Spottar i badrumsgolv

28 maj 2018 19:29 #1 av Anders Karlsson
Hej,
Vill fråga expertinstallatörerna hur ni brukar utföra installationen av spottar i badrumsgolv. Är det någon som har några bra tips på spottar som ni brukar använda och vart brukar ni placera eventuella drivdon?

Tack på förhand

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2018 18:19 #2 av Patrik Hedlund
Nja, spottar i badrumsgolv skulle jag inte ens komma på tanken att installera. Svårt för plattsättaren med tätskikt...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Peder Myrne

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2018 19:06 #3 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Spottar i badrumsgolv
Är det ens tillåtet?
Med tanke på att inte ens rörgenomföringar får bryta tätskiktet enligt GVK.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 maj 2018 19:31 - 29 maj 2018 19:41 #4 av Anders Karlsson
Kan bara instämma i kören, men det är vad kunden vill ha. Försöker avråda men vederbörande har sett detta på Internet:tummeupp:

Uppdatering: Dom ska tydligen sitta i en trappa upp till ett badkar, men fortfarande zon 1.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 11:12 #5 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Spottar i badrumsgolv

Anders Karlsson skrev: Kan bara instämma i kören, men det är vad kunden vill ha. Försöker avråda men vederbörande har sett detta på Internet:tummeupp:

Uppdatering: Dom ska tydligen sitta i en trappa upp till ett badkar, men fortfarande zon 1.


Kan du stå för garantin på det utförandet då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 11:56 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Spottar i badrumsgolv
Om trappan inte är en del av tätskiktet så borde det ju gå att lösa

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 15:04 - 30 maj 2018 15:06 #7 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Om trappan inte är en del av tätskiktet så borde det ju gå att lösa

Det var jag också inne på lite grann och sökte efter spottar som kunde funka för golv, men jag fann inget bra alternativ.
Om tätskiktet är under trappen så bör det inte vara något problem ur det hänseende i alla fall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 16:14 #8 av Robin Strandberg
Trallspottar skulle kunna funka om trappan inte ingår i tätskiktet och att konstruktion tål vatten för spottarna tätar inget vidare.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 18:20 #9 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Spottar i badrumsgolv
Du bör nog titta på belysning som hör till bastu eller spa för att hitta lämpligt utbud.
Skulle jag börja med iallafall.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 maj 2018 18:29 #10 av Tony
Svar från Tony i ämnet Spottar i badrumsgolv
Hej!
Spottar för golv i badrummet passerar inte tätskiktet, utan dom brukar vara lika tjocka som en klinkerplatta. Kablarna förläggs sedan i fixet eller fogen, fram till ett rörsläpp som du gör vid lämpligt ställe längst ner på väggen mot golvet. Sen upp till en kopplingsdosa med dostrafo i.
Följande användare sa tack: Anders Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2018 05:10 #11 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Spottar i badrumsgolv
Jag monterade spottar i badrumsgolv för några år sedan och då var montages som tony beskriver, alltså ingen påverkan på tätskikt. Har för mig det var hidealite spottar men dom verkar inte ha den typen längre.

Tony skrev: Hej!
Spottar för golv i badrummet passerar inte tätskiktet, utan dom brukar vara lika tjocka som en klinkerplatta. Kablarna förläggs sedan i fixet eller fogen, fram till ett rörsläpp som du gör vid lämpligt ställe längst ner på väggen mot golvet. Sen upp till en kopplingsdosa med dostrafo i.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 maj 2018 06:01 #12 av Anders Karlsson
I detta fallet är det inte förberett för dostransformatorer. Frågan är vart man kan göra av transformaotrerna som ska mata spottarna i trappan. Lämpligt skulle vara om man kan lägga dom under trappan, men då krävs det minst IP44 då den är i zon 1.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg