Tips på instrument.

06 feb 2012 17:08 #1 av Sebastian
Hej. Jag ska göra lite besiktningar i jobbet och undrar om någon har tips på lite bra instrument. Det som verkar aktuellt för stunden är ett "eurotester" instrument men jag har verkligen ingen koll på vad som finns på marknaden.

Instrumentet ska helst klara följande:

- Test av JFB
- Mäta kortslutningsström
- Fasföljd
-Jordtagsmätning
Skulle även vara bra om instrumentet klarade batteritest i storleken 1-100ah men det är inte så viktigt då det förmodligen blir ett separat instrument för det.

Blir väldigt tacksam om någon har något bra tips på ett bra instrument. Det är ju minst sagt en djungel när man söker på nätet. Tack.

Ställde först den här frågan på byggahus.se men fick tipset om denna sidan så nu är jag här istället. Hoppas någon av er har några uppslag för jag har verkligen inte en aning om vad som finns att välja på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2012 17:20 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Tips på instrument.
Ett alternativ till eurotestern skulle kunna vara denna Fluken 1650 serien.


Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2012 18:31 #3 av Wiro Bergman
Svar från Wiro Bergman i ämnet Tips på instrument.
Vi har en Eurotester "AT" och den är kanon bra, Men det ända jag har märkt med vårat instrument är att den krånglar när den har legat ute i bilen när det är minus grader ute... :O

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2012 18:57 #4 av Sebastian
Svar från Sebastian i ämnet Tips på instrument.
Ja eftersom jordtagstestning är en nödvändighet så lutar det åt en eurotester av något slag, Osäker på om fluken kunde mäta jordvärde på ett bra vis. Jäkla djungel detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2012 19:43 #5 av Marcus Lundström
Marelco har en variant på Eurotestern som är lite billigare har jag för mig. Den mäter även övertoner och reaktiv/skenbar/resistiv- effekt och energi.
De har också ett mindre instrument som kan mäta allt som behövs. Tror den kostar <5k?

www.marelco.se/_upload/broschyr_besiktningsinstrument.pdf

När jag köpte installationstestare för 3år sedan kollade jag på Eurotest, Fluke och HT-Italia.
Kom fram till att Eurotesterna var bäst för mig. Det är den enda som har inbyggd säkringstabell och godkänner säkringsdimensioneringen direkt. Har även bäst display, svenska menyer mm.
Dessutom kan den allt som behövs + lite till med tillbehör.
Eftersom jag köpte två så snålade jag och köpte AT vilket är fullt tillräckligt.

I dag hade jag nog köpte Eurotest Combo eftersom den verkar smidig nog att alltid ha med sig.

En relaterad fråga. Hur många har kalibrerat sitt instrument och vad är det man egentligen kalibrerar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2012 21:18 #6 av Tobias Karlsson
Kalibrering gör man väl för att fastställa att värdena man får är vad de visar.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2012 21:39 #7 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet Tips på instrument.
Förutom någon av Eurotester modellerna som nämnts tycker jag du ska titta på Profitest från Gossen Metrawatt om du kommer att jobba mycket med instrumentet. Det kan vara värt att kosta på sig ett sånt om du yrkesmässigt till stor del kommer mäta och inte bara som installatiör vid kontroll. Väljer du modell Mpro eller tom Mxtra får du ett mycket kompetent instrument av yppersta kvalitet.

Själv håller jag Profitest högst av de som nämnts i tråden och har använt och testat alla de fabrikaten och några till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 16:57 #8 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Tips på instrument.
Ska du även ut och mäta jordtag så känns det som det är detta du behöver:
Eurotest XA - E4200342
med tillbehöret:
Jord set 20m - E4203162
men de är ju inte gratis direkt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2012 08:22 #9 av Sebastian
Svar från Sebastian i ämnet Tips på instrument.
Ja det blir nog en Eurotester 61557 med Tänger för mättning med loop. En generatortång och en strömmätartång som jag förstår det.

Fler på företaget som har en 61557 så det är ju bra om man har lite funderingar. Blir lätt svettig bara jag känner vikten av manualen. hua

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2012 09:16 #10 av Ola Sjöberg
Svar från Ola Sjöberg i ämnet Tips på instrument.
Jag vill inte kivas om vilket instrument som är bäst men delar med mig lite erfarenheter:

Jag har använt en HT genius i 9 år nu och om den kan man säga:
+ mycket robust, har fått extremt mycket spö + kallt, blött, skitigt och har aldrig krånglat.
+ väldigt lättanvänd, som en stor multimeter.
+ mäter allt (utom 3fas)

- dålig PC programvara (Topwiew)
- har inga användarvänliga hjälpfunktioner
- mäter inte 3fas, dock finns en likadan (GSC57) som gör det, det var ren snikenhet att jag inte köpte den....

När jag köpte denna var den lite dyrare än Eurotestern men det var länge sen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.098 sekunder

Senaste foruminlägg