Power-LED 1,2W med 2700K, svårt att finna!

27 apr 2014 14:20 - 27 apr 2014 14:21 #1 av Patrik Hedlund
Åhh, varför är det ett sånt dåligt utbud av 1,2 wattare med 2700K och olika spridningar?? Utveckligen på andra LED-spottar går ju framåt hela tiden, men på 1,2 wattare står det nästintill still! Jag har funnit 2 st 1,2W med 2700K och det hos Hide-a-lite, MEN då är dom tänkt att sitta rör alt. med fjäder i ett 16-20 mm hål (inte mycket att koppla bakom) och med ganska breda spridningar (45grader och 60grader).
Jag tycker att Maxel Vega 1 är perfekta till utseende och installation, men då finns dom endast i 3000k och ganska smala spridningar.
Jag skulle vilja ha spottar likande Vega 1, fast med 2700K och med fler antal spridningar. T.ex. 15 grader, 45 grader och 120 grader. Ge mig dessa! :klapp:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 maj 2014 12:49 #2 av Ronnie Lidström
3000k är/kommer att bli standard så det är därför det är svårt att hitta annat. Designligt har också någon 1w med 2700k. Kommer inte ihåg vad den heter men det är lätt att hitta på www.designlight.nu

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2014 18:19 - 05 maj 2014 18:19 #3 av Patrik Hedlund
Jo, designlight har en men den har typ 120 graders spridning eller dyl.

Usch, säg inte så! <3 2700k ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2014 20:22 - 05 maj 2014 20:27 #4 av Henrik Eriksson
Hade samma problem hos en kund som valt den nya SG 10w LED 2700, men fick ta en malmbergs 1,2 w på 45 grader och den funkade helt ok och färgtempen mellan dem såg jag ingen skillnad på. Helt ok pris för en sådan liten spot med. Dock är den ca 45 mm i diameter och ett 35mm hål, så lite stor i vissa ögon.
MD-6 Heter den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2014 15:28 - 17 sep 2014 15:29 #5 av Patrik Hedlund
Nu har Hide-a-lite äntligen kommit med just det jag sökt!!
Deras nya armatur Core finns i 2700k och 3000k, i spridningsvinklarna 15 grader, 45 grader och 120 grader, färgerna vit och borstat stål och dom går att montera direkt i en smyg utan att man behöver montera dom i en slang. 25mm hål.

Hide-a-lite Core 15 grader

Hide-a-lite Core 45 grader

Hide-a-lite 120grader

Nu ska jag göra ett badrum med spottar i morgon och ska då föreslå just denna armatur med 45 graders spridning i dusch-delen och en annan nyhet från Hide-a-lite (8W-armatur med försänk- och vinklingsbar spott) i övriga badrummet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2014 19:17 #6 av Mikael Hallonqvist
Tänker du på denna 8Whttp://www.hidealite.se/Produkter/Inomhus/Downlights/Infallt/Level_Multi/1511439-1998710.html?variantId=1998699 ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2014 19:29 - 17 sep 2014 19:48 #7 av Martin
Monterade 6st av den icke vinkelbara varianten idag.
Ska montera 3 st av den vinkelsbara i dagarna.

Blir igångkörning idagarna och jag tycker de var riktigt snygga och lätta att montera. Återstår dock att se Ljuset. tror att dessa var 2700K dock.

OBS! Välj en stor burk. Fjäderspännerna är ganska stora och starka vilket är bra. Men drivdonet och kablar är ganska lätt att lägga under fjädern så att den inte tycker dikt an mot taket. Bättre med större burk så man kan slänga in drivonet en bit in.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2014 19:34 - 17 sep 2014 19:41 #8 av Alexander N
Tack för tipset! Önskar även att dom gjorde sina "Singel eye" varianter med 2700k för att ge ett komplett utbud.

Men ska du inte ta och montera 15 graders armaturen i duschen istället? 3,4st 10-15cm från vägg hade jag kört på, fin ljusbild :D

Förresten, någon som fått förmånen att installera ett sådant här "svävande tak"? media.hidealite.se/img/content/inspiration/insp_bath_3.jpg
Föreslog det för en kund för nått år sedan men inget napp där, hade varit grymt kul att göra.

Edit: @Martin, behöver man större än spot-guard 120?

Edit2: Nu svävar jag iväg väldigt, dags att sova snart. Hittade denna fina effekten i deras galleri med, men....ser ni vad jag ser?:blink: :smack:
media.hidealite.se/img/gallery/kitchen/hidealite_kitchen_11.jpg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2014 19:47 #9 av Mikael Hallonqvist
Var det 8w du satte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2014 19:52 #10 av Martin
Snyggt uttag på bilden :P

Jag ska inte svära då jag dessvärre inte har satt burkarna. De var 15cm höga tror jag och 4kantiga. men jag hade valt att ha en burk som är så stor som möjligt åt sidorna. Det går utan problem. Men det är lite tajt enligt mig. Monterar gärna mer av dessa förövrigt.

50W dvs ca 8W stämmer nog, Jag har inte ännu testat ljuset då installationen inte är klar.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2014 14:41 #11 av Ronnie Lidström
Patrik: Har du fortfarande inte lärt dig att det är 3000k som gäller! !!? :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2014 15:15 #12 av Lars Blomkvist

Alexander N skrev: Tack för tipset! Önskar även att dom gjorde sina "Singel eye" varianter med 2700k för att ge ett komplett utbud.

Förresten, någon som fått förmånen att installera ett sådant här "svävande tak"? media.hidealite.se/img/content/inspiration/insp_bath_3.jpg
Föreslog det för en kund för nått år sedan men inget napp där, hade varit grymt kul att göra.


Gjorde detta för några år sen. Svårt att få med släpljus på mobilkameran. Hela taket var iaf upplyst :)


Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2014 16:31 #13 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Patrik: Har du fortfarande inte lärt dig att det är 3000k som gäller! !!? :stubben:

3000k är bajs. ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2014 21:26 #14 av Henrik Eriksson
Någon som har hittat en bra dimmer som klarar få ner ljusmängden tillräckligt för "mysbelysning" i badrummet vid tex bubbelbad när det är armaturer med drivdon inkluderat som 8W armaturen som beskrivs här ovan.
Jag har haft flera kunder som klagat på att lägsta dimmernivån känns för ljust.
Funderar på att gå tillbaka till drivdon med push igen så nivån blir lägre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 14:34 #15 av Kenneth Olsson
Här är min variant på stjärnhimmel och takbelysning.





Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
Bilagor:
Följande användare sa tack: Marcus Johansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 14:52 #16 av Alexander N
Imponerande Kenneth, väldigt snyggt! :tummeupp:

Gillar blandningen med färgerna. Är det väldigt varmvitt eller någon gul/amber variant? Är fibern kallvit eller blå?
Är takskivan bara upphängd eller fast? Hur många fiberstrån är det där och ligger armaturen uppe på skivan bara?

Vad många frågor det blev, haha.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 14:53 #17 av Richard

Patrik Hedlund skrev:

Ronnie Lidström skrev: Patrik: Har du fortfarande inte lärt dig att det är 3000k som gäller! !!? :stubben:

3000k är bajs. ;)

//Patrik



2700 K har norrlänningarna fått kläm på nu. Lysrör´s armaturerna har dom äntligen börjat plocka ned.
i Stockholm kör vi 4000 K

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 17:34 #18 av Kenneth Olsson
208 fiber är kallvit. Drivs av 3 watt led med ett "skugghjul"som gör att stjärnorna "tindrar". Jag monterade dem så de bildar stjärntecknen på norra stjärnhimlen.

Varmvit ledtejp (fast den känns ganska gul) monterad utefter kanten runt om.

Fastsättning består av en fast monterad ram i taket, 10 cm hög. Två plywoodskivor fastsatta med gångjärn i ena kanten så de kan vikas ner för service (tydligen valt ganska bra prylar för ingen service gjord)

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
Följande användare sa tack: Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 17:45 #19 av Mikael Hallonqvist
Har helt gått ifrån armaturer med drivdon och kör i stort sett bara Jollys med push, funkar kalas!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2014 17:51 #20 av Kenneth Olsson
Här är också lyckad ljussättning. Badrum med ledtejp bakom speglar.



Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
Bilagor:
Följande användare sa tack: Marcus Johansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.384 sekunder

Senaste foruminlägg