Fint med rött

24 jan 2012 16:55 #1 av David olsson
Vad underbart det är när klockan närmar sig 4 och man skall bara få undan en snabb grej så är jobbet klart och när man öppnar kopplingsdosan möts man av detta. :smack:


Sjöhaga EL AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 17:01 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Fint med rött
Najs! :smack:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 17:06 #3 av David olsson
Svar från David olsson i ämnet Fint med rött
Det är fint när dom inte fick plats med mer trådar i ubåten så då har dom tagit en "mellantråd" (Röd såklart) och fortsatt skava vidare där :blink:

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 18:09 #4 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Fint med rött
hehe såg riktigt fint och lätt jobbat ut ju =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 19:04 #5 av Friedrich Lossien
Svar från Friedrich Lossien i ämnet Fint med rött
Sånt där har man tyvärr sett allt för mycket av.. En annan variant är ju att det är samma färg på alla trådarna :pinch:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 19:16 #6 av Richard
Svar från Richard i ämnet Fint med rött
He he.
Var med om en tvättstuga som hade 4-5 maskiner. Till varje maskin gick det 5 röda fk... Beundrar jobbet med att mäta upp dom olika kablarna vid inkoppling...

Varför drar man 5 likadana kablar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 19:49 #7 av Friedrich Lossien
Svar från Friedrich Lossien i ämnet Fint med rött
Hehe råkade ut för exakt samma sak fast till en spis. 5 blåa FK 2.5.
Resten av det huset var ungefär likadant. Alla grupper hade olika färg på fas och nolla, och hux flux så bytade de färg i nån kopplingsdosa. Sen kunde det bli samma färg på faser och tändtrådar, eller fas och nolla. Installationen var med största sannolikhet original från 50-talet.

I ett annat hus jag va i så hade det varit en hemmapulare i farten. Kom ~15 blåa FK i en dosa. Det är nästan imponerande att dom får ihop det. Undrar om dom kör "trial and error"-metoden? Hade varit kul o se iaf :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 19:58 #8 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Fint med rött
Jag har varit med om liknande där man använt gul/grön till ALLT.
Jag tror att de resonerade så att gul/grön är den färgen som man ju måste använda, alltså tar man den till allt så kan det ju inte bli fel...
Man kan ju trösta sig med att PE i alla fall hade rätt färg.

Fenomenet med brist på färger och annat brukar hos mig hamna i kategorin "Ö-jobb", d.v.s. om man jobbar på en ö långt borta och inte riktigt fått med sig allt så kan det bli speciallösningar. Det kan också röra sig om kategorin "Fredag kl. 15.45 jobb".

En annan avart är gamla styrkablar både svagström och starkström (framförallt Amerikanska) där alla ledare hade samma färg och ingen partnummermärkning. Jag tror att det gick ut på att parterna var spunna enligt ett visst system där man ibland klämde in en avvikande färg som avgränsare. Kanonidé tycker jag, speciellt när man kommer och ska flytta en gammal skitig kabel som har varit uppskalad i 40 år.

// Ola (bor på en ö)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 20:40 #9 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Fint med rött
Jag har inte varit med om det själv. Men en kollega jag hade förut. Han berättade att det fanns en elektriker som kunde dra en blå fk och sen tog den slut så tog han en press-skarv och tog en annan kabel(färg) bara så det kunde vara en färg i ena ändan och på andra ändan så var det en annan. Så ibland när man rev installationen så fanns det 3 olika färger FK i ett rör som ska vara samma ledare.:tummeupp:

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2012 20:53 #10 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Fint med rött
Skrämmande Marcus. Hur bra kontakt kan det vara när man dragit ett tag i skarven

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2012 13:53 #11 av David Jonasson
Svar från David Jonasson i ämnet Fint med rött
Jag var i en villa med bara svart fk, jag upptäckte att det fanns olika små jack i ändarna på kabeln för att se skillnad på dom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.088 sekunder

Senaste foruminlägg