Bonnmeck på en förstärkare.

15 feb 2015 20:44 #1 av Jimmy
Det landade en förstärkare på min bänk på jobbet som inte fungerade
Efter lite funderande/mätande så kom jag fram till att det var en liten elektrolytkondensator på 0,01microF som satt på primärsidan av transformatorn som gett upp.. byglade förbi den och vips så fungerade det igen..

Vad har en så liten lyt för funktion, faskompensering eller något annat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2015 21:23 #2 av Torbjörn Forsman
En så liten kondensator som 0,01 uF är knappast en elektrolyt, det borde rimligtvis vara en plastfolie- eller keramisk kondensator.
Kondensatorer i den storleksordningen som sitter vid nätintaget brukar användas för avstörning - som regel parallellt med inkommande nätspänning. Men det är ju knappast troligt i det här fallet , då skulle det ju bli kortslutning om du byglade förbi den. En möjlighet är om det är ett filter med både strömkompenserad spole och kondensator hopbyggt (det har i så fall 4 eller 5 anslutningar), där kan man råka ut för avbrott i någon av spolarna och det går ju i nödfall att lösa genom bygling utanför.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 07:40 #3 av Stefan Ericson
Jag skulle tippa på kall lödning någon stans, vid en stor och tung komponent. När du handskats med förstärkare har det blivit kontakt. Titta om någon lödning ser anorlunda ut. Knacka med skaftet på en skruvmejsel och se om du får fram felet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 17:48 #4 av Jimmy
Hmm.. det finns bara två lödpunkter på den, 1x1x0.5 cm stor och som sagt märkt 0.01 uF.
Felsökningen i sig var inte av det mer avancerade slaget. Trafo var kopplad med en stickkontakt, mätte 230 på stiften utan trafo. Drygt 1.5v med trafo inkopplad.
Var mest intresserad av funktionen för det jag trodde var en kondensator var är Finns det något annat man märker med uF?

//J

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 19:11 #5 av Stefan Ericson
Jimmy!
Nej. Farad är enhet för capasitans.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2015 20:16 #6 av Electrum
En bild på underverket skulle vara trevligt!

(Ja både komponenten och det runt ikring)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.038 sekunder