elverk till att driva ett hus

17 feb 2014 16:20 #21 av Martin
Ska man göra en sådan koppling så måste man ju ha så att en brytare inte kan vara av och den andra på utan att bägge måste styras samtidigt. Detta går ju lösa men blir lite omständigt förövrigt.

För Drar man igång generatorn och man har kopplat loss i A men sen springer man till B då har man ju redan skickat ut spänning på Linjen I faserna eller i PE/N,PEN.

Det går ju lösa med ett par kontaktorer som faller om ena brytaren ändras etc. Och bägge måste givetvis dra om någon av de slås till.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2014 18:16 #22 av Marcus
Finns lite allmänt i denna text på sidan 50 och framåt...

www.msb.se/Upload/Insats_och_beredskap/O...A4r%202013-07-01.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2014 18:37 #23 av Mats Jonsson
Michells inlägg 20:
Får kablarna mellan generator och abonnentanläggningar överhuvudtaget byggas? Faller de inom de undantag som finns från kravet på koncession?

Att skapa en ring av PEN-ledare är alltid olyckligt, inte bra. Läs gärna avsnitt 444 i SS 4364000. T.ex. 444.4.6 och 444.4.6.1. Man bör alltså finna en punkt där anläggningen jordförbindes och PEN-ledarna till generatorn ska vara isolerade från jord, undantaget elnätets jord. Generatorn ska skyddsjordas med en separat skyddsledare. Det vill säga generators neutralpunkt ska förbindas med huvudjordningskenan med en isolerad PEN-ledare ingående i matande kabel. Därtill läggs en separat skyddsledare för skyddsjordning av aggregatet.

Om det finns risk för överbelastning av PEN-ledare kan denna förses med överströmsdetektering som frånkopplar matningskällan.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2014 23:42 - 17 feb 2014 23:42 #24 av Michell Martic
Egentligen borde jag sova, men kan inte släppa detta.
Om jag gör såhär då?

En förutsättning är att reservkraftsomkopplarna kopplar samtidigt så klart. Det är underförstått.. :P

Bilaga RESERVKRAFT.jpg ej funnen

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 06:44 - 22 sep 2014 08:49 #25 av Michell Martic
Nu är jag uppe igen! :)

Jag ska ta reda på om det faller under undantag idag.

Avsnittet i elinstalationsreglerna va intressant! Jag tycker dock att jag kommer undan detta med mitt schema eftersom den enda förbindningen mellan N och PEN är vid generatorn eftersom nätets N kopplats bort (typ).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 07:26 #26 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev: Nu är jag uppe igen! :)

Ville tillägga att jag väckte frågan om koncessioin, men blev inte tagen på allvar. :(
Jag ska ta reda på om det faller under undantag idag. Tror bara det är ett lantbruk och bostad utan gemensam byggnadsdel.

Avsnittet i elinstalationsreglerna va intressant! Jag tycker dock att jag kommer undan detta med mitt schema eftersom den enda förbindningen mellan N och PEN är vid generatorn eftersom nätets N kopplats bort (typ).

Återkommer om hur det utvecklar sig under dagen :)


Gällande nätkoncession så kanske du kan stödja dig mot 6§ eller 7§ i SFS 2007:215?
Är det ena bostad så faller dock 6§ bort.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 15:36 - 22 sep 2014 08:50 #27 av Michell Martic
Anläggningen i fråga är inte koncessionspliktig i enlighet med 7 § i SFS 2007:215.

SS 436 40 00, 444.4.6.1 är i allra högsta grad tillämplig, men om man kopplar enligt min skiss... bör det ju funka... :/ Ja, kopplingarna kanske inte ska sitta där de sitter men rent principiellt så stämmer det väl!?

Frågan som dök upp då är lite det du pekar på Mats. Vid jordfel så kommer ström gå i nätets PEN-ledare. Vad är det som ström begränsar jordfelet i den kabel som endast har 25mm2 mantel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 18:16 - 18 feb 2014 18:19 #28 av Marcus
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 19:34 - 18 feb 2014 20:03 #29 av Michell Martic
Fallen i vattenfalls beskrivning är inte desamma som när man matar två anslutningsobjekt (vars en servis från nätstation) via samma reservkraftsaggregat.

Jag tycker att min skiss håller, men då får anläggningsinnehavaren koppla om hela sin anläggning till TN-S.
Dessutom så kan den klenare skärmen (PEN-ledaren i nätägares ena kabel) brinna av vid jordfel om inte överströmsdetekterinmg sätts in som kopplar bort aggregatet, som Mats beskriver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 20:11 #30 av Marcus
Typ denna?

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2014 21:02 #31 av Gunnar Stenquist
Hej
Varför slår man inte ihop abbonemangen till ett när man ända håller på o bygger om? Det skulle göra det både enklare och billigare

Mvh Gunnar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2014 12:24 #32 av Johannes Hammarstedt

Gunnar Stenquist skrev: Hej
Varför slår man inte ihop abbonemangen till ett när man ända håller på o bygger om? Det skulle göra det både enklare och billigare

Mvh Gunnar


Eftersom det är två abonnemang är det förmodligen två olika fastigheter.
Sen kan det ju vara praktiskt olämpligt också, fast det framgår inte av infon som givits.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2014 14:11 #33 av Michell Martic
Det är en bostad och ett jordbruk.
För jordbruket står företaget som kund och för bostadsdelen så står bonden som kund.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2014 16:05 #34 av Gunnar Stenquist
Hej
I min närhet så kör alla bönder samma abbonemang till bostäder och verksamheter ,av vissa skäl:P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2014 09:44 #35 av Michell Martic
Insåg nu att min ritning inte håller. Den resulterar nämligen i driftström i den PE-ledare som förbinder anläggning"A" och anläggning "B" med generatorchassi och gemensamt jordtag.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2014 19:37 - 22 sep 2014 08:51 #36 av Michell Martic
Kan ett nätbol neka anläggningsinnehavaren att ansluta reservkraft på detta vis, trots att det strider mot elinstallationsreglerna, när installatören dokumenterat en riskbedömning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2014 06:25 #37 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev: P g a hur ärendet har utvecklats så ställer jag frågan: Kan nätbolaget neka anläggningsinnehavaren att ansluta reservkraft på detta vis, trots att det strider mot elinstallationsreglerna, när installatören dokumenterat en riskbedömning?

Vems riskbedömning väger tyngst? Installatörerns, som meddelats allmän behörighet och ansvarar för installationen, eller nätbolagets?


En "vild" gissning är att man som installatör får rätta sig efter vad nätbolaget tycker om man skall ansluta sig till deras anläggning.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2014 13:22 #38 av Ingemar Fransson
Kan du bygga det, i verkligheten, som man menar i 444.4.6? D.v.s att du kan få inkommande PEN, generatorn och anläggningsmatningarna till samma punkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2014 17:00 - 25 feb 2014 17:32 #39 av Michell Martic

Ingemar Fransson skrev: Kan du bygga det, i verkligheten, som man menar i 444.4.6? D.v.s att du kan få inkommande PEN, generatorn och anläggningsmatningarna till samma punkt.

Inte jag som kopplar, men enligt mig går det inte att ansluta generatorn utan en ring av PE/PEN om man inte ansluter generatorn direkt i nätstationen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2014 20:10 #40 av Richard
Nu har norrlänningen skaffat ett rejält elverk.

15 kva. Klump med styrskåp väger 2,3 ton...

:tokig:

att mata huset via 3-fas 32A och jordfelsbrytare. Är det helt fel?

Han har haft 1år på sig att gräva ned ett jord-tag.
hur ser ett jord-tag ut i gentligen???

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.143 sekunder

Senaste foruminlägg