"Hemmapul", hur svårt kan det va?

05 jan 2014 23:04 - 06 jan 2014 10:53 #1 av Isak Rönnqvist
Var hemma hos sambons syster som just köpt bostadsrätt. (Nyrenoverad enl. mäklare)

Hon hade problem med spisen som tog så väldans lång tid på sig att bli varm.
Tog en titt bakom spisen för att se märkning på spis och mäta upp om det saknades en fas.

Fick mig ett gott skratt när jag konstaterade att spisens märkskylt var ändrad med bläck från 2~ till 1~.

Mätte på perilexuttaget som satt bredvid ett doslock som var utskuret för att ekk 5x2,5 skulle kunna löpa ut och mata perilexuttaget.

Innanför uppreglad vägg satt gammal kopplingsplint där Fas, Nolla, Jord fanns.
(2 av ledarna på ekk´n var lagda åt sidan.) (först nu gick jag och kollade på centralen och givetvis såg jag då att det bara fanns enfas i hela lägenheten.)

Inte konstigt att spisen tog god tid på sig att komma upp i värme.




[attachment:10]C:\fakepath\IMG_0877.JPG[/attachment]

Tog en snabb titt på resten av lägenheten och hittade följande fina lösningar. Dock inte så man skrattade när man såg detta..

[attachment:11]C:\fakepath\IMG_0851.JPG[/attachment]



Full spänning(230V) på hankontakten som hängde i taket, kron så spelade ingen roll om du tryckte på knappen, eller jo, du bytte mellan stiften.


Matning till utp uttag, sxk i kabelkanal


Uttag på mitten.


Uttag i slutet.

Denna var nog värst sett till kabelarea:






Slänger med en snygg lösning för att få dold kabel till spottar.


Även en spännande detalj, kabel som byter färg och typ, efter att den försvinner in i ett balkongdörrfoder och kommer ut på utsida balkong..










Att blanda jordat och ojordat (även om jorden var obefintlig) är tydligen inget problem.

Yrkesmän? HA! Hur svårt kan de va? --->OBS! Ironi!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Aron Wiking

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2014 23:33 #2 av Markus Ågren
Hm undra om man kan hävda dolda fel till detta?

Jag har inte ännu köpt något hus eller lägenhet, men de kompisar som gjort det har jag hört i alla fall från de som köpt hus om en "byggbesiktning". Han som utför sådant tittar väl mest bara igenom bygg konstruktionsfrågor och våtrum eller liknande. Men man kan ju nästan tycka att en sådan person borde ha lite koll på VVS och EL frågor också. Kanske titta lite på dessa saker, men förstår att det är svårt att få en sådan person som ska kunna allt detta.
Men skulle nog uppskattas av de person som inte har någon el-koll.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2014 07:40 - 06 jan 2014 07:41 #3 av Johannes Hammarstedt

Markus Ågren skrev: Hm undra om man kan hävda dolda fel till detta?

Jag har inte ännu köpt något hus eller lägenhet, men de kompisar som gjort det har jag hört i alla fall från de som köpt hus om en "byggbesiktning". Han som utför sådant tittar väl mest bara igenom bygg konstruktionsfrågor och våtrum eller liknande. Men man kan ju nästan tycka att en sådan person borde ha lite koll på VVS och EL frågor också. Kanske titta lite på dessa saker, men förstår att det är svårt att få en sådan person som ska kunna allt detta.
Men skulle nog uppskattas av de person som inte har någon el-koll.


En besiktningsman tittar inte på elen som sagt och förmodligen är det på gränsen till tjänstefel om han uttalar sig om den.
Det står däremot var och en fritt att ta dit någon med rätt kompetens som inspekterar/besiktigar elen innan köp om man inte har kunskapen själv, därför lär det vara omöjligt att få det till dolda fel tyvärr.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2014 08:45 #4 av Martin
Jag kollade på en lgh för ett tag sedan. De hade satt priset på 1,1 tror jag. Jag sa att jag lägger ett start bud på 750 och de höll på att sätta i halsen för det var för lågt.
Jag förstår inte hur både säljaren och mäklaren kan trycka på Nyrenoverad. Ny El etc etc. Visst ett fint kök men inget märkvärdigt.

Jag har sett samma lgh ligga ute minst 2 eller 3 gånger efter detta och de har inte fått den såld. Ger man ett skambud så börjar folk genast titta lite extra varför man bjuder så lågt. Jag har faktiskt talat om de fel jag hittat för andra när jag ser för stora kostnader och talat om vad jag tror ungefär vad det går på att åtgärda detta.

Sen tycker jag att man som köpare måste ta en ordentlig titt extra för att hitta fusk som TS visar.
Det är varken svårt eller ögonfallade att det är både olagligt och fult utfört.
Fast har man kunskapen att renovera enlgh och kunna få EL och VA fixat ordentligt så är det väl inga bekymmer att köpa en sunkig lgh.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2014 18:06 #5 av Petter

Markus Ågren skrev: Hm undra om man kan hävda dolda fel till detta?

Jag har inte ännu köpt något hus eller lägenhet, men de kompisar som gjort det har jag hört i alla fall från de som köpt hus om en "byggbesiktning". Han som utför sådant tittar väl mest bara igenom bygg konstruktionsfrågor och våtrum eller liknande. Men man kan ju nästan tycka att en sådan person borde ha lite koll på VVS och EL frågor också. Kanske titta lite på dessa saker, men förstår att det är svårt att få en sådan person som ska kunna allt detta.
Men skulle nog uppskattas av de person som inte har någon el-koll.


Enligt jordabalken så ingar det att besiktiga även VVS och EL.... sen att de flesta missar detta är en helt annan sak...
Men dolt fel när det gäller el tror jag nog är nästan omöjligt... För en elektriker hittar nästan garanterat något som skulle fördjupa undersökningsplikten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.652 sekunder

Senaste foruminlägg