Märkning, tänker jag rätt?

07 aug 2014 08:42 #1 av Dwight
Hej!
Detta har ju diskuterats några gånger här, men jag vill gärna veta om jag tänkt rätt i detta fallet. Har en fastighet med flera centraler där jag vill döpa dessa enligt gamla standarden. På bilden syns inkommande servis i gröna lådor med servissäkringar och huvudbrytare. Kabel går sedan ut till 4 mätartavlor parallellt. Från mätartavla 2 och 4 finns sedan också fördelningscentral i direkt anslutning till mätartavlan (ovanför). Ska då de Gröna lådorna kallas för A? Första mätartavlan A1? Andra A2? Centralen ovanför A2 för A2A, eller räknas den som A2 också? Centraler längre ut i anläggningen till exempel första centralen efter mätartavla 1 kallas för A1A och nästa steg A1AB? Är jag helt fel ute?


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 10:15 #2 av Olle Andersson
Svårt att svara på rakt upp och ner utan att se ett huvudledningsschema...

Som du beskriver det så så låter det som att de gröna lådorna borde kallas för A, sen beroende på hur mätarna är anslutna till A borde de heta AB1, AC1, AD1, AE1 eller AB1, AB2, AB3, AB4

Går det individuella kablar från A till mätarna? Eller går det en grövre och sen en fördelning, typ mätarblocksfördelning, vid mätarna?

Första central efter debiteringsmätning har samma namn som mätaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 10:33 #3 av Dwight
Ursäkta om jag uttryckte mig lite luddigt. :) Huvudledning schema saknas och ska upprättas. Det går en grov kabel från gröna lådorna som passerar alla mätartavlor och sedan kopplat i botten på varje tavla i en fördelning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 11:28 #4 av Olle Andersson
Då skulle jag säga att från Serviscentralen A går en kabel Ab till mätarblocksfördelningen AB på vilken mätarna AB1, AB2, AB3 och AB4 sitter monterade. Efterföljande centraler märks lika mätarna.
Huvudledning mellan mätare och central finns det ingen direkt bestämmelse för hur den ska märkas utan det blir en tolkningsfråga. Jag kan gissa att detta beror på att reglerna har sitt ursprung från den tid då mätare oftast monterades hos abonnenten och inte i fastighetens teknikrum och det således inte fanns en huvudledning mellan mätare och första central.

Jag skulle tolka det som att man skulle märka huvudledningarna Ab1, Ab2, Ab3 respektive Ab4.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 12:24 #5 av Dwight
Tack för svar! Det skulle betyda att centralen ovanför mätartavla 2 borde heta AB2 och de två centraler som sen säkras av i den ska heta AB2A respektive AB2B? Antar att huvudledning till dessa kallas AB2a och AB2b? I mätartavla 4 är det lite annorlunda gjort då två huvudledningar går ut parallellt från mätartavla AB4. Det finns ju då alltså ingen "första" central efter mätare. Kallar man då dessa två centraler AB4A respektive AB4B? Båda kan ju inte kallas AB4.. :S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2014 12:48 #6 av Olle Andersson
Det är här som den gamla standarden visar sina brister. Det finns inget som beskriver hur man ska märka om det finns flera direkt underliggande centraler under mätaren.

Antingen får du säga att den utgående plinten från mätartavlan är den direkt underliggande centralen och att denna punkt heter AB4 och underliggande centraler alltså AB4A och AB4B.

Eller så får du säga att det sker en överkoppling c:a 0,5m efter mätaren och kalla plinten direkt efter AB4 för AB4A1 och centralerna efter för ABA1 och ABA2 (Enligt fig 12 i SS 437 01 40 utg 1, OBS utgången standard men hela tråden handlar om att följa en utgången standard så jag gissar att jag är förlåten)

Ingen av metoderna är helt bra enligt mig, men jag tror det hanteringen blir lättare hos nätägaren om man väljer den första.
Följande användare sa tack: Dwight

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2014 10:50 #7 av Dwight
Först och främst. Stort tack till dig Olle för hjälpen! :tummeupp:

Idag satte jag mig för första gången någonsin och öppnade ett ritprogram för elritningar. (EasyEL). Försökte knåpa ihop ett huvudledningsschema. Jag bifogar mitt första försök och hoppas på kommentarer och hjälp på vägen. Är det såhär man ritar ungefär? Har jag använt rätt symboler? Jag är medveten om att placering av text och liknande behöver snyggas till lite, men vill inte lägga för mkt tid om det är så att jag tänkt helt fel. Och som sagt, glöm inte att jag inte har ngn utbildning på detta eller hållt på med att rita överhuvudtaget tidigare :)


Brukar ni göra på något speciellt sätt för att förenkla att hitta centralerna rent fysiskt i fastigheten? Jag har ju bara beskrivit i schemat nu. Funderade på om man kunde rita upp fastigheten lite grovt och sen placera centralerna lite grovt var de sitter placerade och göra ett kombinerat schema/ritning. Är det överkurs?


Egentligen är det ju synd att man inte fått lära sig att rita tidigare. Har jobbat i ca 7 år nu som elektriker efter skolan och aldrig fått lära mig att göra ngn annan typ av dokumentation än gruppförteckningar, varken i skolan eller som anställd :(

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2014 14:48 #8 av Olle Andersson
I det stora hela ser ditt huvudledningsschema bra ut tycker jag. Du har använt rätt symboler. Eventuellt att serviscentralen skulle ha symbolen av en fördelning istället för central.
Jag skulle ha skrivit ut namnen på serviscentral A, samt fördelningen AB på samma sätt som du skrivit ut namnen på de övriga centralerna.
Jag skulle även ha försökt sära lite på mätarna, men det är mer en fråga om estetik än något annat.

Från mätaren AB4 ska det vara en "tjockis" eller en samlingslinje som jag tror är det riktiga namnet fram tills dess att kablarna delar på sig.

Som svar på din fråga om placering så är det aldrig dåligt att skriva var man kan hitta dem. Oftast finns det dock inte plats på ritningen att göra så. Jag brukar dock att i möjligaste mån rita huvudledningsscheman i "perspektiv vy"... Det ger ett humm om var centralen finns och hur huvudledningen är förlagd. Se bifogad bild.
Det är dock lite överkurs i detta sammanhang.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 15:09 - 19 aug 2014 15:36 #9 av Rikard Ågren
Jag skarvar på här då vi fick så bra kompetens i tråden :)

Vad skulle ni märka utgående huvudledningar från detta ställverk?

Skulle det vara fel att ha olika begynnelsebokstav på de olika mätningarna, dvs man skulle kalla skåp 3 & 4 för A och skåp 1 mätning 02-06 för B, C, D, E, F?

Projektledare el, styr och automation

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 17:19 #10 av Olle Andersson
Svårt att säga, det står inte vad ställverket heter. Men om vi utgår ifrån att vi märker den enligt gamla standarden och ställverket heter A så skulle jag säga att Skåp 1 och 2 är fördelningen A.
Utgående grupper går ut i A1 till A6 varav sektioneringen i Skåp 3 och 4 är en av dessa grupper. Sektioneringsbrytaren i skåp 3 skulle således bli AB, mätaren därefter skulle bli AB1 och utgående ledningar AB1a, AB1b, AB1c osv... Dessa går till centraler som heter AB1A, AB1B, AB1C osv...

Ur skåp 1 heter brytarna AC till AE och mätarna AC1 till AE1. Och sen om man gör enligt min tolkning av reglerna, använder man kabelnamn Ac1 till Ae1.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 17:51 - 19 aug 2014 18:01 #11 av Rikard Ågren
Vi säger att det är nyinstallation och ställverket inte har fått något namn. Ska märkas enligt gammal standard.

Hur blir det om man tar ut en omätt matning från t.ex. brytare 04 i skåp 1 och sätter upp en fördelningscentral med kanske tre efterföljande mätare?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 19:26 #12 av Olle Andersson
Då skulle jag säga att man kallar "ställverket" för A. Varför jag skrev "ställverket" är för att allt som oftast, t.ex i detta fall, så finns det fler beteckningar i ställverket då den delas upp i flera fördelningar men ändå anses vara just ett "ställverk" i sin helhet.
Skit samma, det är att komplicera det i onödan...

Det som skulle hända om du tog ut en grupp från brytare 4 i skåp 1 som du säger är att siffran för det första skulle falla bort, då den inte träder fram innan det är dags för en mätning.

Låt säga att brytare 4 är "AE" (Den märks lika efterföljande central då fördelningen, eller själva punkten där strömmen för denna krets övergår till ledare där den adderas eller har teknisk möjlighet att adderas med ström från en annan krets, är där den ansluter i samlingsskenan) så blir kabeln Ae, fördelningen efter AE. Mätarna efter denna blir, lite beroende på hur denna fördelning ser ut, AE1 till AE3 alternativt AEA1 till AEC1 där den första skulle vara mer applicerbar för en fördelning av typ mätarblock, medan den andra skulle vara mer akutellt för en fördelningscentral med utgående huvudledningar med enskilda mätartavlor.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2014 16:40 #13 av Magnus
Kapar lite i tråden jag med och ställer en fråga jag med.
Jag har mätområdena A och B.
Från B ska jag gå ut med en stigare, bef. stigare heter B1A-B1E, sonika blir "min" stigare B1F.
Här kommer en central, borde heta B1F1 ? eller blir det B1FA ?
Samt att det kommer en parallell central med fördelning i första central på stigaren, och denna borde då heter B1F2 alt B1FB, eller?
Tänker jag fel här eller har jag rätt ?

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2014 19:57 - 26 aug 2014 20:19 #14 av Rikard Ågren
Jag kommer med ett till drömexempel

Hur skulle ni märka denna servis? :)


Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2014 21:29 #15 av Ivar Ryding
Först och främst, riv ner bräsket och sätt upp en ny central som är överskådlig. :silly:
Följande användare sa tack: Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 10:43 #16 av Olle Andersson

Rikard Ågren skrev: Jag kommer med ett till drömexempel

Hur skulle ni märka denna servis? :)


Så där överdrivet oöversiktlig är den inte. Vad jag kan se så är den kopplad på detta vis:



Och då skulle den i så fall märkas upp så här:


Bilagor:
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg, Jimmy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 10:57 #17 av Olle Andersson

Magnus skrev: Kapar lite i tråden jag med och ställer en fråga jag med.
Jag har mätområdena A och B.
Från B ska jag gå ut med en stigare, bef. stigare heter B1A-B1E, sonika blir "min" stigare B1F.
Här kommer en central, borde heta B1F1 ? eller blir det B1FA ?
Samt att det kommer en parallell central med fördelning i första central på stigaren, och denna borde då heter B1F2 alt B1FB, eller?
Tänker jag fel här eller har jag rätt ?


Jag har lite svårt att se framför mig hur denna anläggning ser ut endast med hjälp av din beskrivning.

Stigare, om du menar själva ledningen märks med liten bokstav och centralen den matar märks med stor. Alltså ledningen kommer heta B1f och centralen den matar B1F.
Men om jag förstår dig rätt så är det två centraler som är överkopplade med varandra? Då kommer punkten i vilken överkopplingen sker (oavsett om det sker i mätare eller första centralen) heta B1F1, centralen under heta BF1. Punkten där nästa överkoppling skulle kunna ske (alltså vid central nr 2) heta B1F2 samt centralen under denna punkt BF2.

Kort sagt, om överkopplingen sker vid centralen heter kabeln B1f (både från mätare till central och vidare till nästa), central 1 heter BF1, central 2 heter BF2.
Om överkopplingen sker vid mätare heter kabeln Bf1 respektive Bf2, och centralerna har samma namn som tidigare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 12:29 #18 av Rikard Ågren
Olle, då heter mätarna helt enkelt A1-A4 i mitt exempel

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2014 12:39 - 28 aug 2014 12:52 #19 av Olle Andersson
Ja, förutsatt att servisen heter A självklart :)

Edit: Vill bara tydliggöra; Såg att min numrering inte hänger ihop din numrering på bilden. Man kan absolut byta plats på siffrorna så att du får den sifferordningen du vill ha.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2014 10:48 #20 av Rikard Ågren

Olle Andersson skrev: Svårt att säga, det står inte vad ställverket heter. Men om vi utgår ifrån att vi märker den enligt gamla standarden och ställverket heter A så skulle jag säga att Skåp 1 och 2 är fördelningen A.
Utgående grupper går ut i A1 till A6 varav sektioneringen i Skåp 3 och 4 är en av dessa grupper. Sektioneringsbrytaren i skåp 3 skulle således bli AB, mätaren därefter skulle bli AB1 och utgående ledningar AB1a, AB1b, AB1c osv... Dessa går till centraler som heter AB1A, AB1B, AB1C osv...

Ur skåp 1 heter brytarna AC till AE och mätarna AC1 till AE1. Och sen om man gör enligt min tolkning av reglerna, använder man kabelnamn Ac1 till Ae1.


Varför döper man brytarna AB till AE och inte A1 till A7?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.297 sekunder

Senaste foruminlägg