Har suttit o letat över nätet men hittar inga vettiga riktlinjer på ledande montörs tillägg vid fast månadslön.
Installationsavtalet beskriver enbart tillägg vid ackordslön..
Någon med erfarenhet som kan ge en fingervisning?
Skulle tro att det inte finns nån praxis i området.
Vi har sett alla möjliga och omöjliga varianter av ersättningen i alla typer av projekt och projektstorlekar.
Skulle tro att det kokar ner till en lokal överenskommelse och då kan ju avtalet ge vägledning oavsett om det mäts enligt ATL eller inte.
Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.
Utveckla gärna vad för arbetsuppgifter du egentligen menar.
Arbetsledning ingår inte i rollen.
Elarbets- och kontrollansvar ingår inte heller i rollen.
Rollen är ju främst kopplad just till ATL och ackordslaget.
...så när finns det en ledande montör vid avsaknad av ATL?
Vad jag menar är att på vår firma jobbar vi inte med ackord, alla har fast månadslön.
Men fortfarande behövs en "ledande" montör på bygget, som ser till att material beställs när det behövs, går på möten, samordnar med övriga yrkeskategorier, svarar på frågor etc.
Jag förstår att det är saker som en ledande montör OCKSÅ brukar göra, men det är nog inget som egentligen ingår i den rollen. Rollen som ledande montör är ju kopplad just till ATL egentligen.
Det du beskriver är för mig egentligen någon form av projektsamordnare eller arbetsledning. Och vad man ska ha för ersättning för detta bör bero på hur omfattande detta arbete är vilket beror på vilket projekt det är.
Dessvärre får du nog göra egen förhandling i ett sånt läge. Det enda viktiga är väl att ni är överens INNAN du tar på dig dessa arbetsuppgifter.
Det finns en folder som tagits fram av SEF, den kan vara värd att slänga ett öga i även om den i första hand omfattar ledande montörens roll vid ackordsmätning.