Ansvar vid återinkoppling till nätet...

04 maj 2015 13:04 #1 av Michael Steen
Jag har fått lite huvudvärk i en brandutredning... tips emotages tacksamt!
En person får ett nytt hyreskontrakt i ett mindre flerbostadshus. det finns ingen spänning i elanläggningen då den är bortkopplad av nätägaren då den tidigare hyresgästen inte betalat elräkningen, anläggningen är fysiskt urkopplad i mätaren (urkopplade kablar).
Den nya hyresgästen tecknar ett nytt avtal med nätägaren och kommer överens om att nätägaren ska kontakta hyresgästen när det är dax att koppla på strömmen. Detta missar dock nätägaren som åker dit och kopplar in anläggningen och slår på strömmen... Hyresgästen har inte flyttat in ännu utan har bara flyttat in kartonger och lite möbler. och på spisen står det ett gäng kartonger, ett vred på spisen står i tillslaget läge och kåken brinner upp (ner). Vems är felet? gäller "kontroll före drifttagning" tex? :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 15:30 #2 av Stefan Ericson
Svar, ingen aning. Instinktivt, så har staten ägt elbolagen och har därmed inget ansvar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 15:54 #3 av Stefan Ericson
Men ett mer seriöst svar, så tar bara elbolaget bort dom röda propparna och anläggningsägaren får själv skruva i säkringarna, om han vill.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 17:43 #4 av Electrum
Rent enligt lag och rätt är det den som agerat vårdslöst som kan bli skadeståndsskyldig.

Olyckor ger ej någon lagmässig rätt till skadestånd.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 17:51 #5 av Electrum
Men rimligtvis låter fastighetsägaren/lägenhetsägaren sitt försäkringsbolag sköta allt.
Dels skadereglering och sen att regressa mot någon annan part om deras jurister anser att det finns något att hämta.
Försäkringstagaren bör ange att denne vill att bolaget även för försäkringstagarens talan och söker ersättning för dennes självrisk vid ev process.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 17:53 #6 av Bo Siltberg
Spontant tycker jag det är fel av nätägaren att spänningssätta anläggningen. Dom har ju ingen aning om hur den ser ut. Utan de ska bara koppla in sina ledningar men lämna skåpet med huvudbrytaren avslagen, vare sig den finns före eller efter mätaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 20:09 - 04 maj 2015 20:10 #7 av Ronnie Lidström
Nätägaren ska inte koppla igång strömmen förrän de har fått en färdiganmälan från behörig installatör. Alltså har nätägaren brustit i sina rutiner och borde stå som ansvarig.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 20:12 - 04 maj 2015 20:12 #8 av Electrum
Det jag skrev är vad som gäller om skadeståndslagen tillämpas för någons krav.

Det finns ju andra lagar som kan gälla, t.ex. det mer långtgående ansvaret man har när man för fram en bil eller äger en hund. Då behöver man inte bevisas skyldig till vårdslöshet för att bli ersättningsskyldig.

Lagarna antar jag också kan användas i kombination. T.ex. att underlåta kontroll före idrifttagning kan betyda att rätten tolkar att man agerat vårdslöst, då sådan kontroll ska utföras.



Som ni ser har jag alltså inga svar. Men några saker går kanske att räkna ut om man vet lite hur lagstiftningen fungerar.


Jag tror fortfarande att det bästa är att helt enkelt koppla in sitt försäkringsbolag, ty de har en massa bra jurister anställda som inte missar en chans att spara pengar åt sin arbetsgivare.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 20:16 - 05 maj 2015 05:54 #9 av Electrum

Ronnie Lidström skrev: Nätägaren ska inte koppla igång strömmen förrän de har fått en färdiganmälan från behörig installatör. Alltså har nätägaren brustit i sina rutiner och borde stå som ansvarig.

Jag tror inte att det räcker att dom brustit i sina rutiner. Då går det nog bara under "olyckshändelse" inom juridiken = ingen ansvarig, inget skadestånd.

Det måste nog till ett lagbrott.


Dessa sista spekulationer från mig får nog avsluta min kväll här.
Vi ses väl i morgon, natti.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 04:06 #10 av Anders Svensson
När i ordningen försvann innehavarens ansvar att hålla anläggningen i ett sånt skick så att den ger betryggande säkerhet mot skada på grund av el?
Jag kan tycka att en av de första åtgärderna innan man ens börjar påtala inkoppling från nätägaren är att man undersöker sin egen anläggning och eventuella inkopplade apparater och utrustningar.
Det borde vara 1A även om strömmen är påslagen.
Jag tror inte att man kommer speciellt långt med att skjuta över innehavaransvaret på nätägaren.

Det finns mig veterligen inga krav eller rutiner om färdiganmälan för påkoppling vid ny hyresgäst eller betalda fakturor.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 06:31 #11 av Bo Siltberg
Visst har innehavaren ett ansvar, för driftsatt anläggning. Här var den inte driftsatt, och överenskommelsen var att nätägaren skulle kontakta innehavaren innan inkoppling. Nätägaren visste att anläggningen varit bortkopplad en tid och borde ha reagerat på att mätaren började ticka vid inkoppling, häftigt dessutom eftersom det var en spisplatta som låg på.

Frågan är bara vilka föreskrifter man kan luta sig mot. Anläggningen är ju inte förändrad så där kan det inte ställas krav på kontroll. Den enda kontroll som ska göras borde vara den av nätägaren att det finns tre faser, nolla och jord fram till (den avslagna) huvudbrytaren/huvudsäkringen. Sedan är det innehavarens ansvar att kolla upp sin egen anläggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 06:50 #12 av Anders Svensson
Så nätbolagen skall börja reagera på om mätaren går eller inte när man kopplar på spänning?
Det verkar inte speciellt logiskt.
Hur häftigt tickar en mätare av en spisplatta? Lika häftigt som ett element i en lokal där spänningen varit frånkopplad och temperaturen är låg?
Det resonemanget är inte sunt.

Kundens anläggning är kundens ansvar. Ger man klartecken för påkoppling som anläggningsinnehavare eller dennes representant så är saken solklar hur gärna man än vill skylla ifrån sig ansvaret.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 08:02 - 13 jun 2016 17:08 #13 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 10:25 - 05 maj 2015 10:26 #14 av Bo Siltberg
Jag har fortfarande svårt att se att en nätägare kan/får spänningssätta en kundanläggning som varit ur drift en lång tid.

Michael Steen skrev: Den nya hyresgästen tecknar ett nytt avtal med nätägaren och kommer överens om att nätägaren ska kontakta hyresgästen när det är dax att koppla på strömmen. Detta missar dock nätägaren som åker dit och kopplar in anläggningen och slår på strömmen...

Dessutom tycker jag som sagt att ovanstående är ganska graverande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 11:40 #15 av Christer Djerf

Bo Siltberg skrev: Jag har fortfarande svårt att se att en nätägare kan/får spänningssätta en kundanläggning som varit ur drift en lång tid.

Michael Steen skrev: Den nya hyresgästen tecknar ett nytt avtal med nätägaren och kommer överens om att nätägaren ska kontakta hyresgästen när det är dax att koppla på strömmen. Detta missar dock nätägaren som åker dit och kopplar in anläggningen och slår på strömmen...

Dessutom tycker jag som sagt att ovanstående är ganska graverande.


Exakt, här fanns en tydlig överenskommelse som bröts av nätägaren utan hyresgästens vetskap, tycker det blir svårt att lasta hyresgästen för det!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 12:32 - 13 jun 2016 17:08 #16 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 12:37 - 13 jun 2016 17:09 #17 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 maj 2015 16:08 #18 av Bo Siltberg
Antar gör man inte i denna bransch. En anläggning driftsätter man endast om man vet att den är kontrollerad, och vad jag förstår har nätägaren ingenting med abonnentens anläggning att göra. En huvudfråga kan här vara vad som faktiskt överenskommits mellan nätägare och innehavare. Det kan också finnas något finstilt i just denna nätägares villkor mot kund.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 maj 2015 16:12 #19 av Ronnie Lidström
Kanske är olika regler hos olika nätbolag men här så kan inte en anläggningsägare "ge klartecken" till inkoppling utan det måste en behörig installatör göra mha en färdiganmälan. En återinkoppling av en anläggning som varit ur drift länge räknas som en nyinkoppling (iaf här. Skellefteå Kraft)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 maj 2015 16:53 #20 av Electrum
Det kan jag faktiskt tycka är en god princip, även om det säkert kan kännas styltigt och besvärligt ibland. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg