Får han räkna tiden för järnvägsunderhål?

14 jul 2022 17:06 #1 av Magnus Jonsson
Jag vill ha ett svar vad som verkligen gäller? Hur bedöms om en 1 årsmontör börjar på som eltekniker på tex ett företag för järnvägsunderhåll eller elnätsföretag.
Sedan tex arbetar 2år där och sedan börjar som installations elektriker igen? Vem avgör vad han är då? Är han en 3års montör? Jag får för mig att det är den nya arbetsgivaren som bestämmer vad han blir för något? Får han räkna tiden för järnvägsunderhåll som är ett elinstallationsföretag men med ett annat avtal?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2022 12:46 #2 av Magnus Jonsson
Finns det ingen som kan detta? Så jäkla märkligt måste ju gälla så många! Jag har själv arbetat i 30år och inte fått kläm vad som gäller!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2022 14:05 - 27 jul 2022 14:10 #3 av Patrik
Så länge man utför elinstallationsarbeten så kan man tillgodoräkna sig det. Vad som är Elinstallationsarbeten regleras i Elsäkerhetslagen.
Se mer info här :
www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/a...praktisk-erfarenhet/

Mvh Patrik

*Edit* Jag läste frågan slarvigt så här på semestern och det var inte riktigt det svaret jag skrev som frågan gällde, men jag låter det stå kvar om inte någon admin vill tabort det *Edit*

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2022 14:19 #4 av Mats Jonsson
Det är väl helt och hållet en facklig fråga och det är väl i första hand facket som kan svara på denna typ av fråga. Det har ju inget med rätten att få utföra elinstallationsarbete att göra, det regleras i första hand av företagets egenkontrollprogram.

//Mats J
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2022 10:01 #5 av Magnus Jonsson
Tack Mats! Jag håller fölständigt med dig, tänkte bara om någon visste vad som gäller här?
Känns som det är lite godtyckligt vad arbetsgivaren bedömer, vore så skönt att få veta om det finns något glasklart svar på detta? "Regel" :)
Men det Patrik är inne på låter ju egentligen ganska vettigt, att arbetar man åt ett elintallationsföretag så skall tiden räknas.
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg