Kontaktorstyrning till enfas tryckvakt

09 nov 2022 19:08 #1 av Calle
Hej!

Jag ska byta ut en kontaktor med motorskydd till en dränkpump.

Tryckvakten är enfas och i dagsläget sitter en äldre låda från telemecanique med kontaktor och motorskydd. Jag har inte kopplat in någon med enfastryckvakt tidigare.

Jag får inte riktigt ihop hur exempelvis en LE1D09V7 skulle kunna styra en enfastryckvakt. Kommer inte den behöva återställas så fort tryckvakten släpper?

Det finns en liknande modell med vred som jag inte har lyckats hitta hos grossist ännu.

Dock så sitter det bara två knappar på den befintliga kontaktorlådan vilket får mig att undra hur det kan fungera i dagsläget.

Hur gör man vanligtvis när det är en enfasig tryckvakt?

Tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2022 07:10 - 10 nov 2022 07:11 #2 av Rikard Ågren
Under vilka villkor ska pumpen starta och stoppa?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2022 08:34 #3 av Calle
Jag är nybörjare på de här bitarna, men jag antar att den ska dra kontaktorn till pumpen när trycket sjunker till under lägsta värdet i tryckvakten.

Jag har bara satt upp kontaktorstyrning med typ nödstopp tidigare, hur brukar ingångarna på enfastryckvakt se ut? Kan man få den att helt enkelt sluta manövern vid lågt tryck och släppa den vid högt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2022 08:38 #4 av Rikard Ågren
Om pumpen ska starta vid lågt tryck så kopplar du så att tryckvaktens slutande kontakt vid lågt tryck aktiverar spolen på kontaktorn. Sedan så ska den bryta när inställt tryck uppnås.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2022 23:58 #5 av Mattias Lilliesköld
Manualerna till Schneider's produkter från Telemeqanique är allt annat än lättbegripliga då alla språk står i hop men här har du en manual till kontaktormotorskyddet

download.schneider-electric.com/files?p_...oc_Ref=0381933_01A55

Du skall inte köpa modellerna med knapp då om du vill ha en extern styrning (vilket en tryckvakt i princip är) då de är mer tänkt till något du startar och stoppar manuellt utan du behöver enbart kontaktor och motorskyddet.

Kopplingen är enkel: (MANÖVERKRETS) ---- [ Tryckvakt NC ]----(96) (95)---(A1) (A2)--- (MANÖVERKRETS)

D.v.s i normalläge är manöverkretsen sluten genom tryckvakten och motorskyddet och kontaktorn drar när spänning finns på manöverkretsen, när tryckvakt bryter kretsen släpper kontaktor för att åter dra när tryckvakten sluter. Bryter motorskyddet kretsen måste det manuellt återställas innan du har funktion på anläggningen.

Varifrån manöverkretsen får sin spänning behöver du ta reda på samt vilken spänningsnivå det är.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 nov 2022 21:32 #6 av Calle
Hej!

Jag har tänkt om lite gällande installationen.

Jag vill helst ha allting i normkapsling, tanken är att sätta ett normrelä med ett normmotorskydd intill. Manöverspänning till tryckvaktens slutande, till A1 på kontaktorn och sen A2 till N.

Om motorskyddet löser så slutar ju ändå tryckvakten att dra kontaktorn.

Finns det något att ta hänsyn till med att det då inte blir en hållkrets i den bemärkelsen när motorskyddet löser? Typ att spänning fortfarande finns på kontakten i tryckvakten och någon är där och pillar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2022 09:19 #7 av Bo Siltberg
Man ska alltid kontrollera spänningslöshet innan man pillar.
Man kan ju koppla fas -> motorskydd -> tryckvakt i den ordningen, men motorskyddet är ändå ingen frånskiljare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg