Räkna lärlingstimmar

25 mar 2016 20:15 #1 av Anonym Gäst
hej alla!

jobbar för en egenföretagare som ej är med i kollektivavtalet och får därför inte räkna mina timmar, men jag ringde in till elektrikerförbundet och fråga om alla timmar jag gjorde bara var bortkastade. Fick som svar att jag skulle skicka in ett mail med betyg, antal timmar jag gjort och lite vad jag arbetat med så skulle dom granska det. Är det någon annan som gjort likadant och fått räkna sina värdefulla timmar ändå? MVh

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"
Följande användare sa tack: Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 08:32 #2 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet Räkna lärlingstimmar
Mycket intressant fråga. Jag är i andra sitsen på din fråga. Och söker samma svar.
Jag är egen företagare och funderar på att anställa en som precis går ut gymnasiet lite då och då. (projektanställning som ät tidsbestämd) . Jag tänker inte ge en lärlingslön utan mer än så. Jag betalar på vad man presterar inte antal år i yrket. Blir det fel för den jag anställer eller kan jag skriva vad den personer har jobbat med i ett intyg och antal timmar så den kan tillgodose de som lärlingstid?

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2016 09:11 #3 av müssli
Svar från müssli i ämnet Räkna lärlingstimmar
Jag fick för några år sedan ett desperat mejl från en kille som hade gått färdigt sin el-utbildning.
Han bodde hemma och trampade runt som en osalig ande på dagarna och hade sökt jobb som elektriker på flera ställen.
Ingen ville anställa en lärling och han frågade helt enkelt om han fick vara med mig och jobba för att börja räkna lärlingstimmar. Jag förklarade att jag inte hade jobb för två men han ville inte ens ha betalt... Han klarade inte av att gå sysslolös längre. Jag började tycka synd om honom.

Jag ringde facket för att se hur det gick till att anställa en lärling och ge åtminstone minimilön men det var inte helt enkelt. Ett krav var att bli ansluten till kollektivavtalet, vilket bl. a. innebär att jag ska tillhandahålla ett ställe att kunna byta om, duscha och äta på. Som ensamföretagare med lagret i garaget och kontoret i min enplansvilla har jag inget sånt ställe. Det gick inte heller bra att erbjuda mitt hem som ombytes- och duschställe (trots att killen aldrig skulle behöva använda något sånt ställe).

Jag förklarade läget att han ville komma in på marknaden men det fanns inga genvägar. Fanns inget kollektivavtal får man inte räkna sina timmar och då sprack det för mig. Det blir på tok för dyrt att fixa ombytes- och lunchställe för min enda anställda, ett krav som jag ändå kan förstå för det är lätt att bli utnyttjad som ung och oerfaren.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 14:07 #4 av Jörgen Wikström
Hej
När det gäller kollektivavtalet och lärlingstiden så finns det en koppling. Skall man kunna tillgodoräkna sin lärlingstid skall ett kollektivavtal finnas mellan företaget och kollektivavtalsbärande part (medlem i EIO eller hängavtal med SEF).

Man kan helt klart anställa en lärling utan kollektivavtal men då får inte lärlingen tillgodoräkna sig tiden förrän han/hon börjar på ett företag med kollektivavtal och "efter registrerar" sin tid på ELY. Viktigt är att lärlingen och arbetsgivaren noterar ner vad som man jobbar med så det går att värdera vid en efterregistrering.

Tyvärr accepteras inte att man visstidsanställer en lärling utan anställningstiden blir minst hela lärlingstiden eller tillsvidare. Lärlingen är däremot, vid arbetsbrist, uppsägningsbar såsom vilken montör som helst.

När det gäller omklädningsrum och matplats så stämmer detta, men att det finns ett skåp för privata saker (om så önskas av montören), och använda en dusch i villan, och att sitta vid köksbordet tillsamman hemma i enplansvillan och äta lunch medför inga hinder.

Minimilönen för en lärling ligger i gällande avtal på:
0-720 arbetade lärlingstimmar, 13 394kr/mån
721-1600 arbetade timmar, 15 511kr/mån

Restid:
0-720, 62,31kr/tim
721-1600, 71,88kr/tim

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 14:25 #5 av Christer Djerf
Vad är vitsen med lärlingstid som är knutet till SEF och EIO?
Vem vinner på att ha detta system?
Själv har jag ABL-behörighet och elansvaret för en hyffsat stor anläggning utan att ha gjort en enda lärlingstimma!
"Utbildade" mig praktiskt i yrket inom industrin som Metall-ansluten (senare även SIF och Unionen, sista tiden som oansluten) och det har fungerat hur bra som helst!
Har även sluppit att sympatistrejka med alla möjliga och omöjliga yrkesgrupper och istället har jag fått utvecklas och fördjupa mig!

Har även kört som enmansföretagare, då också utan att vara fackligt ansluten.

Historiskt har vi självklart facken mycket att tacka för, men att t.ex. LO håller fast vid sin partipolitiska hållning är ju helt ofattbart, ska en sådan organisation vara trovärdig ska man enbart jobba för medlemmarna och vara oberoende av partipolitiken.
Nu blev det kanske lite OT, men då får en moderator redigera mitt inlägg.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Micke, müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 16:46 #6 av Ronnie Lidström
Ja att SEF medvetet gör det svårare för lärlingar att få anställning och göra sina lärlingstimmar är för mig obegripligt.. Vad jag tycker om SEFs partipolitiska bindning behöver vi inte ta upp, för det vet nog alla :rulla:

Synd att ingen från SEF vill diskutera här. Blir lätt lite ensidiga diskussioner.. Tråkigt!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 17:05 - 08 jun 2016 21:01 #7 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 17:18 - 29 mar 2016 19:02 #8 av Jörgen Wikström
Det är viktigt att man respekterar föreningsfriheten, detta innebär att man har frihet att vara med i ett fackförbund men också friheten att stå utanför.

Det får inte finnas krav från företagen att man måste vara med i ett fackförbund för att åtnjuta det kollektivavtal som man har på företaget, det står i MBL.

Lärlingar, som inte är med i SEF, har samma rättigheter vad det gäller lärlingstiden och lärlingscertifikaten när man jobbar på ett kollektivbärande företag.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 17:59 - 08 jun 2016 20:58 #9 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 19:53 #10 av Christer Djerf

Jörgen Wikström skrev: Det är viktigt att man respekterar föreningsfriheten, detta innebär att man har frihet att vara med i ett fackförbund men också friheten att stå utanför.

Det får inte finnas krav från företagen att man måste vara med i ett fackförbund för att åtnjuta det kollektivavtal som man har på företaget, det står i MBL.

Lärlingar, som inte är med i SEF, har samma rättigheter vad det gäller lärlingstiden och lärlingscertifikaten när man jobbar på ett kollektivbärande företag.


Vilket syfte har ECY-certifikaten?

Eller ska man se det som att tjänstgöringsbetyg och personliga kontakter inte fungerar när det gäller SEF och EIO som det gör i övriga branscher?

Varför upplyser man inte sina medlemmar att certifikaten inte har något med behörighets-systemet att göra?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 20:58 #11 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Räkna lärlingstimmar

Christer Djerf skrev: Vad är vitsen med lärlingstid som är knutet till SEF och EIO?
Vem vinner på att ha detta system?

Ja gissningsvis bara de två du nämner ... :dry:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2016 05:17 #12 av Johan Andersson
Som vanligt så skjuter SEF sig själv i foten.

Inte konstigt att fler och fler väljer att skita i facket :ohmy:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2016 09:44 #13 av Olle Andersson
Min uppfattning är att LO fack i allmänhet och SEF i synnerhet lever i en helt annan tid... Man pratar om arbetsgivare och företagare som att de skulle vara av en annan klassbakgrund, en överklass som skall bekämpas.... Kampen mot denna motståndare är central i deras argumentation...

Realiteten är att de flesta arbetsgivare idag är inte överklassmän modell Ivar Kreuger som glider runt med käpp och Derbyhatt, dricker champagne och äter rådjurssadel till lunch. Utan just helt vanligt folk, oftast med arbetarbakgrund i det fackområde de arbetar med...


EIO är, tyvärr måste jag säga, inte i alla frågor väldigt mycket bättre... Lite för mycket blick i backspegeln och lite dålig uppsikt frammåt
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, puttrix, müssli, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2016 16:57 #14 av Tomas Karlsson

Anonym Gäst skrev: hej alla!

jobbar för en egenföretagare som ej är med i kollektivavtalet och får därför inte räkna mina timmar, men jag ringde in till elektrikerförbundet och fråga om alla timmar jag gjorde bara var bortkastade. Fick som svar att jag skulle skicka in ett mail med betyg, antal timmar jag gjort och lite vad jag arbetat med så skulle dom granska det. Är det någon annan som gjort likadant och fått räkna sina värdefulla timmar ändå? MVh


Är förhållandena vettiga ska du väl se till att lära dig och se så mycket som möjligt, det är väl något man alltid får sköta helt personligt om man vill komma någonstans. Det du nämner här verkar ju mer än snedtänkt med diverse lallare som ska "granska". Tur att man aldrig behövt utsätta sig för så Kafkaliknande upplevelser, trodde knappast det kunde vara sant, lär begränsa urvalet tänkbara aspiranter till området kraftigt det är synd.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2016 15:20 #15 av Michell Martic
Hah... Kafkaliknande upplevelse. Den adderas till listan med originella begrepp för användning senare. Bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2017 13:04 #16 av Jörgen Wikström
Bra fråga då detta är en bevis på att man genomfört sin lärlingstid i enlighet med kollektivavtalets ram.
För övrigt har inte varken ECY certifikatet någon uppgift, om man inte skall till Norge och jobba där dom brukar jämställa det med deras svennebrev/fagbrev.

När det gäller El-auktorisation så har varken ECY certifikatet eller kollektivavtalet någon funktion utan där styr erfarenheter, antal arbetsår och vilka arbetsuppgifter man utfört som verifieras av Auktoriserad installatör på de företaget man jobbar/jobbat på.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2017 15:46 #17 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Räkna lärlingstimmar
En väg in i branschen kan vara att registrera sig för F-skatt och sen fakturera sina arbetstimmar.

Och ännu enklare är väl att gå genom ett egenanställningsföretag.
typ
www.frilansfinans.se/
www.firmify.se/
coolcompany.com/se/egenanstallning/
osv, det finns flera att välja på.
googla på "egenanställning"

Dessa tar en 5-7% av fakturerat belopp för administration, sen får man ut resten efter att skatt och sociala avgifter dragits. Av 200:- +moms får man ut ca en hundring i handen efter alla skatter osv är dragna.

Det blir dock bara statlig grundpension, inga ITK; TPS OVK och allt vad det kan heta. Det är också fattigt om man blir sjuk, då det inte finns någon arbetsgivare som tar karenstiden.

För de där administrativa procenten så slipper man precis all pappershantering. Man ingår tillfälliga anställningar precis över uppdragstiden, och får precis som vanlig anställd en helt vanlig förtryckt deklarationsblankett som enda pappersarbete.

Dessa egenanställningsföretag är en mycket god idé för verksamheter med årsomsättning kanske uppåt 200'. Då blir avgifterna något runt 10-14 tusen, och det hamnar nog rätt nära vad man skulle få betala för en bokföringstjänst själv, dvs ett nollsummespel.

Med årsomsättning över detta kan det börja vara idé att kika på enskild firma eller AB.


Det bästa av allt, man rundar SEF och EIO helt och hållet. :tummeupp:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.073 sekunder

Senaste foruminlägg