Tips på Gymnasiearbete

11 sep 2014 18:22 #1 av Fredrik Andersson
Sitter och funderar på vad man ska göra för gymnasiearbete. Så behöver tips, eventuellt berätta vad ni gjorde :)

Pluggar elteknik tredje året på Viskastrand i borås.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2014 18:48 #2 av Lars Blomkvist
En bra sak kan vara hur man utför en fullständig installationskontroll.
Samt förklaring på dom olika mätningarna mm.

Borde imponera på läraren eftersom ni tydligen inte får lära er detta i skolan?
Sen kan du glassa lite under praktiken med :cheer:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2014 18:48 #3 av Lars Sundbom
Vad har du för ramar, vilken inriktning ska arbetet ha?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2014 19:41 #4 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Tips på Gymnasiearbete
Installationskontroll lärs ut, men det är inte en käft som faktiskt kommer ihåg det, än mindre använder sig av det när man under praktiken hamnar med en montör som tycker att "dra ut proppen och länna på kardelerna försiktigt" är ett vettigt sätt att avgöra om det är spänning på....

Ja, jag är lite bitter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2014 20:52 #5 av Lars Blomkvist
Aha, inte enligt dom 3 senaste lärlingar jag har haft i alla fall?

Varit på besök på dessa skolor under tiden dom praktiserade hos oss och frågade vilka instrument dom använde. Fick svaret att dom inte hade några! - de får dom lära sig när dom kommer ut på praktik

Lära sig kontroll enbart teoretiskt är lite korkat. Ungdomarna gör installationer i plugget och det är där det ska sitta i ryggraden att alltid göra kontroll innan drifttagning och övriga kontroller.

Finns det några färskingar som kan berätta hur det var med detta i skolan?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2014 04:51 #6 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Tips på Gymnasiearbete
Jag tog studenten i juni 2014.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2014 05:32 #7 av Markus Ågren
När jag gick gymnaiset och elinstallation så fick vi också lära oss kontroller. Vi hade både teoretiskt och praktiskt, fick även som uppgift att mäta upp förimpedansen hemma (låna hem mätinstrumentet från skolan) alt. ringa/maila elleverantören om vilken förimpedans man hade där hemma.

Tycker det låter lite tragiskt att skolan inte har mätinstrument, det är ju ett krav för att kunna lära ut hur man gör.

Sedan finns det väl även andra problem med detta, det är att det finns företag och elektriker som inte kan mäta eller vet vilka krav som finns för mätning. Men försöker säga åt dem och en del har börjat öppnat ögonen, så jag hoppas att alla inser att det är viktigt att genomföra mätning och testning men även okulär kontroll på en anläggning.

Men till ämnet:
Jag antar att du menar att du ska göra ett teoretiskt projektarbete?
För i så fall, tycker jag först du kanske ska tänka på om det finns något som du är mer intresserad av? Typ veta mer om just mätning eller kanske KNX/smarta hus eller hur en transformator funkar. Ja det finns ju lite allt möjligt, men tycker själv att du skulle kunna "nischa" dig lite mer för vad du är intresserad av. För är det ett område och en sak som du tycker är rolig och intresserad av så kommer det gå enklare och tror även det blir ett bättre slutresultat. Men om du har kommit på något mer specifikt kanske vi här kan hjälpa dig att tipsa om just en sak/detalj inom ett område.

Lycka till.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2014 23:02 #8 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Tips på Gymnasiearbete
Sen kan jag även inflika att projektarbetet numer graderas E eller F, alltså G eller IG, till skillnad från IG/G/VG/MVG.
Skolverket har därmed satt ribban. Du kan aldrig få mer än ett E på projektarbetet, så låt bli fällan många går i - att göra ett in i helsike stort projektarbete. Du har 100 timmar att röra dig med, på dessa timmar ska du hinna att planera, designa, inhandla, dokumentera, bygga och redovisa ett projektarbete.

Mitt projektarbete var en mätövningsapparat, tanken var att få en praktisk övning i hur en läckströmstång kan användas för att lokalisera en krypström till jord.
I princip är det tre glödlampor (Y-kopplade, 400v!) och ett vred utan märkning. Står vredet i position ett är det en jämn last, står vredet i position två får man en läckström genom en kondensator till "jord" - en liten sanning med modifikation. Då vi inte kunde skicka en ström i den riktiga jorden beslöt vi att använda en gulgrön nolla på mätstället, detta märktes tydligt upp i skåp och dokumentation. Resultatet blev en gulgrön ledare som fick lite kräm från L2.
Mätövningen består i "ta reda på i vilket läge brytaren ger upphov till en läckström, hur stor denna är och på vilken/vilka faser den ligger"
Jag och min kamrat delade upp arbetet mellan oss, jag gjorde design och inköp, han fixade redovisning och dokumentering.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder