Köpa en el-firma eller starta från 0?

29 maj 2011 06:46 #1 av Janne
Någon som har erfarenhet av att ta över en elfirma?

Hur skall man värdera den?

Hur mycket skall man betala för begagnade instrument.



Kanske någon som känner någon som skall lägga av, mejla mig gärna.


// Janne

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2011 06:54 #2 av Tobias Karlsson
Det är väl smidigare att starta eget, slippa alla eventuella fel som föregående ägare gjort och kritik?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2011 11:04 #3 av Janne Larsson
Värdering av företag inom bygg har jag för mig att det skulle vara ungefär 10% av årsomsättningen till att börja med, sen beror det ju lite på inventarier osv osv. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju billigare att köra igång eget samt som Tobias skrev att man slipper "få med sig" ev negativa saker. Fördelen är ju om det är en etablerad firma med goda referenser och välskött osv men som sagt, då kostar det ju också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2011 11:15 #4 av Ronnie Lidström
Är ju fördelar också med att ta över ett befintligt företag.

Du får ett redan inarbetat namn, en firma som förhoppningsvis redan har massa fasta kunder.
Du får en massa verktyg och maskiner betydligt billigare än vad det kostar att köpa allt nytt.
Du kanske får med några anställda kompetenta elektriker?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2011 16:18 #5 av Janne Larsson

Ronnie Lidström skrev: Är ju fördelar också med att ta över ett befintligt företag.

Du får ett redan inarbetat namn, en firma som förhoppningsvis redan har massa fasta kunder.
Du får en massa verktyg och maskiner betydligt billigare än vad det kostar att köpa allt nytt.
Du kanske får med några anställda kompetenta elektriker?


Jo, så klart men beroende på område och referenserna för det inarbetade namnet så kan det ju bli väldigt dyrt. Jag såg det som så att genom kontakter från det jag var anställd så kunde man ju "skvallra" lite att man var på gång att köra eget och då behöver man ju inte något inarbetat namn direkt......om kunderna redan har ett förtroende. Däremot kan det ju vara kämpigt att få anställda jämförelsevis om man köper ett befintligt. Begagnade verktyg och maskiner kan man nog hitta för vettiga priser ändå.
Ska man vara själv till en början så är det nog billigare att starta från noll....tror jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.030 sekunder

Senaste foruminlägg