Ersättning till Skyddsombud.

20 sep 2018 10:59 #1 av Ronnie Lidström
När man snackar om skyddsombud så tänker iaf jag mest på byggen där det är skyddsronder osv. Men även en liten firma som vår (6 st anställda) måste ha ett skyddsombud.

Vad är normal ersättning för detta uppdrag?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 sep 2018 11:28 #2 av Robban
Hej.
Har aldrig hört talas om att skyddsombud får ersättning för sitt skyddsarbete utöver ordinarie lön.
Så om uppgifterna utförs på arbetstid utgår ersättning i form av lön och om de utförs utanför arbetstid ersätts de som övertid enligt installationsavtalet.

Arbetsgivaren skall hålla med relevant utbildning, normalt BAM, och betala lön och övriga ersättningar enligt avtal för tiden det tar att utbilda sig.

Mina 5 cent.

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 sep 2018 19:06 #3 av Ronnie Lidström
Ingen som är skyddsombud eller har en sådan anställd som vill svara på vad ni får/betalar, om något alls?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2018 06:19 - 24 sep 2018 06:26 #4 av Odd Hedberg
Jag har varit det (för länge sedan) och då fick vi inte något extra.
Det var vanliga månadslönen som gällde. Men! All utbildning skedde på betald arbetstid,
och var det kvällstid som kurs hölls så var det förskjuten arbetstid med OB-tillägg
och avs. de centrala kurserna (normalt på LO:s kursgård Åkers Runö, Åkersberga) så var det
tjänsteresa med traktamente etc.
(Som borgerlig uppfattade jag att alltför stor del av kurs/kursmaterial var sosseinriktad facklig
propaganda vilket hade föga med det icke-fackliga förtroendeuppdraget skyddsombud att göra.
Vilket jag påpekade - och blev nästan övertydligt utfryst av kursledning/föredragshållarna...)

Så, dåförtiden i alla fall, var det betraktat som vilken ordinarie arbetsuppgift som helst. Uppdraget
sköttes på ordinarie arbetstid (istället för något annat när så var - det fick andra arbetskamrater då
hantera).
/Odd

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2018 20:41 #5 av Tobias Karlsson
Varit både hso och so, ingen utsättning utgick och skall inte heller göras. Enda som jag fick var min vanliga lön.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2018 15:52 #6 av Mikael Skinnars

Ronnie Lidström skrev: När man snackar om skyddsombud så tänker iaf jag mest på byggen där det är skyddsronder osv. Men även en liten firma som vår (6 st anställda) måste ha ett skyddsombud.

Vad är normal ersättning för detta uppdrag?


normal ersättning är densamma som om personen varit elektriker på ett ackordsjobb, den som hävdar annat kan väl ringa det fackförbund man är bunden till. Olika regler på olika avdelningar respektive fackförbund, exempelvis kringgås reglerna på minst 5anställda om man jobbar inom ifmetalls område, då får det inte utses något skyddsombud utan det får ifmetalls avdelningen avgöra. De i sin tur låter någon av sina RSOs ta över ansvaret på just den platsen.

Fungerar jättebra i stockholm då man varken belastar företaget eller deras medlemmar, fungerar mycket dåligt i norra norrbotten då det belastar respektive företag och medlemmar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg