Vart äter ni lunch någonstans?

11 mar 2013 16:55 - 11 mar 2013 19:39 #1 av Patrik Hedlund
Som frågan lyder, vart brukar ni äta lunch någonstans om man bortser från de gångerna man käkar på lunchresturang eller liknande? Käkar ni på firman, hos kunden eller kanske grossisten? Är man på bygge så är det naturligtvis i mansbodar eller liknande.
Frågan dök faktiskt upp p.g.a. att en säljare på en grossist här i stan påstod att vår vana att äta matåda eller köpt mat på grossisten istället för på firman är ett lokalt fenomen. Köper man Max t.ex., så åker man Drive in och sedan tar sig till grossen allt som oftast och avslutar sen besöket med en kaffe där.
Är det ett "Gävle-fenomen" eller är det fler som gör så? :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 17:14 #2 av Johan Runesson
Vi har bara en elgrossist i närheten och där handlar vi material bara i nödfall. Normalt sätt så beställer vi allt material, så vad jag vet så har ingen på vår firma ätit hos grossisten. Möjligen att någon tagit en kaffe där. Det blir oftast firman eller ute hos kund om det finns lämplig plats och är långt till firman. Det händer även ibland att man äter hemma hos någon kollega som bor nära platsen man jobbar på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 17:57 #3 av Mats
Om man är i närheten av stan så är det antingen kontoret eller hemma som gäller. I andra fall var man är ute på fält och rastvagn saknas så är det bilen som gäller, riktigt fint med micro i bilen faktiskt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 18:52 #4 av Johan Sponton
Jag har alltid haft matlåda med mig. Ifrån att jag var lärling fram tills idag. Oavsett var jag är så är matlådan med.

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 19:36 #5 av Patrik Hedlund

Johan Sponton skrev: Jag har alltid haft matlåda med mig. Ifrån att jag var lärling fram tills idag. Oavsett var jag är så är matlådan med.

Och matlådan äter du då vid fikaborden hos grossisten? Det brukar ju finnas micro där.. ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 19:51 #6 av Emil Sundqvist
Har oftast käkat lådan på firman, i något pannrum med bord och micro eller som nu i "kojan" en byggbarack.

Lärling på Stigges Elinstallation i Köping.
Driver Emils Mek och Alltjänst ett litet hobbyföretag som startade sommaren 2011 som ett sommarlovsföretag genom sommarlovsentrepenörerna.
Geocachar också på fritiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 20:19 #7 av Daniel Gustafsson Furn
Hos kunden, grossisten el firman.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 20:28 #8 av Henrik Eriksson
Matlåda äts där man är eller i samband med att man hämtar material hos grossen.
Men när det blir snabbmat tas oftast det med och äts hos grossen då det är nära, samt man slipper sitta ensam =).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 20:56 #9 av Patrik Hedlund
Aha! Ja, då är man (i Gävle och framförallt på vår firma) inte ensam om att äta hos grossen! :cheer:

Jag gör faktiskt ganska precis lika som dig, Henrik! Det förekommer väl att man åker upp till kontoret och äter låda med "kontorsfolket", men det är väl inte fasligt ofta.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 05:33 #10 av Martin
Frukost får man väl äta lite varstanns. Oftast blir det i något pannrum eller i någon bod om man har tur.
Lunch blir ju även det om det finns en bod annars åker man iväg till någon av sina "kunders" lunchrum och tex snackar skit med en vaktmästare. Annars så föredrar jag faktiskt grossisten en hel del. även om många i min firma inte gillar det. Att åka till Firman tar för lång tid och stjäl för mycket tid av Kunden.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 16:03 #11 av Alexander N
Försöker vara hyffsat flexibel med mattiderna. Frukost tar jag alltid med och äter där jag jobbar (emellan 2 jobb om det passar helst). Sedan hör jag till dem som för det mesta äter på lunchrestaurang, försöker även där ta det när det passar bäst i jobbet. Vet jag att jag inte kommer ha någon nära så tar jag med mig matlåda eller köper nån micromat och äter hos kund/byggbod.

Men som svar på frågan, lunch hos grossist, aldrig. Däremot frukostmackorna om man är där vid den tiden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 18:57 #12 av J-Rock
När jag jobbade som elektriker så åt vi alltid frukost på hotellet för att kunna vara hos kunden/bygget mellan 7 & 8. Sedan jobbade vi alltid till 10 om det var i en öppen butik vi jobbade i.

Jag låg borta väldigt mycke, främst i nord europa, så det blev alltid resturang lunch och middag. Jag kan säga att man saknade att kunna göra en egen kvällsmacka....

Idag äter jag frukost hemma eller på kontoret. Lunch på kontoret i matlåda eller så bjuder jqg en kund på lunch.

Jobbar idag som säljare, men skall försöka hitta tillbaks till lite mer skruvande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 19:09 #13 av Johan Sponton
matlådan har alltid öppnats på av arbetsgivaren inredd matplats. :)
självklart inte varenda dag, men det skall finnas matplats, så det är bara för arbetsgivaren att se till att det ordnas. fikarum eller manskapsbod.

Linjemästare
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2013 19:28 - 12 mar 2013 19:31 #14 av Patrik Hedlund
Vi har fikabord på kontoret, men hade ett eget fikarum i vår gamla lagerlokal. Som jag uppfattat det användes den dock sällan p.g.a. att elgrossisterna fanns.

Vi har det ju dock ovanligt bra p.g.a. Solar ligger i samma byggnad som vår firma. Ganska enkelt att ta sig dit.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2013 09:11 #15 av Jörgen
Jag äter där det går snabbast(har dock ingen grossist i närheten), är lunch/fika 30min så försöker jag att inte vara borta längre. Behöver jag mtrl så försöker jag att fixa det i samband med lunch/fika som jag skjuter lite fram och tillbaka på för att det ska bli smidigt.
Jag antar att de flesta kunderna inte blir så imponerad om man försvinner uppåt en timmar extra (eller mer) varje dag i samband men raster?
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder