ESC 2012

26 maj 2012 20:12 #1 av Richard
ESC 2012 skapades av Richard
Hur mycket har en sådan anläggning i inkommande?
Verkar som att det går lite strömm...

Hur mycket har typ Globen i sin inkommande kabel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 07:24 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet ESC 2012
Haha Det var inte en fråga som jag förväntade mig när jag klickade på trådrubriken. :silly:
Men ganska intressant fråga!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 09:28 #3 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet ESC 2012
Jag antar att det har ett HSP-abonnemang med egen trafo?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 09:32 #4 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet ESC 2012

Marcus Lundström skrev: Jag antar att det har ett HSP-abonnemang med egen trafo?


Även min tanke.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 10:43 #5 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet ESC 2012
Är troligen 2 inkommande från nätägaren, varav en matar och en går som reserv från annat håll, detta brukar räcka långt i de flesta fall, upp till par MVA iaf. Sen kan de ha sitt interna nät och trafos på spridda ställen. Kanske ska Globen vara lite mer märkvärdiga så de har inkommande från 2 ställen t.ex. såna anläggningar kan man misstänka ofta är kraftigt överdimensionerade. Det handlar bara om pengar, hade ju varit lite snopet med avbrott mitt under finalen..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2012 21:09 #6 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet ESC 2012
Bra fråga, ringa globen o fråga?
Nä men ärligt talat är det nog som sagt HSP ända in i globen o sen trafo o ställverk där inne.

Lite i samma ämne, fast lite off ändå.:
För några år sen gick en länsfinal i arrangemanget UKM i orten där jag bor, Då drog dom in tre parallella 4x240kvm från lsp sidan på närbelägen trafo, in i idrottshallen till tre bygg-HC med trafomätning. So far so god, men felet va att trafon va för liten, typ ca 150kVA för liten, så när dom körde fullt på kvällen när det gällde, löste HSPn ut, och släckte ner ca 1000 abonnenter. Dom hade tydligen "glömt bort" att dels provköra allt på max innan skarpt läge, dels hade fortum inte brytt sig i att kolla så trafon kunde leverera köpte effekt, hur man nu kan "glömma" det när det dras 3 st 240kvm , hur mycket effekt det nu är beräknat för,det har ja inte koll på..

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2012 08:49 #7 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet ESC 2012

Magnus skrev: Bra fråga, ringa globen o fråga?
Nä men ärligt talat är det nog som sagt HSP ända in i globen o sen trafo o ställverk där inne.

Lite i samma ämne, fast lite off ändå.:
För några år sen gick en länsfinal i arrangemanget UKM i orten där jag bor, Då drog dom in tre parallella 4x240kvm från lsp sidan på närbelägen trafo, in i idrottshallen till tre bygg-HC med trafomätning. So far so god, men felet va att trafon va för liten, typ ca 150kVA för liten, så när dom körde fullt på kvällen när det gällde, löste HSPn ut, och släckte ner ca 1000 abonnenter. Dom hade tydligen "glömt bort" att dels provköra allt på max innan skarpt läge, dels hade fortum inte brytt sig i att kolla så trafon kunde leverera köpte effekt, hur man nu kan "glömma" det när det dras 3 st 240kvm , hur mycket effekt det nu är beräknat för,det har ja inte koll på..


Nu känner jag inte till det aktuella arrangemanget men jag kan säga som så att jag har ofta hört den förklaringen som du nämner.
Bara det att arrangören tar i 99% av fallen ut mer än vad dom sagt att dom skall göra(förmodligen har dom ingen riktig koll).
Då är det jätteenkelt att sedan skylla ifrån sig på andra.
Sen i tredje, fjärde ledet av berättelsen så har helt plötsligt nätbolaget "glömt bort" tusentals abonnenter, inte haft koll på effekterna osv...
Efter de samarbeten jag haft med arrangörer av olika slag så hade jag satsat mina kameler på att arrangören även denna gång tagit ut mer än överenskommet.
Jag har dock inga som helst belägg för detta i det aktuella fallet utan baserar det på mina erfarenheter.
Det kan givetvis vara fel i detta fall.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2012 10:19 #8 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet ESC 2012
Jag var inte inblandad på nått sätt egentligen, jag bara råkade o känna en ljud/ljustekniker som var med o rattade.
Så det du nämner låter inte alls orimligt, jag vet flera fall där " samma firma" tagit ur mer effekt än vad som är beställt/uppgjort, så att mer lr mindre obekväma situationer uppstått. Och det gäller nog alla ljud/ljusfirmor kan jag tänka mig.
Så dina erfarenheter är nog rätt nära sanningen i detta fall också :tummeupp:

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2012 21:18 #9 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet ESC 2012
Får nog hålla med Johannes, rätt vanligt att folk försöker förbruka mer än de har beställt och sedan står nätägaren som syndare kvar när allt slocknar...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2012 17:23 #10 av Daniel Eriksson
Svar från Daniel Eriksson i ämnet ESC 2012
Hallå,

För att svara då lite på första frågan kan man göra en lite jämförelse med de svenska deltävlingarna som de senaste åren svällt ordentligt på tekniksidan,

Melodifestivalen 2012
Ljuset beståd av ca 260 rörliga armaturer och 50 konventionella, delar på 2st 3x400A matningar
Videoavdelningen tar också den en 3x250-400 matning
Ljudet torde klara sig på en 3x125A

Dessa strömkällor är dock bara det som behövs för att få all teknik att fungera inne i arenan, den täcker inte behovet för alla OB-bussar utanför.

Vid sådana hära arrangemang är det vanligt att man tar med sig egna generatorer i olika storlekar, allt mellan 400kVA och 1800kVA.

Multiplicera ljussidan med 10, videon med 5 och ljudet med 2 så ligger Ni nog ganska nära i frågan hur stora matningar de hade. Så, nog gick det åt ström allt :cheer:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg