Är det värt att starta eget?

20 sep 2011 18:49 #1 av Johan Andersson
Efter att ha smygläst här ett bra tag känner jag att det är dags att registrera sig;)

Jag jobbar som serviceelektriker och har gjort det i ca 10år och har varat sugen på att starta eget nu ett tag. Har läst att ni är flera egna företagare här, är det värt de? Jag menar det är väl mer slitsamt, man får jobba mer osv..

Tycker ni att det är roligt?

Fördelar? Nackdelar?

Vad ska man tänka på förutom att behörigheten håller på att ändras?
Följande användare sa tack: Markus sikström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2011 20:14 #2 av David olsson
Välkommen som ny reggad på forumet då :)

Visst är det slitsamt, men det är ju vad man gör det till, vill man så kan man jobba 20h om dyngnet. Själv försöker jag hålla mig till 7-16 så gott det går. Sen kommer det ju till lite kontorsarbete på kvällar och helger men lägger inte mycket mer än 3-4h i veckan på det. Är det värt det?, absolut!!

En stor fördel är ju friheten med att vara egen.

Nackdel är bl.a. Att man kan ju alldrig koppla bort jobbet efter 4 som man kan göra som anställd.

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2011 20:51 #3 av Ronnie Lidström
Är nog inte alla som är lämpade till att vara egenföretagare.. Man ska vara "lite speciell". Samt ha snäll/förstående flickvän :side:

Jag gillar livet som företagare. Men man får ju jobba mer än annars, tänka på jobb på kvällarna, drömma om jobb osv :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2011 20:58 #4 av Patrik Hedlund
Och när det inte handlar om att tänka på sitt jobb, då handlar det om att diskutera skiten istället! Inte sant, Ronnie? ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 sep 2011 17:21 #5 av Marcus Lundström
Tänk på att ha en liten kundkrets innan du tar steget. Att bara ha telefonnummer i katalogen är lönlöst, 90% av jobben kommer via rekommendation.
Du kanske kan bli inhyrd av en annan elfirma när du har lite och de för mycket att göra?

Gör en kalkyl om du klarar det ekonomiskt, ska helst omsätta 80-100 000 i månaden för att gå runt och kunna ta ut en lön motsvarande den du har idag. Beror ju lite på övriga omkostnader.
Ha en buffert och räkna med att inte kunna plocka ut full årslön de första åren.

Jag skulle rekommendera att läsa AB-kursen ändå, eftersom den är så pass bra och lärorik. Jag gick den på ett halvår ungefär 6 heldagar i månaden.

Det är mina råd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2011 18:38 #6 av Johan Andersson
Tack för alla svar!

Ni som är företagare här, har ni anställda eller kör ni själv?

Har ni någon som hjälper er med bokföring och sånt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2011 18:50 #7 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Och när det inte handlar om att tänka på sitt jobb, då handlar det om att diskutera skiten istället! Inte sant, Ronnie? ;)

//Patrik


Precis.. Är man så pass elintresserad/elnörd så att man är stammis på ett elforum, då är man nog direktkvalificerad till att klara av livet som egenföretagare :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 sep 2011 19:09 #8 av Patrik Hedlund
Det låter bra för min framtid! :cheer:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2012 23:43 #9 av Thomas Hausel
Ja nog är det tufft att vara egen många gånger.
Ett jobb är för lite och två är för mycket ;)
Nej men det är nog viktigt att ha en plan för sin verksamhet.
Som anställd jobbade jag hur mycket som helst, kunde ofta bli 70-80 timmar per vecka...
Är det värt det?
I dags läget, NEJ! men den tiden har format mina visioner i dagsläget!
Då var jag gift med en student, nu är hon den ekonomiskt starka personen.
Tanken var väl att ha tryggheten med fast månadslön när hon pluggade och när hon blev färdig så skulle jag starta eget.
Nu blev det eget parallelt med anställningen under ca 1,5 år, konkurent, ja förvisso men stora jobb tog jag in på firman jag var anställd på. Funkade bra med en öppen och ärlig dialog!
I dagsläget är jag långt ifrån mina gamla arbetspass.
Flyttat till min hem ort och inte alls samma kontakter som tidigare.
Men min vision är en stark vilja, en fungerande vardag en skräck att ta en anställning bara för att!
Tror (& hoppas) att det ska ge sig allt eftersom... Har inte lagt den tiden som behövs för att synas ute där jobben är... Varit en del annat att pyssla med som dock inte ger några pengar dock!
(Dock ringer gamla kunder från Sthlm som vill ha hjälp och visst har det blivit några resor :smack: )
Men planen nu är (efter att ha pratat med lite skuttar och annat folk i byggbranchen) att först prova annonsering i de lokala annonsbladen, sen höra sig för hos andra ensamma om hjälp behövs, nån dag här och där är ju alltid något...
Som nämnts tidigare, KONTAKTER ÄR A & O!!!
Men har man en dröm om eget, är intresserad av sitt jobb, hänger med i utvecklingen av nya grejer, bryr sig om ekonomin både på material med grossarnas rabbatsystem och slutresultatet hos kunden ( både ekonomiskt och jobb mässigt)
Då passar man nog in i facket som företagare.
Sen är det ju en fröjd att själv kunna välja vilka verktyg och maskiner man vill jobba med, ingen som gnäller över vad man köper! :klapp:
Önskar bara lycka till! :tummeupp:

Ps. Glöm inte att installera (TC) TrueCaller plockar bort "alla" idiotiska samtal från säljare och annat löst folk! :evil:
Följande användare sa tack: Fredrik Wall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg