ABL - Är det någon ide?

18 jun 2015 16:29 #1 av Rulle
Jag kör eget för tillfället och lånar en behörighet. Jag har planer på att plugga upp ABL senare på året. Men frågan är, är det någon ide? Med tanke på att det pratas om att de ska modernisera behörighetssystemet?
Nu vet vi ju såklart inte vad det innebär, men vi lär kanske veta något mer senare på året eller vad tror ni?
Ja, jag vet det är aldrig onödigt att plugga men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:02 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet ABL - Är det någon ide?
Efter att behörighetsutredning efter 1,5 års "grundligt utredande" :huh: :side: kommit fram till att man ska göra kraftiga förändringar, men som sen ändå visar sig vara "Vi kör på som tidigare" så är någon förändring av nuvarande system inte i sikte inom horisonten.

Synd tycker jag.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:09 #3 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet ABL - Är det någon ide?
Men nu säger det att det ska gå fort, senast 1 Januari 2017 ska den nya lagen träda i kraft..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:19 - 18 jun 2015 18:34 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet ABL - Är det någon ide?
Men det är ingen förändring i behörighetssystemet i det nya lagförslaget.

Det innehåller i huvudsak bara tre förändringar mot dagens system och ellagar.
* Elföretag som utför arbete åt andra ska vara registrerade i ett register hos elsäkerhetsverket.
* Namnet "Behörig installatör" byts till "auktoriserad installatör"
* Det ska finnas en lagenlig möjlighet att ta i beslag olagligt utförda elinstallationer. (Och hur detta ska kunna gå till i praktiken övergår mitt förstånd"


En rad fantastiska genomgripande lagförslag, ett per 6 månader som utredningen pågick.
Jag undrar inte längre över var våra skattepengar går ... :whistle:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:54 - 18 jun 2015 18:56 #5 av Michell Martic
Njae, det finns ju en liten skillnad genom installatören inte längre är tänkt att ansvara för yrkesmannens kompetens eller för att anläggningen kontrolleras i betryggande omfattning. I det nya förslaget lägger man helt över detta ansvar på företaget, tillsammans med ett egenkontrollprogram som ska säkerställa yrkesmännens kompetens. Som elinstallatör har du dock ingen inskränkning i din tidigare behörighet, du kan fortfarande arbeta när som, var som, så långt som behörighetens eventuella begränsningar inte överskrids.

Vidare så finns det inget krav på att elinstallatören ska vara anställd på företaget utan enbart att varje företag ska ha en elinstallatör knutet till sig. Det kan man exempelvis ha genom att man "hyr" in denna kompetens på pappret från något konsultbolag, ungefär som en revisor. Det öppnar upp för att en installatör kan vara knuten till hur många företag denne egentligen önskar och eftersom denne inte har ansvar för överinseendet så kan man ju inte ursäkta med att installatören inte rimligtvis hinner med allt detta kontrollarbete.

Och jag skulle nog vilja påstå att detta är ganska stora förändringar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:55 #6 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet ABL - Är det någon ide?
Men punkt 1 har väl redan godkänts?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 18:57 #7 av Michell Martic
Nej, än så länge kör vi på det "gamla" regelverket. Företaget behöver inte registrera sig för arbete på en annans anläggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 19:32 #8 av Christer Djerf

Rulle skrev: Jag kör eget för tillfället och lånar en behörighet. Jag har planer på att plugga upp ABL senare på året. Men frågan är, är det någon ide? Med tanke på att det pratas om att de ska modernisera behörighetssystemet?
Nu vet vi ju såklart inte vad det innebär, men vi lär kanske veta något mer senare på året eller vad tror ni?
Ja, jag vet det är aldrig onödigt att plugga men jag hoppas ni förstår vad jag menar.


Bara en undran från en som inte vet så mycket: Hur lånar man en behörighet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 19:42 #9 av Rulle
Svar från Rulle i ämnet ABL - Är det någon ide?
Lånar och lånar. Jag har en anställd på företaget som har ABL

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2015 21:09 #10 av Mikael Malmgren

Electrum skrev: * Det ska finnas en lagenlig möjlighet att ta i beslag olagligt utförda elinstallationer. (Och hur detta ska kunna gå till i praktiken övergår mitt förstånd"


Jag har sett på TV att de kan flytta hela hus ju! :woohoo: :silly:

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 06:44 #11 av Paul Wargenstahm

Mikael Malmgren skrev:

Electrum skrev: * Det ska finnas en lagenlig möjlighet att ta i beslag olagligt utförda elinstallationer. (Och hur detta ska kunna gå till i praktiken övergår mitt förstånd"


Jag har sett på TV att de kan flytta hela hus ju! :woohoo: :silly:


För att sedan säljas på exekutiv auktion med en klisterlapp som säger "Får ej anslutas till det allmänna elnätet". :tokig:

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 10:02 #12 av Richard
Svar från Richard i ämnet ABL - Är det någon ide?

Rulle skrev: Lånar och lånar. Jag har en anställd på företaget som har ABL


Då behöver du ju inte ABL... Om du inte lånar från en annan firma.. :-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2015 19:21 #13 av Micke
Svar från Micke i ämnet ABL - Är det någon ide?
Hmm om den personen slutar då? Står företaget o faller då?
Jag skulle läsa in behörigheten själv.
Jag läste den själv för några år sedan på Euu och tycker det var kanon.
Följande användare sa tack: Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2015 10:14 #14 av Örjan Borgström
Föreskrifterna ELSÄK-FS 2013:1 §13 ger möjlighet redan idag att "låna" en behörig elinstallatör för ett tidsbestämt projekt:

Undantag från krav på vissa anställningsförhållanden
13 § Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) behöver en elinstallatör och den yrkesman han har överinseende över inte vara anställda i samma företag när det gäller elinstallationsarbeten som är tidsbegränsade och datum för arbetets slut är fastställt i förväg.
Elinstallatören ska dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar ar- betet avser och vilka personer som deltar i arbetet som sker med stöd av första stycket.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2015 08:53 #15 av Michell Martic
För att återkoppla till ursprunglig fråga om förändringen så är detta verkets egna jurists syn på saken:
www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikat...ens-forslag-for-dig/
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2015 20:49 #16 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet ABL - Är det någon ide?
Ja det var ju lite intressant att läsa hur ESV tolkar det hela.

Jag tyckte redan innan att det blev dåligt och urvattnat resultat av utredningen.
Nu tycker jag det är etter värre.

Redan innan har det varit dålig koll på alla yrkesmän, och dåliga, ja i princip obefintliga, kontrollmöjligheter för ESV över denna stora andel av elektrikerkåren.
ESV har ingen aning om hur många yrkesmän det finns, vilka de är, vad de gör. De har inte heller något sanktionsverktyg mot en yrkesman ifall det nu skulle komma till deras kännedom att någon inte "sköter sig".
Det finns ju ingen behörighet att dra in, t.ex.


I viss mån säkrades det tidigare upp av att en behörig utövar överinseende på yrkesmannen, och denne kan vara lite rädd om sin egen (personliga) behörighet och försäkra sig att yrkesmannen kan tillräckligt samt utför jobbet väl.
(Denna oro är troligen näst intill ogrundad ändå, tror jag. Men det sidospåret ska vi kanske inte dra iväg på nu)


Men om "överinseendet" nu skjuts över på företagsledningen så känns det som att det blev ett kliv bakåt.
Ännu mindre koll på yrkesmännen, ännu mindre sanktionsmöjligheter, och inget personligt ansvar någonstans.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 01:05 - 26 jun 2015 05:09 #17 av Michell Martic
Jag håller nog inte med om att det blir sämre om förslaget går genom.

Bygger du ett höghus idag så finns det ingen som är "behörig" för gjutningen av betongen eller dimensioneringen av hisswirearna. Det finns hur många exempel som helst i en vanlig huskonstruktion med mekanisk dimensionering som kan spela roll för folks överlevnad skulle de vara fel dimensionerade i händelse av en brand. Ett annat exempel är ventilationssystemet i en tunnel. För elen i en maskin, exemeplvis vindkraftverk (i princip hela konstruktionen med alla interna kablar och all mekanik), så finns det inget krav på någon behörig person. Trots detta så skulle nog de flesta påstå att nog finns det någon som är ytterst ansvarig, VDn för det företag som ansvarat för konstruktionen. Jag kan tycka att det är ett sunt steg att ta, att gå mot den utveckling dit övriga branscher med liknande frågor redan befinner sig.

Vilket syfte skulle det finnas med att registrera varje enskild yrkesman? Enbart för att de ska gå att räkna? Vid eventuell olycka så ska väl en utredning utföras oavsett vilket? Och straffet för den som brutit mot ellagen eller elinstallatörsförordningen är max 1 års fängelse. Detta straff är ganska klent för eventuellt "vållande till annans död" varför detta lagrum kanske inte praktiseras särskilt frekvent. Min egen föreställning är att man istället använder sig av brottsbalken varför hela behörighetssystemsfrågan blir en ickefråga vid evetuell olycka. Straffet kommer troligen utdelas till den som försummat något i sin tjänst eller uppvisat underlåtenhet. Vid en dimensioneringsfråga så är det inte omöjligt att en domstol skulle utdöma skadeståndsansvar mot det företag som ansvarat för dimensionerings- och konstruktionsunderlaget istället för det företag som i praktiken installerat de fysiska delarna av installationen. Jag kan dock inte ta fram ett exempel. Bara spånar så här mitt i natten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 05:11 #18 av Bo Siltberg
Självklart blir det sämre!

- Dels ska folk lära sig begreppet auktoriserad istället för behörig. Att ändra på ett sådant inarbetat begrepp är så korkat att det saknar motstycke. Kom ihåg att behörigheten, f'låt auktorisationen är ett sätt att hjälpa innehavaren att uppfylla sin skyldighet att kontrollera kompetensen hos installatören.

- Dels ska folk lära sig kontrollera yrkesmän genom att kontrollera ifall företaget de jobbar på har ett egenkontrollprogram, och detta ska de upprepa för varje ny person som ringer på dörren. Hur är detta begrepp kopplat till kompetens?

Hur svårt kan det vara att införa ett leg? Det behövs ju bara när de besöker privatpersoner så det kan knappast vara ett problem att införa.

Förslaget innehåller inga säkerhetshöjande åtgärder, utan är till synes helt branschens julafton. Skulle alla yrkesmän får ett leg så måste de få högre lön, det går ju inte...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 09:38 - 26 jun 2015 09:39 #19 av Örjan Borgström

Bo Siltberg skrev: Självklart blir det sämre!

- Dels ska folk lära sig begreppet auktoriserad istället för behörig. Att ändra på ett sådant inarbetat begrepp är så korkat att det saknar motstycke. Kom ihåg att behörigheten, f'låt auktorisationen är ett sätt att hjälpa innehavaren att uppfylla sin skyldighet att kontrollera kompetensen hos installatören.


- Dels ska folk lära sig kontrollera yrkesmän genom att kontrollera ifall företaget de jobbar på har ett egenkontrollprogram, och detta ska de upprepa för varje ny person som ringer på dörren. Hur är detta begrepp kopplat till kompetens?

Hur svårt kan det vara att införa ett leg? Det behövs ju bara när de besöker privatpersoner så det kan knappast vara ett problem att införa.

Förslaget innehåller inga säkerhetshöjande åtgärder, utan är till synes helt branschens julafton. Skulle alla yrkesmän får ett leg så måste de få högre lön, det går ju inte...


I det nya systemet får allmänheten och kunder till elteknikföretag en enkel möjlighet att kontrollera att företaget uppfyller krav för att utföra elinstallationer. Alla elinstallationsföretag ska registrera sig hos Elsäkerhetsverket och ska bli sökbara på Elsäkerhetsverkets hemsida.

I kraven för att bli registrerad ingår att ha en auktoriserad elinstallatör knuten till företaget och ett egenkontrollprogram. I egenkontrollprogrammet bör ingå hur installationer ska kontrolleras före ibruktagning och hur företaget utför sitt överinseende över yrkespersonerna, t ex hur kompetensen garanteras etc.

Jämfört med idag är det ett stort steg framåt. Idag måste en kund känna till elinstallatörens personnummer eller auktorisationsnummer för att kunna kontrollera med Elsäkerhetsverket om personen innehar behörighet. Detta säger dock inte ett dugg om hur rutiner och kompetens hanteras i företaget.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2015 10:26 - 26 jun 2015 10:39 #20 av Michell Martic
Jag kan inte ta till mig det du skriver Bo då jag inte ser i praktiken vad som skulle bli sämre. Tvärtom så ser jag flera fördelar med förslaget, bland annat de Örjan tar upp.

Gällande namnbytet, att inbilla sig att detta i praktiken är ett problem beror nog svarare på en egen inertia. Det gick samma diskussion gällande namnbytet från den elarbetsansvarige till elsäkerhetsledare men det visade sig vara ett smärre problem trots att just elsäkerhetsledarens roll är knuten till vissa funktioner och en rutin beskriven i elsäkerhetsanvisningarna. Trots detta så innebar det inga direkta bekymmer. Det visade sig att folk generellt inte är fullkomligt bakom flötet utan att de faktiskt klarar av ett namnbyte. Hur skulle det te sig annars när folk ska flytta och måste adressändra? Kommer de ständigt köra till sin gamla adress i sådan utsträckning att det innebär ett problem?

Har du själv atbetat som installatör? Har du själv utövat överinseende? Och för kundens del så får de möjlighet att enkelt göra en kontroll på företaget, om de är auktoriserade? Låter det logiskt att man istället ska kontrollera en privatperson som inte ens kommer närvara i anläggningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg