Utegivare Värmepump

12 jul 2016 14:35 #1 av Robin Strandberg
Jag ska försöka lura min värmepump att tro det är varmare utomhus än vad det är men skulle behöva lite tankehjälp.

Utegivaren är en PTC-givare (PT1000).
Alltså 1000kOhm vid 25grader.

Hittade i en tabell att motståndet ökar med 39kOhm för varje 5 graders tempökning.

Min tanke är att ansluta ett motstånd (ca 40kOhm) i serie/parallellt? med utegivaren och på så lura VP att tro att det är 5 grader varmare ute och sänka framledningstemperaturen. Detta motstånd ska sedan kunna byglas förbi med en potentialfri kontakt för att återgå till normaldrift.

Bifogar en skiss över min tanke.



Finns det några problem med att göra på detta vis?
Något motstånd som är mer lämpligt än andra?
Effekten kan inte bli speciellt mycket då värmepumpen förmodligen lämnar ca 5V på givarutgången.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2016 15:06 #2 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Utegivare Värmepump
Går det inte bara att välja en annan kurva på pumpen?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2016 15:58 #3 av Robin Strandberg
Det är tillfällig justering av kurvan vid semester/längre frånvaro.
IVT 840 har tyvärr inga PGM ingångar för detta som NIBE osv har.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2016 19:55 #4 av Torbjörn Forsman
Jag antar att du menar ohm och inte kohm?

I tempgivarsammanhang, och i synnerhet när det är frågan om att mäta temperaturen på stillastående luft, brukar man försöka arbeta med lägsta möjliga ström genom givaren för att inte få problem med egenuppvärmning i den.
Mer än 1 mA skickar man aldrig genom en Pt1000-givare, helst går man ner mot 0,1 mA även om det då börjar bli så låga spänningar att mätkretsen blir dyr om man ska lyckas mäta med någon större precision.

I det här fallet går det säkert bra med vilket 39 ohm-motstånd som helst, men se till att reläkontakten som kopplar förbi motståndet verkligen är lämplig för så små strömmar och inte kan få problem med oxidskikt, termoelektriska spänningar etc. Det är bättre med ett relä som är avsett för sådana ändamål och som har t ex guld- , palladium- eller möjligen silverbelagda kontakter än med ett kraftrelä med platinakontakter. Linjereläet från någon skrotad analog teleutrustning (telefonsvarare, trådlös telefon, fax, uppringt modem etc) är perfekt för ändamålet.

Jag har gjort en sån där "semesteromkoppling" på en CTC-värmepump genom att utnyttja ingången som egentligen är avsedd för nattsänkning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2016 20:23 #5 av Johan Larsson
Svar från Johan Larsson i ämnet Utegivare Värmepump
tjena

misstänker att du ska styra detta med typ någon sms funktion så man kan sänka värmen när man inte är där
och man ej vill vara låst till tider man sätter för semesterläge i värmepumpen stämmer det?

denna VP har även inbyggd inne temp givare i frånluftskanalen som den styr efter så du måste lura båda givarna

finns tyvärr ingen extern ingång på denna för att typ sänka temperaturen.....

ett altenativ skulle vara IVT Anywhere appen (tror denna funkar till detta styr) så kan man ändra inne tempen via app

kräver dock internettuppkoppling

/Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2016 09:11 - 13 jul 2016 09:12 #6 av Robin Strandberg
Värderna kommer från IVT's tekniska support och enligt honom var det Kohm. Han var dock semestervikarie på FLVP-sidan under sommaren.

Angående tempgivaren i frånluftskanalen hade inte supporten koll på denna. Det måste ju innebära att det borde räcka att enbart lura denna? Eller har VPen larmfunktion om det skiljer allt för mycket?

Angående IVT's egna app hade det absolut varit ett alternativ men jag tror inte den fungerar till 840/860?
Grunden till att de inte har några ingångar eller kommunikationsmöjligheter på dessa är att det inte är IVT's egenutvecklade produkter.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2016 06:05 #7 av Torbjörn Forsman
Om man vill gå till källorna när det gäller pålitliga data för Pt-givare, så se tabellen på sida 9 i www.oiml.org/en/files/pdf_r/r084-e03.pdf .

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2016 12:48 #8 av Robin Strandberg
Hittade den i deras manual för temperaturgivare:


Jag får ta upp denna fråga med IVT när ordinarie personal är tillbaka efter semestern.
På något sätt måste man kunna lura även denna enhet till en tillfällig sänkning av framledning.

Spelar det någon roll med dessa små strömmar om motstånden installeras parallellt eller i serie med varandra?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2016 15:55 #9 av Torbjörn Forsman
Det ska definitivt vara ohm och inte kohm i det här fallet. "1000" i Pt1000 står ju just för att givarens resistans vid 0 grader är 1000 ohm. Om givaren ändå skulle ha haft en resistans i storleksordningen 1000 kohm (1 Mohm), så skulle det hela bli alldeles för känsligt för dålig isolation pga fukt vid kopplingsplintar, läckström i avstörningskondensatorer mm.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2016 17:07 #10 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Utegivare Värmepump
Precis som Torbjörn skriver ska du säkert se tabellen uttryckt i ohm dvs ca 7 ohm/K. Och att lägga ett motstånd i serie som du ritat är rätt sätt för att "lura" systemet dvs införa en fast offset positivt så det verkar varmare än det är. Så vill du sänka runt 10 grader ska du ta motstånd kring 70 ohm tex standard 68 ohm då.

Och givaren är ingen PT utan som det skrivs där en PTC typ, inte de vanliga som ofta har ett knä där resistansen sticker kraftigt utan i detta fallet en relativt linjär historia med ganska stor koefficient ungefär dubbla mot PT1000. Och det är nog som sagt bra att lura inne- eller frånluftsgivaren beroende på vilken du använder, den bör vara huvudgivaren här, man brukar ju ofta köra utan andra givare i de här fallen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2016 18:44 - 14 jul 2016 18:44 #11 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Utegivare Värmepump
Det är viktigt att man inser skillnaden mellan PT100, PT1000 och PTC -givare ! (Och NTC för den delen med).

PTC och NTC betyder resistansgivare med positiv, resp negativ temperaturkoefficient.
Sen finns det väldigt många utföranden av dessa map på vilken "grundresistans" de har.


PT100 och PT1000 är däremot strikt standardiserade, och är som regel både bra mycket noggrannare och linjärare än NTC/PTC. Men även mycket dyrare.

På denna wiki-sida finns en tabell med resistansvärden vs temperatur för PT100/PT1000 samt några NTC/PTC.
en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2016 17:18 - 15 jul 2016 17:23 #12 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Utegivare Värmepump
Finns en resistanstabell ska vi nog utgå från att den är korrekt, ser ju ut som semesterläget kommer att lura pumpen att temperaturen är ca 5 grader varmare.
(det är ju att bara koppla loss givaren och kontrollmäta resistansen för säkerhets skull)
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2016 17:32 - 15 jul 2016 17:32 #13 av Robin Strandberg
Återkommer i början/mitten på augusti när jag fått kontakt med rätt person på IVT. Det börjar bli jobbigt om jag måste lura flera givare...

Bra fakta angående PT/PTC givare. Varje dag man lär sig något nytt är en bra dag, det ska bara fastna också så man kommer ihåg det vid behov :tummeupp:

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2016 18:14 - 15 jul 2016 18:16 #14 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Utegivare Värmepump

Niklas skrev: Finns en resistanstabell ska vi nog utgå från att den är korrekt, ser ju ut som semesterläget kommer att lura pumpen att temperaturen är ca 5 grader varmare.
(det är ju att bara koppla loss givaren och kontrollmäta resistansen för säkerhets skull)

Japp, finns det en resistanstabell för produkten ifråga ska man nog kunna utgå ifrån att den är korrekt.

Men i just detta fall tror jag faktiskt att den är felaktig.
Denna tabell stipulerar ju t.ex:
628 kohm vid -20°C
815 kohm vid 0°C
961 kohm vid 20°C

Dvs uppåt 1Mohm vid aktuella mättemperaturer. Ja tillåt mig tvivla, med 1Mohm impedans i minst ena änden av mätkretsen kommer den bli otroligt svårt utsatt för störningar. Varenda induktivt och elektromagnetiskt fält kommer ge mycket märkbara resultat. Själv skulle jag aldrig hålla på med mätgivare med sådan resistans/induktans annat än möjligen på labbänken.


edit:
Felet i tabellen behöver inte vara annat än att det skulle stått ohm isf kohm, eller varit ett komma i varje tabellerat värde.

Men det är hursomhelst plättlätt att kontrollera. Skruva loss givaren från dess anslutningsplint i värmepumpen och ohm-mät med multimeter.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2016 18:49 #15 av Torbjörn Forsman
Man kan väl notera att såna här olinjära, halvledarbaserade PTC-motstånd sällan används för mätändamål. De kommer däremot till användning som t ex överhettningsskydd, självreglerande värmeelement eller startreläer för enfas asynkronmotorer.

När det gäller metallbaserade givare med PTC-karaktäristik så är ju som sagt platinamotstånden vanligast och mest standardiserade. Dock förekommer även nickel- och kopparmotstånd i en del sammanhang. Nickelgivare har jag stött på i amerikanska fastighetsreglersystem, de är ofta specade för 1,0 eller 1,2 kohm vid 70 grader fahrenheit, och de förekommer också - men sällsynt - i fordonsbranschen.
Nickel- och koppargivare har sämre noggrannhet och stabilitet än platina men däremot är temperaturkoefficienten uppåt dubbelt så hög, så om man inte har så stora absoluta noggrannhetskrav kan man klara sig med billigare och mer störningståliga mätkretsar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jul 2016 19:47 #16 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Utegivare Värmepump

Robin Strandberg skrev: Återkommer i början/mitten på augusti när jag fått kontakt med rätt person på IVT. Det börjar bli jobbigt om jag måste lura flera givare...

Bra fakta angående PT/PTC givare. Varje dag man lär sig något nytt är en bra dag, det ska bara fastna också så man kommer ihåg det vid behov :tummeupp:


Du behöver bara lura en givare frånluft eller om den är ersatt med innegivare tar du den i stället. Om du väljer en pot på 1 kohm kan du ställa om den och labba lite vid behov.

Din tabell stämmer utmärkt om vi skriver ohm eller sätter ett komma med tre decimaler efter och behåller kohm, men mät så ser du hur det ligger till. Inte så ovanligt vid tex enkla termostater, regulatorer, frysskydd med denna typ "linjära" PTC men ännu vanligare med standard olinjära NTC. Sparar dem några kronor mot en enklare RTD (bättre namn för att skilja detta åt från namnet termistor) dvs de nämnda med metalltråd som element. Tex hade en så stor tillverkare som Landis&Staefa givare Ni1000 i många av sina vanliga regulatorer för fastigheter så nog har de varit allmäna här.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2022 17:20 #17 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Utegivare Värmepump
Tja. Jag har en likadan värmepump ochr inne på att göra samma lösning. Kom du i mål med detta? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.172 sekunder

Senaste foruminlägg