Knas med NOBÖ-termostat?!

21 dec 2016 19:49 #1 av Marcus Norlander
En bekants svärmor hade krångel med sina radiatorer som var de äldsta jag sett. Så jag var in på grossisten i stan och hämtade fyra nya NOBÖ front 230V 40cm höga standard. Gick ju bra, tanten nöjd och glad. Ligger nu hemma i influensa med hög feber och mår allmänt dåligt då Micke ringer och berättar att tanten fryser i sovrummet. Panelen lyser med blå lampa. Enligt manual jag hittat på webben indikerar det "bortaläge"???
Jag har ju ingen central/separat styrning. Vill bara ha komfortläget tillbaka. Hur fan gör jag?
Jag har sju mil enkel till kunden så det är inte läge att bara peta i sig en värktablett och åka över och kika heller.
//Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2016 21:04 #2 av Robin Strandberg
Om termostaten du köpt har "två" termostater som går att justera på enheten är det bara att be personen skruva upp spar-termostaten.

De har några termostater där spar-läget enbart kan styras från app.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2016 21:13 #3 av Marcus Norlander
Den har bara en "spak". NCU-1R heter termostaten. Har kollat vidare på webben, den ska bara gå att ändra via styrsystem. Ej ansluten till nätverk ska den gå på komforttemp. Då den bara varit i drift tre veckor lär det helt enkelt vara nåt som pajjat?? Ringer SELGA imorgon så får brorsan hämta en ny och byta åt tanten medans jag snyter bort skallen...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2016 20:04 #4 av Marcus Norlander
Tydligen inte det första fallet. Händer det er andra, kolla versionsnummer på undersidan av term. Är det version 1.4 ska den bytas ut till 1.5 Händer inte alla, men vissa. Verkar vara komponentfel på kretskortet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2016 20:52 #5 av Marcus Norlander
Ursäkta, men tydligen har det sladdat ur rejält. Kan inte admin flytta denna tråd till elmateriel?
Den hör ju INTE hemma här.....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2017 18:08 #6 av Patrik Hedlund
Jag har varit med om samma problem, fast på Nobös radiatorer under Zebra-flagg. Deras termostater går ju att styra trådlöst om man kopplar in en Eco-hub och när termostaten blinkar blått så har den gått ner i energisparläge. Då är det endast med mobilen man kan återkalla den från det läget. Problemet med en viss uppsättning termostater är att dom gått ner i energisparläge av sig själv och har man då inte haft en Eco-hub så har man inte kunnat återkalla den till normalläge.
Jag fick en ny termostat och bara bytte.

Detta är egentligen en stor nackdel för tänk om man har dessa radiatorer i ett fritidshus med en Eco-hub och t.ex. åskan tar antingen modemet eller både modemet och Eco-hubben. Då kan man inte öka värmen i stugan.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.029 sekunder

Senaste foruminlägg