Mätning med Eurotest AT.

03 jan 2017 20:29 #1 av müssli
Nu har jag äntligen fått tummen ur och skaffat ett eget Eurotest AT. Genast uppkom lite frågor som jag kanske kan få hjälp med. :)

Tidigare har jag frågat elleverantören efter förimpedans som jag skriver på gruppschemat, nu har jag möjlighet att mäta själv men vet inte om jag gör rätt.

Så här gör jag:
Väljer Z-LINE och kopplar in mätsladdarna på L1, L2 och L3 i abonnentens central. (Vet inte om L3 behövs egentligen.)
FUSE Type - Är det mätartavlans säkringstyp?
FUSE I - Huvudsäkringarna på mätartavlan?
FUSE T - 5 s om jordfelsbrytare finns, 0,4 s om ej finns. Om man har några grupper utanför jfbr, vad väljer man då?
Isc_lim - Vad är det?

När jag mäter får jag resultat som jag också behöver hjälp med.

Z - Är det förimpedansen som ska skrivas på gruppschemat?
ISC - Är det lk2? Om jag multiplicerar med 1,15 får jag lk3, är det lk3 som kallas kortslutningsström i gruppschemat?
R - Behövs ej?
XL - Behövs ej?

Jag ska få en genomgång av Elma om några veckor men vill gärna få svar innan, om det är någon som använder instrumentet eller vet hur det ska vara. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 02:49 #2 av Claes Börjesson
5 sekunder väljer man när det är kabeln som skall skyddas, t.ex. en kabel som ligger förlagd i mark. 0.4 (eller kortare) sekunder om någon person kan komma åt den vid fel. eller det finns ett lamp eller eluttag (och då sätter jag även en jordfelsbrytare).

300 mA jordfelsbrytae använder jag aldrig, vid behov av JFB sätter jag ALLTID 30 mA, detta skyddar motorer, pizzaugnar m.m. mot sekundärskador vid vatteninträngning och andra fel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 02:52 - 06 jan 2017 22:00 #3 av Claes Börjesson
Förimpedans !

Vad är det ;), Jag vet definitionen men jag får väldigt olika resultat med olika instrument. :S

Jag provar alltid i mitt eget hus för att få jämförelse mellan olika instrument och vad som nätleverantören uppger , skiljer +-40 procent, vilken som är rätt vet jag inte .....

Men det det ger ett hum om man ligger i rätt härad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 09:15 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Mätning med Eurotest AT.
Jag är inte så bekant med Eurotest AT, jag har använt en Eurotest av någon modell några gånger men vet inte vilken modell och kommer inte ihåg något direkt.
(Jo, vid ett större arbete gjorde jag testplanerna på datorn innan och laddade ner i instrumentet, rätt smidigt när jag sen gick runt och testade grupp efter grupp)


Men jag har tagit ner manualen till Eurotest AT i PDF och kollar lite nu.

Först och främst har du två mätlägen, Z-LOOP som mäter mellan fas-jord och Z-Line som mäter fas - nolla.

Z-Loop är alltså i huvudsak för att kontrollera överströmsskyddens frånkopplingstider.
Och Isc för en t.ex. en C10 säkring måste vara minst 100A.
(Nu vet jag inte om du även behöver multiplicera med någon faktor för att kompensera för ev varma ledningar)
Väljer man säkringstyp och märkström torde det betyda att instrumentet själv vet nödvändig kortslutningsström för säkringen ifråga genom tabeller eller matematiska funktioner i programvaran.

Z i resultatet är helt enkelt impedansen, på så vis att U = Isc * Z
Och R resp Xl endast är den resistiva resp reaktiva delen av R. Och i många mätningar kommer du finna att R är nära Z och Xl väldigt liten.



Med Z-line avser man att mäta maximal kortslutningsström för att dimensionera efterföljande komponenter, t.ex. om man klarar sig med 6kA säkringar etc.
I manualen står det att instrumentet kopplas in L - nolla, dvs svaret blir Ik1.
För att erhålla Ik3 kan du multiplicera med 2.

Instrumentet kan kanske kopplas in L-L lika gärna (måste ju tåla spänningen, t.ex.) och då kan du multiplicera med 1,15 för att få Ik3

Här är det samma fundering ifrån mig ang temp på ledningarna. Ska man / bör man / kan man justera med avseende på att ledningarna någon gång kan vara kallare och därmed generera ännu högre kortslutningsströmmar.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 09:37 - 05 jan 2017 09:39 #5 av Örjan Borgström

Claes Börjesson skrev: Förimpedans !

Vad är det ?

quote]

Förimpedansen används vid dimensionering för att se till att utlösningsvillkoret uppfylls vid utbyggnad av en anläggning.

Jag kan rekommendera vår kurs i Kontroll före idrifttagning där vi går igenom alla de här begreppen och vad de används till. Kursdeltagarna får också prova att utföra mätningarna på övningsanläggningar.

www.euu.se/kurser/kontroll_fore_idrifttagning-150


EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 19:07 #6 av müssli
Svar från müssli i ämnet Mätning med Eurotest AT.
Tack för svaren!

På mallen för gruppschemat jag brukar använda ska jag fylla i "uppmätt kortslutningsström" och "Förimpedans".

Frågan är då om de menar lk1, lk2 eller lk3 som kortslutningsström? Det borde ju vara lk3 eftersom värdet är intressant om/när man ska utöka anläggningen. Tänker jag rätt?

Att Z är impedans förstår jag men är det den de menar ska fyllas i under "Förimpedans"?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 19:18 #7 av Fredrik Å
Jag kan bifoga en lathund som vi fått från elma med alla mätningar som ska göras imorgon. så kan vi diskutera om de stämmer osv!
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 19:38 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Mätning med Eurotest AT.

müssli skrev: Tack för svaren!

På mallen för gruppschemat jag brukar använda ska jag fylla i "uppmätt kortslutningsström" och "Förimpedans".

Frågan är då om de menar lk1, lk2 eller lk3 som kortslutningsström? Det borde ju vara lk3 eftersom värdet är intressant om/när man ska utöka anläggningen. Tänker jag rätt?

Att Z är impedans förstår jag men är det den de menar ska fyllas i under "Förimpedans"?

Z är värdet som ska anges som "förimpedans".
Men egentligen borde den väl mätas upp vid elmätaren ... eller ..?

Vad gäller "uppmätt kortslutningsström" så kan du kanske ange vilket som helst men förtydliga med att skriva t.ex. Ik3 = 750A, eller Ik1 = 375 A
Bara en tanke.

Någon annan här på forumet är kanske mer säker på hur det ska vara.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 19:58 #9 av Bo Siltberg
Jag är lat och hänvisar till befintliga trådar:
www.fluxio.se/forum/27/12351-vilket-vaer...uppfoerteckning.html

Men vi var kanske inte riktigt överens där, så det är nog viktigt att antingen ange det som står förtryckt på gruppförteckningen (uppmätt eller kompenserad) eller skriva vad för slags värde man anger där.

Och givetvis ska värdet gälla för denna punkt, inte en tidigare punkt om man inte anger så.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg