Elenergimätning på 690V anläggning, svårt?

07 aug 2011 18:37 #1 av Ola Sjöberg
En "rolig" historia till alla som liksom jag brukar säga till kunden "det fixar jag":

Fick i uppdrag av en kund att installera elmätning på en 690V el/hydraulkran. Glad i hågen lämnar jag pris på detta och talar om för kunden att det blir lite dyrare än en 400V mätare.
Tar kontakt med ett stort f.d. Svenskt företag för lite konsultation och får en mätare rekommenderad samt förslag på inkoppling. Förslaget löd: köp spänningstrafos 690/230 för att få jämnt omsättningstal 3 som sätts som "VT ratio".
Efter toksökande på nätet får jag napp hos Noratel som skickar mig dessa (lev. tid 8 veckor).
Monterar all utrustning och provmäter spänningen utan att koppla in mätaren. Något förvånad konstaterar jag att spänningen är 400V på sekundären, alltså omsättning 1,73. Nu börjar jag tvivla på min egen kompetens i spänningsmätning men tar ny kontakt med leverantören och får tre st nya transingar levererade på en vecka kostnadsfritt (de första kostade skjortan och halva brallorna!).
Monterar dit de nya transingarna dan före planerad driftsättning och pustar ut.
Under provkörning av maskinen mäter jag parallellt med min portabla effektanalysator och märker ganska snart att det är något mätfel. Aktiva effekten är väldigt låg och reaktiva väldigt hög, alltså låg effektfaktor (pf).
Ny kontakt med mätarleverantören (som börjar på A och slutar på B) och vi kommer fram till att de rekommenderat fel instrument, det klarar varken låg pf eller konstgjord nollpunkt.
Ny mätare inhandlas med ungefär lika dåligt resultat. Nu börjar det bli lite pinsamt...
Jag börjar på allvar studera mina mätningar från mitt portabla instrument och gissar mig till att man inte kan koppla som jag blivit rekommenderad L1-L2,L2-L3,L3-L1, det borde bli knas?
Under en kvällsrunda med hunden kommer jag på att jag använder de första transingarna (1,73) och kopplar dessa L-N d.v.s. 400/230 och behåller VT 3.
Sagt och gjort byte tillbaka till de första transingarna och nu blir resultatet mycket bättre!

Men jag är fortfarande inte säker på att jag gjort rätt, finns det nån därute som är lite haj på detta så är jag tacksam för svar! // Ola Sjöberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 18:54 - 07 aug 2011 18:55 #2 av Patrik Hedlund
Först och främst, välkommen till forumet!

Ja, ingenting kan ju någonsin gå bra direkt. Jag har ingen koll, men finns säkert några här som kan ge dig självförtroende för att du har kopplat rätt. :)

Lycka till!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 20:12 #3 av Tobias Karlsson
Om du vill så kan jag försöka kolla upp det när jag, tyvär, går tillbaka till kneget efter semestern, där borde gammelgubben veta hur man gör.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2011 20:38 #4 av Ola Sjöberg
Ja tack det vore superschysst!

Frågan är egentligen om kopplingen av spänningstransingarna är riktig?

Det jag vet är att lasten är extremt cyklisk och pendlar mellan 10-250% av maxlast vilket troligen gör det svårt för mätaren.
Att lasten är så ojämn gör att pf pendlar enormt och långa låglastperioder gör att medelvärdet på pf blir relativt lågt
(mycket reaktivt) och mätaren har svårt med pf under 0,5.
Mätaren är en konventionell trafomätare enl. 3 wattmetermetoden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2011 13:54 #5 av Tomas Persson
Hej Ola,

För att göra det lätt skulle du jagat rätt på en 690v-mätare, men nu i o m att du redan har en så ser jag inga problem annat än att du skulle precis som du gjort skaffat 3 st spänningstrafos så du kommer ner i 230v alt. 110v fasspänning beronde på vad för märkspänning du har på din mätare.

Så länge du har en digital elmätare och en tresystemig mätning så ska varken en ryckig last eller dålig effektfaktor spela någon roll.
När man installerar energimätning idag så ska ALLTID tresystemig mätning tillämpas, så länge den är rättkopplad med effektriktningar och att "rätt spänning går till rätt ström" så kommer detta mätsystem alltid mäta korrekt.

MVH
Tomas

"Jaha......där löste den"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 12:51 #6 av Göran Åhling
"Frågan är om kopplingen av spänningstransformatorerna är riktig..."

Tja - vad säger manualen för mätaren?

Kopplade nyss in en mätning på en "mellanstor generator" - det instrumentet hade massor av kopplingsförslag, både med olika lösningar för spänningstrafo fas-fas respektive fas-nolla och olika förslag för strömmätningen.

Rimligtvis bör väl spännings- och strömtransformatorerna jobba på samma sätt; om man har ett system utan nolla (som många högspänningssystem är) räcker det med 2 spänningstrafos och 2 strömtrafos. Mätmässigt använder man då en av faserna som "gemensam" (säg L2) - den fasen mäter man inte strömen i - och kopplar spänningsmätning mellan de övriga två faserna till denna (dvs L1-L2 resp. L3 - L2).

Men om Du har 3 strömtrafar och jobbar med framdragen nolla, dvs ett system som inte är garanterat fassymetriskt, så behövs 3 spänningstrafar. Jag skulle föredra att koppla desas i Y på båda sidor (dvs fas - jord). Om spänningstrafarna sitter D (fas-fas) men strömtraforna sitter "rent" så kommer instrumentet att se fasvinkeln 60 grader fel i alla strömmar - i förhållande till motsvarande spänning, och då lär det kunna bli mätfel!

MEN MEN: Bibeln och sanningen kan endast vara tillverkaren av mätaren!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 19:36 #7 av Tomas Karlsson
Det verkar ju av TS beskrivning som att han slutligen kopplade spänningstrafona Y-Y och då är det inga problem att få det korrekt, som det även verkar ha blivit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 19:42 #8 av Ola Sjöberg
Hej allihopa och tack för alla svar!

Jag tror att detta är svårare än vad ni tror, men det verkar som att vi är inne på samma linje.
Enligt ABB som sålt mätaren så finns det inte (de har inte) någon 690V mätare men ABB lanserar en förhoppningsvis nästa år.

Att jag måste mäta enl 3 Wattmetermetoden verkar klart, men även den bästa mätare får problem med pf under 0,5.
Det jag menar med extremt cyklisk last kan behöva förtydligas: min belastning (stackars elmotor 250kW) lever inget lätt liv. Den har som tidigare nämnt fått finna sig i att ge mellan 10-200% effekt med cykler om 1-10 sek och om man studerar effektfaktorn och effektkurvan så ser man att vid nedlastning så finns en återgenerering (bromsande moment) som sparkar bakut och då blir den genomsnittliga pf väldigt konstig.

Hur som helst så finns det enkla och naturliga lösningar på vissa problem. Jag har under en tid läst av min mätare och jämfört med elleverantörens abonnemangsmätare och deras mätare hänger inte alls med i svängarna.
Slutsats: om man inte ropar för högt så blir nog alla nöjda till slut ändå.

Jag är intresserad av vidare diskussioner i ämnet, håller på en del med reservkraft och där kan man verkligen snacka om konstiga fenomen, "när man går från synkrondrift med nätet till droopmode upphör alla lagar att gälla"

Hälsningar Ola Sjöberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 19:55 #9 av Tomas Karlsson
Att du inte har fått fatt i en 690V mätare har nog inte med dina "problem" att göra utan helt enkelt en brist i den otillräckliga mätprincipen i ditt instrument. Med korrekta ström och spänningstrafosatser är det helt upp till mätaren att signalbehandla och kalkylera rätt. Du behöver bara parametrera omsättningarna rätt och koppla rätt, precis som du verkar gjort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2011 23:01 #10 av Göran Åhling
Lite mera eftertanke...
De flesta elmätarare jag sett mäter vid 3-wattmetermetod spänningen Y-kopplat.

I princip skall det även funka med spänningstrafar som kopplas D-D, men man måste då se upp med att mätaren verkligen är symetrisk!

Jag har monterat åtskilliga ABB Deltameter, och de är INTE symetriska till 100% - från en av faserna tas det ut försörjning till den interna elektroniken, i övrigt är själva mätingångarna helt identiska...

Hittills har ABB saknat möjligheten att mata in yttre försörjning (DC 24 eller DC 110 t.ex.), men vi får hoppas på deras nya modeller.

Att alla lagar skulle upphöra vid xxx-drift vill jag inte tro på. Naturlagar upphör aldrig gälla, möjligen kan det vara så att de förenklade metoder som går att använda i simpla fall inte längre räcker till...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg