Jag var nyss ute och kollade på eljobb som ska göras i en sommarstuga. Ägaren är en Stockholmsbo och tyckte att det var konstigt att jag skulle komma och kolla och lämna pris gratis.
Är detta bara ett storstadsfenomen att man tar betalt för att lämna pris på jobb? Hur gör ni andra? Tycker det låter lite konstigt att betala för att få offerter.
Är de småjobb så förväntar man ju sig att man ska komma dit och göra jobbet och ge förslag på vad som är lämpligt osv. Jag tror inte mitt företag tar betalt för sånt men det summeras nog ihop när väl jobbet slutfaktureras.
Tyvärr är det inte kutym att ta betalt för att lämna offert. Större företag har ju heltidsanställda som inte gör annat än att bara räkna på jobb, utan att ta betalt för det. Så varför ska mindre företag ha det anerlunda?
Man får räkna in det i priset helt enkelt. På mindre jobb är det väldigt svårt.
jag har frima i stockholm tar heller aldrig ut pris för att göra en offert.... fast det är surt när man laggt ner massa timmar på att göra offerten och så får man inte jobbet eller kunden hör inte ens av sig och säger att man inte fick det eller något sånt
Det är väldigt få branscher där man tar betalt för offertarbete (även om den är närliggande kan jag ge byggvaruhandeln, där jag jobbat tidigare, som ett exempel där man inte heller får betalt), det är en overhead precis som VDn, ekonomifunktionen, odebiterbar tid, slitage på verktyg, utbildning etc. etc. (och återspeglas givetvis i att timpriset är högre än vad det faktiskt kostar att avlöna den anställde / sig själv).
För väldigt stora projekt, säg att ABB ska leverera styrsystemet + ett antal substationer till ex. TSOn i Sydafrika, börjar det ju även där med någon form av overhead (odebiterbar tid) för att svara på deras anbudsförfrågan, men innan man faktiskt har skrivit avtal och fått affären, skrivs ett letter of intent (LOI), och dessa specar ofta att man kan få betalt för tid som läggs ner efter underskrift av LOI, oavsett om man i slutänden går vidare med leverantören.
Lösningen på problemet är väl att lämna den bästa lösningen till ett så pass bra pris att man faktiskt får affären