Flytande nolla till FLVP

23 mar 2014 18:09 - 23 mar 2014 18:11 #1 av Patrik Hedlund
Jag var hem till en snickare som jag jobbar med och bytte ett styrkort i hans trasiga frånluftsvärmepump. Upptäckte då när jag mätte på matningen till pumpen att jag fick lite konstiga värden.
Mellan L1-N = 242 V, L2-N = 156 V och L3-N = 380 V. Kontrollerade anslutningen som såg "okej" ut och öppnade centralen för att kika på nollanslutningen, upptäckte då detta att elektrikern hade kopplat in två nollor på en nollskena som ej var sammanbunden med den stora och gjort samma sak med en skyddsjord.
Både värmepumpen och en vattenpump saknade nolla och vattenpumpen även jord.

Rörmokaren som hade satt in värmepumpen (begagnad) hade bytt den tre ggr pga. att dom alla gick sönder efter ungefär en timme. :silly: Han gjorde även inkopplingen av pumpen till anslutningsdosan på väggen och mätte aldrig spänningen och då aldrig upptäckte att det saknades nolla.




//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:
Följande användare sa tack: puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2014 18:27 #2 av Peder Myrne
Man kan nästan gissa sig till att det har varit en klåpare som gjorde detta bara genom att titta på hur centralen är fäst (kolla i vänsterkant på bilden).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2014 20:04 #3 av Patrik Hedlund
Haha Ja, ser verkligen oerhört proffsigt ut! :P

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2014 07:07 #4 av Lars Sundbom
Vad gick den andra nollan till för förbrukare, det sitter ju två i plinten. Blev lite nyfiken bara om de upplevt att några andra fenomen pga denna koppling (för jag utgår från att du fixade båda trådarna.)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2014 12:46 #5 av Patrik Hedlund
Den gick till en trefasvattenpump så nollan behövdes inte i alla fall, som tur var!

Ja, jag fixade till det i samband med byte av det trasiga kortet (var bäst så att inte det kortet skulle ryka också :whistle: )

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2014 16:11 #6 av Mats Jonsson

Peder Myrne skrev: Man kan nästan gissa sig till att det har varit en klåpare som gjorde detta bara genom att titta på hur centralen är fäst (kolla i vänsterkant på bilden).

Så kallad treskruvsinfästning! Till skillnad från träskruvsinfästning.;)
Följande användare sa tack: Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2014 19:53 #7 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Flytande nolla till FLVP
Vad är tanken med att ha separerade skenor?
2 nollskenor ifall man har 2 JFB är ju praktiskt, men 2 jordskenor?
Nån som har erfarenhet av en sån Siemens-central?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jun 2014 00:57 #8 av Ivar Ryding
Tanken med separata skenor är väl att det ska vara modulärt, alltså att man kan välja om man vill ha tre PE och en N, eller två PE och två N, beroende på om det är enfaslaster eller trefaslaster, och om det är en massa jobbiga biledare inblandade.
Detta är ju bara ännu ett exempel på hur viktigt det är med kontroll före drifttagning.

Infästningen är inte så snygg, men det hade inte förvånat mig en sekund om det var en elektriker som satt upp centralen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Senaste foruminlägg