Elektriker-lönerna för 2011?

09 apr 2011 14:58 #21 av Rikard Ågren
Jag försöker alltid vara på plats från 7 till 16 trots att jag utgår hemmifrån. Många kunder uppskattar det och det ger ett gott rykte = mera jobb = tryggare anställning för mig

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 15:04 #22 av Rikard Ågren

Mats Persson skrev: Jo det tror jag de kan... Men är lite osäker, kan vara något med att man blir anställd i hemmet... Men jag tror inte vi inom elektrikerbranschen praktiserar det ?

Det är ju en förmån om du jämför med killen som måste ta bussen eller köra sin privata bil till jobb.


Så jag som får ta hem bilen ska alltså ta upp det i deklarationen, trots att jag får kortare till jobbet när jag utgår hemmifrån? Måste ringa till verket och höra

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 15:09 - 09 apr 2011 15:14 #23 av Ronnie Lidström

Mats Persson skrev: Har du firmabil så börjar din arbetstid 0700 i bilen...
Sen är det nog lite mer än 800kr, finns lista på Skatteverket...


Det är ju upp till var och en vad man kommer överens om. Man kan ju börja 5 om man vill.

Körjournal måste man föra även om man ej kör nåt privat (iaf om man utgår från hemmet).

Edit: Enligt EIO är det ok att ta hem bilen om man skriver på ett avtal om att man utgår från hemmet, kör direkt till arbetsplatsen/kunden (ej ok att åka förbi firman då för kaffe varje morgon) och att man för körjournal

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 15:17 - 09 apr 2011 15:17 #24 av Rikard Ågren

Ronnie Lidström skrev: (ej ok att åka förbi firman då för kaffe varje morgon)l


Tur att grossisterna oftast bjuder på kaffe då :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 17:54 #25 av Patrik Hedlund

Mats Persson skrev: Hur menar du med betalar?

Det jag pratar om är förmånsbeskattning, det är något du reglerar i din deklaration.
Många fuskar med detta och anger inget. Men det man ska tänka på då är att man kan åka på att betala det upp till 5 år tibax i tiden. En kollega jag jobbar med nu var med om precis det, men det är flera år sen nu. Men det blev en ordentlig summa...

Här finns lite att läsa, www.skatteverket.se/privat/svarpavanliga...h.query.allwords=fri bil


Jag vet inte jag, det enda jag har hört är att han får betala 800 kr och sedan får han använda sin bil privat.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 18:15 - 09 apr 2011 18:19 #26 av Rikard Ågren
Jag vet att vissa i andra yrken kan de anställda få se ut en bil åt sig och köpa den privat, men att företaget då höjer lönen med motsvarande summa amortering per månad. Försäkring, skatt och bränsle vid privatkörning får man stå för, kvitton för körning i tjänsten lämnas såklart in. Självklart har firman ett finger med i affären och priset blir bättre då x antal anställda köper bil där

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2011 23:10 #27 av Mats Persson

Ronnie Lidström skrev:

Mats Persson skrev: Har du firmabil så börjar din arbetstid 0700 i bilen...
Sen är det nog lite mer än 800kr, finns lista på Skatteverket...


Det är ju upp till var och en vad man kommer överens om. Man kan ju börja 5 om man vill.

Körjournal måste man föra även om man ej kör nåt privat (iaf om man utgår från hemmet).

Edit: Enligt EIO är det ok att ta hem bilen om man skriver på ett avtal om att man utgår från hemmet, kör direkt till arbetsplatsen/kunden (ej ok att åka förbi firman då för kaffe varje morgon) och att man för körjournal


Givetvis får man börja när man vill, men gengse rutin är mellan 0700-1600, klart att man kan jobba mellan 0500-1400 öckså.. dock inte så vanligt. Ska försöka att vara tydligare nästa gång.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 05:27 #28 av Ronnie Lidström
Man kan ju även börja 0700 hos kund och fara därifrån 1600.. Bara arbetsgivare och arbetstagare kommer överens :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 09:30 #29 av Mats Persson
Ja man kan göra så, men enligt vårt kollektivavtal ska denna anställda isåfall har övertidsersättning, OM han har firmabilen i hemmet.
Det är därför som det i strejktider (övertidsblockad) är så extremt noggrannt att man följer detta....

Man kan aldrig förhandla till sig ett sämre kollektivavtal, bara bättre.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 10:27 #30 av Patrik Hedlund
Jag känner att jag är nöjd med som det är nu och att man får vara lite flexibel. Ska man ha övertidsersättning om man jobbar över några minuter osv osv så blir man bara jobbig. Och så ser jag på facket. Facket ska hela tiden förbättra något som redan är bra bara på grund av princip och facket är ju motsatsen till flexibel och är bara jobbiga. Och lika så med sossarna som ville (vill?) förbjuda visstidsanställning och kräva tillsvidare anställning. Är de seriöst helt dumma i huvudet?
Jag kan säga att jag hade inte haft 2 år i yrket snart om inte jag hade varit lite flexibel och jobbade som visstidsanställd några månader...

Och visst, det är väl facket vi har att tacka att vi har det så bra nu, men det är historia nu.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 13:37 #31 av Ronnie Lidström
Facket behövs säkert på större företag. Men på småföretag är det rätt meningslöst egentligen. Kan man inte komma överens med chefen får man väl byta jobb?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 14:17 #32 av Mats Persson
Men snälla svara bara på detta...

Om nu alla elektriker hade lämnat sef, tror ni alla företagare hade lämnat deras intresse organisation (EIO) då?
Tror ni inte arbetsgivarna hade skapat ett kollektivavtal med sämre förutsättningar än som finns nu?
Det handlar inte bara om att förbättra, det handlar till stor del om att försvara det vi redan har...
Alla (nåja det flesta) som startar ett företag gör det för att tjäna pengar (inklusive mig själv), om det nu inte hade funnits några spelregler att förhålla sig till, då hade man ju såklart inte gett den anställda lika mycket... Det kan handla om saker som tjänstepension (men det ligger kanske för långt bort i tiden för att vara intressant?), det kan handla om semester, det kan handla om att du får stå för verktygen själv, en sämre timlön, arbetsmiljöfrågor, och en jäkla massa annat...

Jag tycker att man är aningen trångsynt om man tror att man hade klarat sig lika bra på egenhand, anledningen till att man klarar sig på egen hand idag är att vi fortfarande har två centrala organistationer som förhandlar åt en.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Mattias Ekroth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 16:49 #33 av Patrik Hedlund
Ronnie said it. :) Facket kan nog vara bra på ett stort företag, men på små och medelstora företag så vill jag nog påstå att jag är tillräckligt naiv för att tro att man kan klara av att förhandla själv. Jag må vara naiv, men jag tror inte att min chef skulle "hugga mig i ryggen" så fort facket förvunnit... visst det finns väl alltid arslen, men i det stora hela så tror jag nog att samma sak gäller för de flesta. Röda personer har allt som oftast en väldigt hemsk bild av företagare som att de skulle vara roten till allt ont och skulle sparka sina anställd så fort de fick chansen. Att de drömmer våta drömmar om att låta sina anställda jobba som slavar osv osv. Jag vill inte tro att det är så.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 18:34 #34 av Mats Persson
Ja men det är det jag säger, du klarar av att förhandla nu, för du har kollektivavtalet som grund...
Alla sidor vill ha kvar den modellen, både arbetsgivarna och arbetstagarna... Även politiskt är man överrens om det.

Jag är övertygad om att du inte hade klarat av att förhandla till dig lika bra avtal på egen väg.
Hela vår svenska modell bygger på att två parter sköter de centrala förhandlingarna. Skulle vi överge den modellen hade det blivit kaos.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 18:56 - 10 apr 2011 18:58 #35 av Patrik Hedlund
Jo, det är väl kanske så.

Men jag ska tillägga att jag är inte emot facket som organisation, utan bara till hur facket ser ut nu och beter sig.
Och framförallt emot att facket och sossarna är samma sak och att jag skulle indirekt bistå sossarna med pengar om jag vore medlem. Enligt mig så borde facket vara politiskt obundet. Jag tror att vi är många "arbetare" som röstar på borgliga partier och som inte är med i facket till stor del på grund av att facket är lika med vänster.
Jag kan säga att jag hade kunnat tänka mig att bli medlem om de blev politiskt obundna och taggade ner lite på sin aggresivitet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2011 22:13 - 11 apr 2011 17:54 #36 av Mats Persson
Jo men du förstår det hänger ju ihop...
Det finns ju en rad saker som inte står i kollektivavtalet utan som man har fått arbeta fram fackligtpolitiskt.
Tex:
Semesterlagen
Lagen om anställningsskydd
Fackligförtroendemannalagen
MedBestämandeLagen

Och en massa annat som jag inte kommer på nu..
Läser man lite idiologi så förstår man hur det hängerihop. Det är helt omöjligt att vara fackligt aktiv och rösta blått. Det är ju som att skjuta sig själv i foten. Vi kan ta exemtel på det senare, för nu ska jag gå och sova.

På samma sätt är svenskt näringsliv på den blåa sidan.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2011 11:05 #37 av Ronnie Lidström
Visst har olika fackrörelser åstadkommit bra saker genom tiderna!

Jag personligen förlorade allt förtroende för just SEF efter att ha läst några ex av deras medlemstidning.

Den är verkligen i klass med Jehovas medlemstidning!

Ungefär så här menar dom (mellan raderna):

"Om du inte är med i SEF OCH röstar på socialdemokraterna så kommer du att brinna i helvetet!"

Jag läste nåt ex som kom i samband med förra valet. Där de rent av hittade på saker för att vinna väljare. De lokala representanterna för SEF här ringde dessutom upp alla sina medlemmar personligen för att kontrollera att de verkligen röstade på rätt parti! :smack:

Jo.. Dom var ju desperata då.. Men ändå.. Nästan tragikomiskt!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2011 17:31 #38 av Mats Persson
Självklart är ju LO socialdemokratiskt... Det blir aningen konstigt om de skulle stå på den andra sidan, många av deras förslag går ju ut på att försvaga..

Vad tror du står i svenskt näringslivstidningar?
Eller andra blåa tidningar?
Så fungerar ju en valrörelse... Vad var det föresten som de hittade på?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2011 17:42 - 11 apr 2011 17:44 #39 av Patrik Hedlund
Om vi jämför "Elinstallatören" och "Elektrikern" så står det 1 % om politik och 99 % om el och läget inom byggbranschen osv. Brukar vara besök hos något företag också. I "Elektrikern" så är det 90 % om politik och smutskastning av Alliansen och 10 % om el. Lika så är det men Kommunals tidning. Det är ett faktum att fackets tidning fokuserar nästan enbart på politik i sin tidning. Därför gillar jag "Elinstallatören" som faktiskt är intressant. Den tar upp ämnet el.

Nu var det ett tag sen jag bläddrade i SEF:s tidning, men jag tvivlar på att innehållet har förändrats. De gnäller säkert på som vanligt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2011 17:51 #40 av Ronnie Lidström
Håller med Patrik. Jag har aldrig fått någon politisk påtryckning från EIO.. Då jag var med i SEF fick man det ständigt.. Speciellt i valtider.

Jag tror SEF skulle tjäna på att dra ner på sin aggressiva politiska övertalnings kampanj!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.075 sekunder

Senaste foruminlägg