Kalkylslutblad för elentreprenörer

26 nov 2012 15:08 - 28 nov 2012 06:30 #1 av Robert Johansson
Hej.
Jag har pysslat lite med ett kalkylslutblad i excel att använda i elentreprenader.
Tanken är att slutbladet skall användas när kalkylatorn skall överlämna kalkyl och mängder till blivande projektledaren för att räkna fram en korrekt anbudssumma med hänsyn till en mängd parametrar.

Slutbladet är uppbyggt med färgkoder.
Gröna fält "Företagets specifika uppgifter" fylls i av den person som skall fastställa anbudssumman ( i exemplet är dessa ej ifyllda).
Blå fält "Förifyllda fält" skall fyllas i av kalkylatorn som sedan skickar kalkylslutbladet till sin beställare (jag har fyllt i de blå fälten som exempel)

Slutbladet består av 4 flikar
Allmänna uppgifter - Allmänt om projektet och kalkylen
Material och tid - Uppgifter om timmar, material och UE etc.
Anbudssumma och sammanställning - Här fastställs anbudssumman samt här visas nyckeltal och diagram
Beräkningar - Här kan man följa den stora mängd beräkningar som utförs för att fastställa anbudssumman

Kalkylslutbladet är smart på det viset att det görs en rimlighetsanalys på alla värden som fylls i av användarna. Allt för att undvika enkla misstag i ifyllandet.

Jag blir superglad om jag får feedback och kritik på mitt arbete.
Kalkylslutbladet fungerar ca ett år framåt, därefter upphör beta testandet. Anävnd detta gärna fram tills dess, om inte annat för att jämföra med det kalkylslutblad ni använder idag.

Här laddar du ner kalkylsutbladet BETA 1:

Kalkylslutblad BETA 1

MVH Robert Johansson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.031 sekunder

Senaste foruminlägg