LED-armaturer som glimmar/glöder svagt då de är avstängda

06 aug 2012 08:32 #1 av Ronnie Lidström
Har hört att andra varit med om detta (Patrik?) och nu har vi själva problem hos en kund.

Vi har installerat massor av LED-armaturer i en källare. Uppdelat på flera olika drivdon (Jolly Maxi). Sekundärledning från converter är RK 0,75 i egna rör. Aldrig i samma rör som 230V. Vi har provat att slå av alla grupper i källaren utom den som matar belysningen men ingen skillnad







ALLA armaturer utom EN (!) glöder/glimmar. De glimmar lite olika mycket dock och så är som sagt EN armatur mitt i en slinga helt släckt.

Armaturer som vi använt:

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Vi har installerat massor av LED-armaturer av flera olika fabrikat men hittills har jag aldrig varit med om detta fenomen. Någon som har tips på vad man kan göra för att fixa detta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 09:39 #2 av J-Rock
Hej hej

Jag har haft dom här problemen, dock utan det roliga fenomenet att EN armaturer glöder.

Jag har löst problemet genom att lägga ett motstånd paralert över sekundärslingan.
Har tyvärr inget värde på motståndet, men kan ta reda på det när jag är tillbaks på jobbet.

Det är mitt förslag på att lösa detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 12:33 #3 av Bo Siltberg
Hur lång sträcka ligger primär- och sekundslangarna parallellt vid trafon på bilden?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 15:12 #4 av Patrik Hedlund
Hehe Jo, jag känner igen mig men jag vet inte om jag vågar erkänna vad felet var för mig... :blush: :silly:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 15:25 - 06 aug 2012 15:33 #5 av Martin
Har haft det i en villa. Vissa slutade 'glöda' om man kopplade in en vanlig 60Wattare på samma uttagsgrupp etc.
Andra så funkade det att bara koppla "fel" på strömbrytaren och lägga tändtråden på den andra plinten.

Väldigt lustiga fel. ca 2 år sedan i en villa i en lite byhåla på landet. Tror det mesta var från IKEA och lite billigare tjafs.

EDIT: Detta var enbart 230V. Kändes som det 'läckte' igenom strömbrytare.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 16:01 #6 av Ronnie Lidström

Bo Siltberg skrev: Hur lång sträcka ligger primär- och sekundslangarna parallellt vid trafon på bilden?

Tror det är kanske 30 cm? Men det ser ju olika ut på varje converter. Och hur förklarar man att en armatur mitt i en slinga inte glöder medan alla före och efter i samma slinga gör det?

Patrik Hedlund skrev: Hehe Jo, jag känner igen mig men jag vet inte om jag vågar erkänna vad felet var för mig... :blush: :silly:

//Patrik

Hehe.. Jo det måste du! Vi kan ju ha gjort samma fel (inte jag personligen som kopplat) :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 16:07 - 06 aug 2012 16:09 #7 av Patrik Hedlund
Det är verkligen skitdumt!
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 17:04 #8 av Tomas Karlsson
Hur är det kopplat, dimmning via impuls eller annat sätt?
Verkar som att många av dessa don är undermåligt konstruerade, kan inte kosta många kronor att lösa de här problemen, girigheten verkar vara stor. Att någon inte verkar glimma är nog bara spridning i data för dioderna, det finns knäeffekter för vid vilken ström ljus genereras. Jag misstänker att det är väldigt svagt och inget man normalt tänker sig använda, drivdonen skulle däremot inte leverera ström vid nollnivå det är där problemet ska botas. Som sagt kan man fixa det med lite last eller annan avkoppling men man tycker det skulle vara löst i konstruktionen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 17:06 - 06 aug 2012 17:09 #9 av Peder Myrne
Verkningsgraden på LED ökar ju allt eftersom utvecklingen går framåt, tyvärr verkar inte converter-utvecklingen hänga med i samma takt och nu räcker läckströmmen till för att ge hyfsat ljus... intressant!

Nu gissar jag bara, men ett motstånd som "stjäl" någon W borde räcka för att sänka utgången. Om convertern ger som mest 72V, Motstånd = 5184 Ohm, avrunda till standardvärde 4700, effekttålighet minst 1,1W (så ta ett som tål minst 2W, och sätt på ett luftigt ställe)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 17:44 #10 av Ronnie Lidström
Armaturerna dimmras med impuls. De funkar i övrigt bra att tända och ljusreglera (borde väl inte vara så om vi repeterat Patriks tabbe).

En sådan här converter reglerar ju spänningen ut beroende på hur många armaturer man har anslutit. Blir inte den då förvirrad om man sätter dit ett motstånd? Sätter man motståndet i serie eller parallellt över utgången?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 18:06 #11 av Patrik Hedlund
Nej, precis då skulle inte ljusfördunklingsfunktionen fungera.

På forumet har det tidigare nämnts att TCI, som tillverkar Jolly, ska göra en förändring så att dem slutar läcka strömming.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 18:07 #12 av Peder Myrne
Motståndet kopplas parallellt över utgången. Convertern styr ju strömmen (spänningen är ju nästan att betrakta som konstant och beror ju mest på hur många dioder som ligger i slingan) så motståndet kommer ju att shunta lite av strömmen förbi LED-slingan men det är knappast något som kommer att märkas i praktiken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 18:10 - 06 aug 2012 18:11 #13 av Peder Myrne

Patrik Hedlund skrev: ...ljusfördunklingsfunktionen...


Ett äkta svenskt ord som låter mycket bättre än "dimmer" :rulla:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 19:42 #14 av Ronnie Lidström

Peder Myrne skrev: Motståndet kopplas parallellt över utgången. Convertern styr ju strömmen (spänningen är ju nästan att betrakta som konstant och beror ju mest på hur många dioder som ligger i slingan) så motståndet kommer ju att shunta lite av strömmen förbi LED-slingan men det är knappast något som kommer att märkas i praktiken.


Ja, fast för att hålla en konstant ström så regleras spänningen beroende på hur många armaturer som kopplas i serie. (Spänningen över varje armatur är ju dock alltid samma)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 20:01 #15 av Peder Myrne
Nej, strömmen regleras, spänningen regleras inte, för den blir vad den blir beroende på LED:arnas framspänningsfall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 20:26 #16 av Ronnie Lidström
Ja. Det är strömmen som skall hållas konstant. Och hur gör drivdonet för att öka strömmen? Minskar den motståndet i slingan? Nä, den ökar spänningen :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2012 20:42 #17 av Patrik Hedlund
Den sänker nog spänningen för att öka strömmen i såfall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2012 04:00 #18 av Peder Myrne
Självklart ändras spänningen något lite när strömmen regleras upp/ner p.g.a. att en LED inte agerar som en ideal spänningsreferens . Inte för inte det heter konstantströms-LED... ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2012 04:04 - 07 aug 2012 04:06 #19 av Ronnie Lidström
Jag är ingen elektronikingenjör, men varje armatur ska väl ha en 4-5V över sig eller nåt sånt? Om man då kopplar in 10 st istället för 5 st så måste drivdonen höja utspänningen för att strömmen ska hållas konstant.

Anledningen varför det inte finns drivdon som klarar fler armaturer är ju för att då måste drivdonet brassa på med för hög spänning och klarar inte att hålla sig <100V eller vad det nu var de måste hålla sig under.

Så jag fått förklarat för mig av drivdonstillverkare när jag gnällt på varför det inte finns kraftigare drivdon. Men nu ska jag ge mig då elektronik inte alls är ett av mina kunskapsområden ;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2012 05:23 #20 av Peder Myrne
Ja, varje typ av diod (som ingår i en armatur) har ett känt framspänningsfall som framgår av diod-tillverkarens datablad.

En LED-converter som jobbar med konstantström kan jämföras med en strömkälla.
Strömkällor är ett känt begrepp inom elektroniken som används för att beskriva en krets som levererar konstant ström oberoende av spänningen (och det finns ju givetvis en övre gräns för hur hög spänning convertern kan leverera, idealet är ju oändlig spänning).
Alltså motsatsen till en spänningskälla (dit convertrar för konstantspännings-LED hör).

en.wikipedia.org/wiki/Current_source

Hoppas det klarnar något :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.228 sekunder

Senaste foruminlägg