätt för mig att fakturera. Har visat det för andra och de tycker det verkar vettigt så jag utvecklar en version som gör det lättare att kunna sätta upp andra företag.

Men just den inre stressen är det som är det värsta.
Om jag skall göra något hemma är det alltid någon annat som gnager mig.
Att sitta en lördag/söndag på kontoret helt ostört är faktiskt rena semestern.

Jag har satt upp en rätt så bra IT miljö där alla gubbar synkar mot dropbox.
Fjärrstyrning av min dator på kontoret så man alltid jobbar mot samma dator.

Sedan gäller det att hela tiden jobba med sina gubbar. Ring kunderna, kom i tid. Gör det där extra samtalet m.m.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2012 23:15 #23 av Janne Larsson
För min del ligger stressen endast då det är nära besiktningar....precis som för alla på projektet antar jag....
I övrigt så har jag haft sånt flyt att jag har flera fasta återkommande kunder att jag kan planera in ganska mycket långt in i framtiden samt att jag har en kund som gör så att jag måste åka till Tyskland ibland och trakta, ob osv på det samt att jag debiterar högre på dessa jobb då det är lite special gör att det faktiskt har täckt upp odebiterbar tid.

Däremot när jag hade anställd personal så hade man ju alltid tanken att hur ska det bli när det aktuella projektet tar slut osv....man vill ju inte kicka någon direkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2012 06:47 - 12 feb 2012 06:47 #24 av Patrik Hedlund

Janne Larsson skrev: man vill ju inte kicka någon direkt.

Va? Men du som är företagare, drömmer inte du våta drömmar om att kicka folk varje natt?? Så har jag fått bilden av en företagare uppmålad i alla fall... :rulla:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2012 14:54 #25 av Janne Larsson

Patrik Hedlund skrev:

Janne Larsson skrev: man vill ju inte kicka någon direkt.

Va? Men du som är företagare, drömmer inte du våta drömmar om att kicka folk varje natt?? Så har jag fått bilden av en företagare uppmålad i alla fall... :rulla:


Mmm..beror ju på vem och var man frågar....sällan när man frågar företagren iofs :S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.032 sekunder

Senaste foruminlägg