arbete nära spänning

30 nov 2011 08:53 #1 av Lars Jönsson
finns arbete nära spänning kvar i föreskrifterna,jag har för mej att det finns bara arbete med spänning eller arbete utan spänning ,eller har jag fel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2011 14:28 #2 av Reijo Eriksson
En länk till föreskriften www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2006-1.pdf

Föreskriften använder begreppen arbete
* på frånkopplade anläggning,
* på eller i närheten av en spänningssatt anläggning.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2011 14:51 - 30 nov 2011 14:54 #3 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet arbete nära spänning
Av Elsäkerhetsverkets föreskrifter om elsäkerhet vid arbete (7§, ELSÄK-FS 2006:1) framgår att vid arbete på eller i närhet av spänningsatt anläggning ska säkerhetsåtgärder vidtas. Vidare framgår av råd till föreskriften att säkerhetsåtgärder som vidtas enligt svensk standard anses normalt medföra tillförlitlig säkerhet. För skötsel av elanläggningar gäller SS-EN 50110-1:2005. I denna standard kan man läsa om tre olika arbetsmetoder nämligen arbete med, nära och utan spänning samt avstånd för risk- och närområde.

Nu måste man inte följa svensk standard. Den som väljer att inte följa svensk standard ska dokumentera sin riskbedömning och utfärda anvisningar. Just när det gäller elsäkerhet vid arbete har branschen valt att utfärda anvisningar som många följer. När det gäller ESA-ISA så finns inte arbetsmetoden nära spänning, man har helt enkelt valt att inte visa på arbetsmetoderna överhuvudtaget. Elyrkesmän som utbildats i ESA-ISA kan alltså inte tillämpa arbetsmetoder enligt svensk standard.

Man har gjort likadant i ESA-Industri när det gäller lågspänning, det vill säga tagit bort arbetsmetoderna. Men vid högspänning finns de kvar.

Personligen tycker jag det är mycket anmärkningsvärt att branschen valt att inte följa svensk standard. Den svenska standarden utgör en grund i vårt europeiska samarbete och det är då förvånande att vi inte vill vara med. En svensk elektriker kan alltså inte arbeta med andra länders elektriker. Jag var i Finland för en tid sedan och den allmänna uppfattningen var nog att Sverige valt en märklig väg. Varför har man gjort så kan man undra. Jag tror att bristande kompetens och kommersiella intressen är två viktiga faktorer till ESA-ISA.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg