elverk till att driva ett hus

14 dec 2013 12:55 #1 av Richard
Hallå

Fick en fråga av en som bor i norrland.
Han vill skruva ur huvudsäkringarna.
Fram med 3-fas aggregatet. Sedan mata upp huset bakvägen genom 3-fas uttageh i garaget.

Med en hane-hane stickpropp.


Bra eller anus?

Obra ide tyckte jag. Men strömlöst i snart 2 dygn...

Vad är det som kan gå fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 13:27 #2 av Tommy
Svar från Tommy i ämnet elverk till att driva ett hus
Om han inte har exakt symetrisk last borde det gå ut ström i nollan / PEN-ledaren va? Känns i så fall inte så bra om det finns montörer som arbetar med att fixa ev. trasiga linjer..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 13:32 - 14 dec 2013 13:33 #3 av Michell Martic
Kör han med eller utan jordtag?
Ovidkommande vad man bör (läs: ska), är ute efter om han verkligen gör det eller ej.
Kan inte du hjälpa densamme att anordna en riktigt reservkraftsinmatning med skyddsrelä eller en korrekt brytare?
Har han varit strömlös i två dygn så bor han väl i ett utsatt område vid storm. Då kan det ju vara bra att ha en korrekt anslutning till nästa gång.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 13:40 #4 av Richard
Jag Stockholm han bor i Jämtland...

Men ska se över möjligheterna till Jul.

Nollan/Pen är förbundet med marken. Borde inte skapa problem för linjemontörerna. Eller tänker jag fel. Ska be han gräva ner en plåt vud tilldälle.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 14:55 #5 av Stefan Ericson
Hej på er!
Han måste ha fas belastningen inom 15 -20 %.
Samt inte belasta elverket för hårt. Även om elbolagets pris är högt, så kommer det bli dyrare att köra med disel. Möjligtvis billigare med en gengas driven motor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 15:04 - 14 dec 2013 21:58 #6 av Michell Martic
Jag skulle säga: Låt bli. Jo nollströmmen kan gå ut på linjen om nollpunkten på verket är ansluten till PEN på något vis. Kanske är just hans anslutning som trasat och då får montören en obehaglig överraskning vid anslutning om belastningen är sned.

Dock så har jag oftast fel och oftast så skiter folk i vad jag säger också.
Dubbel negation blir ofta rätt. Så om jag har fel och folk skiter i vad jag säger så blir det rätt. :)

EDIT:
Jag är mästare på att tänka fel!
Hädanefter ska jag försöka med att tänka innan jag skriver något. :P
Men jag ser inte hur nollströmmen vid normal drift skulle göra skillnad vid TN-S eller TN-C.
Inte heller förstår jag längre varför den skulle gå ut på nätet oavsett situation.
En felström till främmande ledande del vid generatordrift utan eget jordtag kan väl gå med full styrka genom nätet, det är jag med på.
För den som har tid och lust får denne gärna förklara mer ingående. Gärna med bilder :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 15:28 #7 av Richard
Alltså bättre att ändra så att hela huset matas via en 3-fas handske. Då får man en säker brytning.

Men undrar om det är en optimal lösning...

Får kolla med jämtkraft. Vad deras krav är vid reservkrafts matning mm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 15:40 #8 av Ronnie Lidström
Finns ju reservkraftomkopplare som man monterar i mätarskåpet.. Sätt en sådan istället.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 15:47 #9 av Richard
Men dessa behöver väl ett extra jordplan/jordplåt.

Ska undersöka detta i veckan som kommer...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 19:17 #10 av Bo Siltberg
Reservkraft kan bara kopplas in på ett sätt - ett säkert sätt. Men om man begränsar själva omkopplingen till en fackkunnig person så ser jag inget absolut krav på en reservkraftsomkopplare. Den behövs om även svärmor ska kunna dra igång verket.

"Nollström" i nätet vid normal drift kan bara ske om nätet är TN-S vad jag kan se. (Spänningsfallet i PEN vid normal drift bör inte vara märkbart (kännbart)). Då får man se till att koppla bort nätets N vid generatordrift, och skapa en egen PEN-punkt i anslutningen/generatorn som man utgår med TN-S ifrån till den egna anläggningen.

Jordtag måste finnas, både för säkerheten i den egna anläggningen och för linjearbetarna. Jag tror att ett provisoriskt jordtag är bättre än inget alls, bara anläggningen är skyddad av en JFB. Har generatorn ett jordfelsskydd som går att använda är det ett plus.

Spänningssättning av PEN sker vid rena jordfel, dvs en fas som får kontakt med moder jord, eller PEN-avbrott i den egna anläggning där någon anläggningsdel har kontakt med jord. Då kan PEN-ledningen blir spänningssatt mot jord. Det är där jordtaget kommer in i bilden. Man kan ju titta på risken för sådana fel i den egna anläggningen.

Jag tror därför att man vill koppla bort nätets PEN om jordtaget är bristfälligt. Linjearbetare vill nog inte känna på hur det är att lösa en JFB (om den löser), och innehavaren vill nog inte riskera ett besök av nätägaren vid ett sådant fel även om risken för fel är liten...

Sedan har vi ju själva proceduren för in- och urkoppling av generatorn som är speciell, minst sagt. Jag skulle nog i så fall råda denne person att låta en kunnig person göra en fast inkoppling av verket, där linjens alla ledningar kopplas bort.

Om det fortfarande finns risker här törs jag inte svara definitivt på..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 20:01 #11 av Rikard Ågren
Jag skulle absolut sätta en reservkraftsomkopplare. Det finns flera olika fabrikat, t.ex.:

www.garo.se/produkter/bcentralsystem-gpk/omkopplare.html

Det går ju att bygga en själv också men det är väl tveksamt om det blir så mycket billigare.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 20:14 - 14 dec 2013 20:17 #12 av Ronnie Lidström
Enda seriösa sättet är en reservkraftomkopplare. Sen om man köper den färdig eller bygger ihop själv spelar ju mindre roll. Reservkraftomkopplaren är bara en omkopplare som säkerställer att man inte kopplar ihop reservkraft med nätet.. Inget konstigt hokuspokus alltså.. Lika naturligt som att ha en huvudbrytare i centralen ;)

Förutom "stand-alone" finns det även som tillbehör att sätta i mätarskåpet: (E:2270640 (Garo))


Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2013 20:42 #13 av Bo Siltberg
Frågan är om det går tillräckligt snabbt att installera, plus jordtag, för den desperata norrlänningen, eller om det finns en lika säker lösning som kan göras typ i kväll?
Följande användare sa tack: Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 19:55 - 15 dec 2013 20:24 #14 av Michell Martic
I o m att jag hade fel för mig så vill jag gärna passa på att klarlägga hur det funkar. Kan vara en bra framtida referens för andra som undrar.
Jag har dessutom gjort bilder! :klapp:

Hur koppling SKA se ut i TN-S:

Driftströmmens väg:

Hur koppling SKA se ut i TN-C:

Driftströmmens väg:

Vi börjar här så får ni rätta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 20:58 #15 av Richard
Behövs verkligen den understa frånskiljaren?

Den hjälper inte så mycket...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 21:00 - 15 dec 2013 21:01 #16 av Bo Siltberg
Fina bilder.

För att förtydliga så har vi alltså nätet till vänster, TN-S respektive TN-C, anläggningen till höger TN-S, och generatorn under, också TN-S.

Jag är lite tveksam till att du bryter N på detta sätt. Elverket ansluts till ett fempoligt don, dvs alla elverk som passar ska kunna pluggas in. Men vad vet vi om verket? Har det en "riktig" skyddsjord, eller är den inkopplad via en impedans i generatorn? Elverk ska ju kunna mata TN-C-anläggningar också.

Jag är inte helt på det klara här, men jag har förstått det som att man alltid vill ha en TN-C-punkt i anslutningen, antagligen just för att säkerställa att alla elverk kan anslutas, dvs man litar mer på nollan i elverket än skyddsjorden. Men nollan är inte 100 % pålitlig heller om man råkat få tag på en gammal militär elverkskärra...

Man kan ju köra TN-S hela vägen från elverket, men först efter att man kontrollerat att det är möjligt. Men jag vet inte om man kan säkerställa att endast detta elverk får mata denna anläggning, dvs om man kan bryta upp TN-C-punkten efter intaget.

En komplikation är att elverket även ska fungera ensamt, dvs de uttag som finns på elverket ska kunna användas till maskiner mm med full säkerhet.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 22:04 #17 av Marcus Lundström
Man ska inte glömma heller att aggregatet ska dimensioneras mot skydden i anläggningen. Dvs. utlösningsvillkoret ska uppfyllande även med reservkraftsaggregat inkopplat.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 dec 2013 22:11 - 15 dec 2013 22:38 #18 av Michell Martic
Nät till vänster och Generator underifrån.

Jag vet bara att när man köper reservkraftsomkopplare så levereras de som TN-S. Man kan ju enkelt koppla om dessa, men det ska ju endast en behörig elektriker göra så man kan inte precis ändra sig stup i kvarten om hur man ska ha det. Men intaget är ju detsamma oavsett vilket elverk du har (5-stifts).

Här kommer några tydligare bilder.
TN-S


TN-C

EDIT: Såg i efterhand att jordtaget på generatorn verkar vara ansluten direkt i generatorn. Den är ju naturligtvis kopplad på andra sidan. Får ändras imorgon.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 dec 2013 09:05 #19 av Stefan Ericson
Hej på er!
Om man kör in strömmen bakvägen, så går det inte använda en jfb. Den löser på kontakt mellan PE och N i centralen. Elverket har nästan garanterat N flytande mot PE. Men efter som PE och N är byglade centralen så kommer N inte flyta. PE kommer att att vara ansluten till elverkets PE. Är det trasiga ledningar på nätet efter en storm, så är det väl störst risk för en sådan olycka. Men jag har aldrig hört talas om det.
Därför tycker jag att bästa rekomendationen i ett sådant här fall är, använd jfb och sladdar in i huset. Då kommer N flyta och jfb löser inte vid ett jordfel. Dom måste veta vad dom gör när dom använder ett 3 fas elverk. Om dom inte gör der så kommer dom elda upp saker. Det problemet fins kvar, även om elverket är helt lagligt inkopplat. En lösning kan vara att bara använda en fas. Då faller vitsen med 3 fas elverk. Det kan också vara att det sitter en 3 fas vatten pump, som kan vara det allra viktigaste att driva. Men kör dom huset på 3 fas är min rekorekomendation slå ifrån all elvärme först. Inklusive varm vatten beredare.
Mitt elveks diselmotor är på 11 hk. 3 fas säkringen är på 10 A. Den sitter där för att bryta överstöm vid snebelastning. Om det blir en 3 fas kortslutning tror jag inte att brytaren löser. Motorn bara stannar. Enklaste sätten att lösa, är nog koppla in den bakvägen med spänning på nätet. Sk bonn fasning.
Hur jag vill att ett elverk ska kopplas in.
Efter huvudcentralen gör ert TN-S system och efter mätaren monteras en hona ut ur elskåpet. Anslut en handske, tbx in i elskåpet och fortsätt till gruppcentralen.
Är det någon som kan ha en åsikt om det här är lagligt? Jag tror inte det, men då är det bättre att lagen ändras.
Om man ansluter elverkets N till PE och har ett jordspätt, samt jfb. Då skulle det vara möjligt och lagligt för vem som helst att stara elverk och använda det. Samt elverkets personal behöver inte ora sig för spänning på PE.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2014 15:16 #20 av Michell Martic
Dök upp en fråga på jobb.

Har ritat en principiel bild. Hoppas det framgår vad som menas!


Anläggning A och B har vars en servis från nätstation.
Installatören har för avsikt att samtidigt ansluta dessa till en reservkraftsgenerator via reservkraftsomkopplare.
Kruxet som uppstår är PEN-ledaren i nätets kablar.
Som det ser ut på bild så kommer ju reservkraften att, delvis gå genom nätets kablar, via PEN-ledare. Är detta tillåtet?
För det andra så är reservkraftsaggregatet kraftigare än vad PEN-ledare i den ena kabeln tillåter. Aggregatet är på 200kVA och PEN-ledaren är på 25mm2.
PEN-ledaren blir liksom en ringledare...

Får man lov att i reservkraftsomkopplaren bryta ut N-ledaren så att den frånskiljs från nätet vid reservkraftsdrift?

Just nu diskuterar man att man skulle strömbegränsa kabeln med klenast PEN-ledare till 10% av aggregatets kraft.

Tankar, frågor, idéer?

HIT ME!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.470 sekunder

Senaste foruminlägg