Hur man inte ska göra med jorden

10 jul 2012 10:09 #1 av J-Rock
Här kommer två bilder på hur man inte skall göra med jorden :-(

Funnet på en bekants arbetsplats, efter renovering.


Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2012 19:21 #2 av Martin


Det är ju bra att elektrikern innan verkligen har känt så att trådarna sitter fast.. Får man förövrigt ha Svart skyddshölje på bi-ledaren? Jag är inte kompis med denna person som utger sig för att vara elektriker. Har hittat mängder med Jem och Fix prylar han har köpt och torx på EK är väl inte optimalt kanske. Felkopplad Trappbrytare. Och en del annat lustigt. Uttag som är 'felmonterade/billig skit så det knapp går trycka in en stickpropp'



Döljde sig vanliga U-båtar / Danska skallar under ett av locken.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jul 2012 21:35 #3 av Patrik Hedlund
Är det vanliga doslock på golvet??

Vissa kan dom... och andra kan inte.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jul 2012 10:52 #4 av Johannes Hammarstedt
Transparent hölje är väl att föredra före svart på bi-ledaren.
Men svart är tillåtet. Däremot är gul/grön inte tillåtet.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jul 2012 16:35 #5 av Martin
Ja gulgrön tejp/slang har jag kört i alla år iaf :P lägger bara ihop biledaren i första och sista punkt. går den igenom en kopplingsdosa så har iaf jag lärt mig att den ska vara "hel igenom" och inte blandas med vanliga skyddsjorden.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jul 2012 20:28 #6 av Tomas Karlsson
Det finns en lång tråd här någonstans där detta vrids och vänds på närmast in absurdum, det gäller nog i den tråden främst EKRK men argumenten är ju snarlika. Din tolkning är ju annars den som är ganska vanlig och rimlig när detta emellanåt kommer på tal. Själv ser jag det som en kuriositet jämställt med den tidigare tråden om jordad DIN-skena i klass II kapsling.

Att koppla ihop biledarna är ju aldrig fel och med lite slang (valfri typ, färg) på blir det väl inte sämre. Att däremot i dosor, utrustningar tvunget försöka lägga dem tillsammans med PE kan ju bli dåligt om klämmor osv inte passar för ändamålet. Man kan försöka avgöra fackmässigt vad som i de olika fallen blir bäst tycker jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jul 2012 21:53 #7 av Johannes Hammarstedt

Tomas Karlsson skrev: Det finns en lång tråd här någonstans där detta vrids och vänds på närmast in absurdum, det gäller nog i den tråden främst EKRK men argumenten är ju snarlika. Din tolkning är ju annars den som är ganska vanlig och rimlig när detta emellanåt kommer på tal. Själv ser jag det som en kuriositet jämställt med den tidigare tråden om jordad DIN-skena i klass II kapsling.

Att koppla ihop biledarna är ju aldrig fel och med lite slang (valfri typ, färg) på blir det väl inte sämre. Att däremot i dosor, utrustningar tvunget försöka lägga dem tillsammans med PE kan ju bli dåligt om klämmor osv inte passar för ändamålet. Man kan försöka avgöra fackmässigt vad som i de olika fallen blir bäst tycker jag.


Ja alltså egentligen är det ju skitsamma för funktionen om den är gul/grön.
Men iom att inga andra ledare än skyddsledare får vara gul/grön så måste den ju klassas som en skyddsledare för att få märkas gul/grön.
Klassas den då som skyddsledare så kan det ju inte vara fel att klippa ordinarie skyddsledare eftersom man inte behöver ha två skyddsledare.
Inte för att man gör så men man skulle kunna göra så.
Vore inte det enklaste, för att bli av med allt hårklyveri, säga att den klassas inte som skyddsledare, märk ej gul/grön...punkt.
Vänder man på steken så vad vinner man på att den skulle få märkas gul/grön?
Förutom slippa försöka lära alla motvalls elektriker att den inte får vara gul/grön ;)
Får jag bestämma, och det får jag oftast, så märks den inte gul/grön B)

Sorry för OT.
Vi återgår till de hemska fynden.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.137 sekunder

Senaste foruminlägg