Potentialutjämning av ALU/PEX slangar?

14 nov 2013 08:47 - 14 nov 2013 11:51 #1 av Stefan Jonsson
Är det någon som känner till om ALU/PEX vattenrören kan leda en främmande potential och då behöver skyddsutjämnas i badrum?
ALU/PEX rören har ett yttre och inre rör av plast och en kärna av aluminium.
Enligt vissa källor är aluminiumkärnorna i kontakt med varandra vid anslutningar och skarvar, enligt andra inte...
:huh:



Stefan Jonsson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2013 10:53 #2 av Janne Larsson
Jag ställer ett par motfrågor......vem som helst kan ju svara på detta då förstås.
Var skulle detta rör (alu-delen) komma i kontakt med annat ledande material så att en skyddsutjämning skulle krävas. Om det skulle krävas skyddsutjämning, hur skulle man då gå tillväga och hur ska man garantera att alu-delen har kontakt i hela sin längd?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 nov 2013 11:09 #3 av Mats Jonsson
Tekniskt sett så kan kan aluminiumfolien komma i kontakt med skarvkopplingarna och därmed överföra jordpotential till badrummet. I så fall ska ju de förkromade kopparrören i badrummet förses med en kompletterande skyddsutjämning. Så frågan är väl i allra högsta grad berättigad.

De prov jag har gjort på några olika varianter av kopplingar och slangar gav ingen metallisk förbindelse. Men detta gjorde jag för nära 10 år sedan då vi arbetade med dessa regler. Om produktutvecklingen medförd något annat vet jag inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 mar 2014 15:31 #4 av Jonas
Jag har räknat på arean på Al i rören och den är fullt tillräcklig för en god strömledningsförmåga.

men...

Tydligen är det viktigt ur rörsynpunkt att kopplingarna i alupex är isolerade. Dvs speciella kopplingar ska användas för att galvaniserande strömmar inte ska uppstå som jag läste i något faktablad/installationsanvisning till rörmokare.

Så enkelt uttryckt nej.. är det alupex så behövs ingen potentialutjämning.
Följande användare sa tack: Rickard Lindqvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.093 sekunder

Senaste foruminlägg