Får ingen Firmabil?

09 mar 2013 15:10 #1 av Martin
Tja.

Har jobbat ca 2 år på nuvarande jobbet och har ingen egen firmabil. Ibland kan man få tag i en som är övers då någon är sjuk eller att de åker dubbelt etc. Jag går själv på lite större jobb med sticka även iväg på service då det krisar.
Problemet är egentligen inte att jag åker privat bil tiill Bygget utan att företaget anser att jag ska åka och hämta nödvändiga grejor och verktyg med min bil. En del av kollegorna ser det likadant och de andra säger att så får det inte gå till.

Min bil kanske bara råkar vara värd 10-15 000kr men inte anser jag att den är mindre värd för det än någon på kontoret som åker runt med en för 250 000kr. Jag har börjat sätta mig lite på tvären och "nekar" jobb då jag inte har någon bil och inte kan få fram material då jag inte vill köra med min bil. Det må vara mer än drivmedlet som kostar. Tex Däck. Bussningar, Service mm mm. Sen får jag ju även städa bilen hela tiden för hur kul är det att åka i en smutsig bil på helgen när man ska någonstans?

Firman tjänar ju på att jag står med bil på alla sätt och milersättning täcker ju inte någon kostnad på långa vägar och det får/kan jag dessutom inte skriva då jag både bor och för det mesta arbetar inom det geografiska området som gäller vid milersättning.

Det enda jag vet vad som står i avtalet är att Har man ingen firmabil så får man ta sig till arbetsplatsen Hur man vill. Gå, Cykla, lifta, Sova över, ta bussen eller bil då.

Jag vill sluta bli utnyttjad på att inte få något tillbaka. Kanske man ska ta med sig lite borrdamm och lägga på skrivbordet på kontoret så att de fattar hur det känns?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 16:59 #2 av Kenta Jonsson
Svar från Kenta Jonsson i ämnet Får ingen Firmabil?
Vi hade liknande problem på våran firma.

Vi hade först ett större bygge, så då inser jag väl själv att alla inte kan ha en egen firmabil. men jag infann mig varje dag kl7 på firman, sen samåkte vi till bygget.
Sa att jag inte hade någon bil, och när jag bara bodde i närheten av firman gick jag ditt varje morgon.

När vi fick mer jobb och mer service, fick jag en firmabil direkt.
Så det beror väl lite på vad ni har för typ av jobb för man ska kunna begära en bil anser jag,
Vid stora byggen är det ju väldigt svårt att få någon samt helt onödigt.

Dock skulle ja vägra lägga in elmaterial och verktyg i min privata bil. Vill chefen att du ska åka på service be han fixa en bil. Du har ingen skyldighet att använda din i jobbet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 17:04 #3 av Henrik Eriksson
Vet hur det är. Men stå på dig. Annars händer inget, de vet hur mycket de tjänar på det.
Dock kan du ju dra av 18 kr per mil utan att skatta för det om du kör i tjänsten. Men är det korta sträckor täcker det inte mycket. Har du kort sträcka till firman, köp en scoter moped och se hur de gillar det. Är ju sommar snart och rätt gytt att åka det kan du säga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 17:07 #4 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet Får ingen Firmabil?
Det du åker _i tjänsten_ bör du givetvis (enligt mig) få milersättning för, och det är helt ok ur SKV:s synvinkel. Till och från jobbet blir svårare, och då kan jämförelsen med de som har firmabil bli än mer "orättvis" ur din synvinkel, men det finns det ju en annan klistrad tråd om, och precis som jag alltid anat är det inte glasklart att SKV godkänner det som de facto görs så ofta i hantverksyrken.

Jag vet inte vad ditt företag har som policy, är det bara skattefria ersättningen (18,50/mil) som betalas? Med dagens soppapriser känns det som en väldigt låg ersättning, och det jag tycker du kan göra (jag personligen skulle föredra det över att neka jobb) är att begära skattad ersättning också, det blir inte jättestor skillnad i din plånbok då du måste skatta på pengarna men om du nu har en 10-15k bil tror jag det kan göra att du går plus på att köra egen bil (defintivt går du plus på marginalmilen), och under sådana premisser skulle inte jag ha något emot att köra min egen bil...

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 17:12 #5 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet Får ingen Firmabil?
Eller fattar jag det fel, betalar de ingen ersättning för det du kör i tjänsten (under dagen, till grossisten, mellan kunder etc.?) i så fall skulle jag kräva ersättning (defintivt skattefri, men även skattad enligt ovan) för dessa resor.

Även om skattad ersättning inte ger så väldigt mycket extra till dig så kostar det ju företaget desto mer, och även om det troligen inte motsvarar kostnaden för tillhandahålla en bil till dig minskar ju skillnaden (och i slutändan kanske de ger med sig och ordnar firmabil)

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 17:24 #6 av Johannes Hammarstedt
Var med om liknande för en tio år sen.
Firman hade dåligt med bilar och vi fick köra med våra privata.
Då gick vi ihop och sa att vi ville ha 35kr milen om jag inte minns fel.
Då sa chefen attså dyrt så kunde dom lika gärna sätta oss i en taxi.
Fine, sa vi, gör det då. Vi är inte skyldiga att hålla firman med bilar.
Någon månad senare hade det köps två bilar på leasing...

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 19:07 - 09 mar 2013 19:09 #7 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Får ingen Firmabil?

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 19:36 #8 av Richard
Svar från Richard i ämnet Får ingen Firmabil?
Ett taskigt svar kan vara:
En bra installatör får en bil medans en kille som inte är självgående kanske inte är värd det ännu.

Hårt att höra, men kan vara nyttigt att höra. :dry:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 20:00 #9 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Får ingen Firmabil?
Jo, men det handlar väl mest om att en kille som går på installation största tiden inte behöver en bil och därför inte kan ha en bil hela tiden. Inte heller går det att ha en massa bilar som bara står på ett garage för att användas då och då när behov uppstår. Bilar kostar ju pengar.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 21:41 #10 av Christoffer W
Svar från Christoffer W i ämnet Får ingen Firmabil?
Jobbar på en mindre firma 8-10 anställda vi har ingen separat service/installations sida, är på alla möjliga jobb service,byggen även mycket industri. Alla har varsin bil och vi utgår hemifrån, något annat tycker inte jag skulle funka.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2013 21:57 #11 av Martin
Svar från Martin i ämnet Får ingen Firmabil?
Ja givetvis så är det ju rätt s orimligt att alla som går enbart på byggen ska ha bil. Räcker ju om några har. Men ska man ut på service som även vi sysslar med så faller det argumentet rätt snabbt ändå ju. Det som jag ser som största problemet att man inte har en egen bil är att det faktiskt inte finns något material om det skulle krisa.

Häromdagen borrade jag av en kabel. Stod där i beckmörker och visste inte man man skulle ta sig till. Ringde en kollega som sa att ha kunde komma förbi närhan han. Som tur var stötte jag på en annan elektriker på en annan firma som kunde av vara lite FK så man kunde dra om kablarna. Här blir det ju genast problem om man är själv på ett bygge och något händer. Även om man ska åka iväg så står man ju där utan material.

Det lilla man har i fickor och bland verktygen räcker oftast inte så långt.
Som jag ser det så är jag på bygge A och ska till bygge B så är resan där imellan inte betald då det är resa till arbetsplatsen. Men det låter fel för min enda resa bör rimligtvis vara kl 7.00 och 16.00 allt där imellan ska man ha ersättning för ju.

Givetvis så är ju en icke självgående person inte i behov av bil. Inte häller en person som är under 1 års montör. Men det vet vi alla att det händer. Sen kan man alltid dra upp otrevliga saker som att vissa gullar med chefen och andra låter sig spelas med och så har man ju dom som är lite "besvärliga" antar jag hamnar där då :P

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 14:48 #12 av Conny W
Svar från Conny W i ämnet Får ingen Firmabil?

Martin skrev: Som jag ser det så är jag på bygge A och ska till bygge B så är resan där imellan inte betald då det är resa till arbetsplatsen. Men det låter fel för min enda resa bör rimligtvis vara kl 7.00 och 16.00 allt där imellan ska man ha ersättning för ju.


Menar du att du inte får ersättning när du kör mellan jobben?

Klart det är som du säger. Med resor till och från arbete, är samma sak omvänt; från och till hemmet. Ungefär som att du normalt sett inte får betalt för tiden för resa från och till hemmet. Förutsatt att det är inte sagt att du utgår från hemmet eller den stund du sätter dig i bilen.

Jag körde själv egen bil i många år. Jag valde faktiskt bort firmabil. Valde även bort tjänstebil då jag inte fick välja annat fabrikat än volvo och renault. :)

Men då hade jag å andra sidan extremt mycket resa i tjänsten. Mellan 3-5000 mil om året. Fick 37kr/mil (18,50+18,50). Arb.givaren fick även acceptera att en del material hamnade hemma hos mig när jag behövde lasta privat :)

Men jag förstår dig. Dock måste du stå på dig som andra har sagt. Känns det som att du utnyttjas - kommer det aldrig bli bättre med tiden eller vändas om helt plötsligt. Svår situation...

Vet inte om du nämnt något här i tråden, men står det inget i avtalet gällande bil?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2013 16:36 #13 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Får ingen Firmabil?
En liten grej, att åka på service utan en bil med allt möjligt material i S-U-G-E-R. Man behöver kanske lite längre skruv, TC-S 8-12 eller ett vägguttag som inte var beräknat och därför inte tagit med sig, det är skitjobbigt att lösa det då. Antingen åka en onödig resa, som kunden får stå för, eller återkomma en annan dag eller dyl.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2013 09:29 #14 av Svenne Eriksson
Nu var det några år sedan någon använde privat bil. Men senaste gången så vill jag minnas att jag betalade ut så att han hade ca 30 kr / mil i handen.

Du ska få ersättning för resor i arbetet. Alltså tex från firman till kund/bygget/elgrossisten osv. Du får inte betalt för resor till och från hemmet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2013 19:19 #15 av Anders Eriksson
Det här med köra elmaterial och verktyg i privata bilar är ett arbetsmiljöproblem i branschen.
Eftersom privat bilar sällan har bra lastförskjutningsskydd, extravärme, fastinredning osv...
Förstår inte att vissa Arbetsgivare ens tillåter det. De kan ju åka på en företagsbot om olyckan skulle vara framme eller att ett Skyddsombud begär ingripande från Arbetsmiljöverket... :evil:

/Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2013 19:44 - 07 apr 2013 19:46 #16 av Molly
Svar från Molly i ämnet Får ingen Firmabil?
Har samma problem!
Har inte fått nån firmabil efter 3 år men blir ändå utskickad på servicejobb.
Har löst det som så att jag inte åker runt med nått material, och har bara handverktyg i bilen.
Åker först ut och tittar på jobbet, (kan vara flera mil) och får beställa eventuellt material som behövs.
Får även skriva dubbla mil för att kompensera.

Det blir väldigt tungjobbat ^^

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2013 19:49 #17 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Får ingen Firmabil?

Molly skrev: Har samma problem!
Har inte fått nån firmabil efter 3 år men blir ändå utskickad på servicejobb.
Har löst det som så att jag inte åker runt med nått material, och har bara handverktyg i bilen.
Åker först ut och tittar på jobbet, (kan vara flera mil) och får beställa eventuellt material som behövs.
Får även skriva dubbla mil för att kompensera.

Det blir väldigt tungjobbat ^^

Ja och inte heller särskilt fördelsaktigt för kunden. :side:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2013 19:56 - 01 dec 2017 20:01 #18 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Får ingen Firmabil?
"Att få ut en firmabil"s diskussionen har man hört många gånger. Som tidigare skrivits så är det helt enkelt så att en bil ska gå plus. En arbetsgivare skaffar inte en bil förrän det är ekonomiskt försvarbart eller lönsamt. Det innebär att du antingen kräver högre ersättning/mil eller att du går på fler jobb/dag.

Vissa firmor tar ut en framkörningsavgift (en startavgift för bilen på varje jobb) vilket betyder att många jobb på en dag gör att man kan tjäna pengar på bilen och då blir där en bil.

Den lösning som är vanligast, i mina trakter, är dock att när en bil inte dyker upp (om behov finns) så byter man firma där man redan på intervjun klarlägger att man vill ha en bil i tjänsten.

Är du på entreprenad och kör material i bilen så kan ju någon av gubbarna som har bil köra materialet till dig.
Och som tidigare sagts så är resa till och från jobb vanligtvis inget man kan kräva ersättning för om inte arbetet är på annan ort än anställningsorten.

EDIT: Gubbarna på förra firman sa 39/milen annars så står bilarna stilla. Kör man service på de premisserna, samt skriver UPP milen i en häck för 20K :- så tjänar man ju en del pengar. Vissa kallar det t.o.m. att tälja guld.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2013 20:24 #19 av Molly
Svar från Molly i ämnet Får ingen Firmabil?

Patrik Hedlund skrev:

Molly skrev: Har samma problem!
Har inte fått nån firmabil efter 3 år men blir ändå utskickad på servicejobb.
Har löst det som så att jag inte åker runt med nått material, och har bara handverktyg i bilen.
Åker först ut och tittar på jobbet, (kan vara flera mil) och får beställa eventuellt material som behövs.
Får även skriva dubbla mil för att kompensera.

Det blir väldigt tungjobbat ^^

Ja och inte heller särskilt fördelsaktigt för kunden. :side:

//Patrik



Nej, det blir det ju inte, och tar en massa onödig tid!

Men kan inte åka runt med flera hundra kilo material.
Arbetskamraten hade en lastad privat bil som han krockade med, en vanlig kombi bil, där materialet pressade honom i förarstolen så smetad intill ratten att han hade svårigheter att ta sig ut! Detta skedde i relativt låg hastighet 20km/h ner i ett dike! Bilen gick inte att reparera och tur att ingen satt i passagerarstolen, den var viken på mitten!

Det bästa hade varit en större buss, likt renault master, men allt tänkbart i den! Ett rullande lager!
Men tyvärr bara en dröm som chefen tyvärr vägrar att se!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2013 19:05 #20 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Får ingen Firmabil?
Jag både förstår och inte. Att köra service med egen bil är ju helt förkastligt men är man på entreprenad eller ett "servicejobb" som tar några dagar så nyttjar man väl grossisternas utkörning på material eller? För kunna beräkna i stort och beställa ut borde väl de flesta självgående kunna göra. I annat fall får väl någon på kontoret fixa ut grejerna, antingen själv eller via någon med bil om man nu inte själv fått förtroende att inneha firmabil och/eller beställa ut från grossist. Småskit som extra FK eller klammer kan man ju smita förbi och fixa med privat bil, under förutsättning att man får betalt då om det är akut, annars kanske man kan ta vägen förbi på morgonen när man ändå är på väg till projektet.

På så vis har det funkat där jag varit anställd iaf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg