Motor 5.5 kw, på 3fas 16A säkring

13 dec 2019 19:41 #1 av Manuel R
Ska installera en motor på 5.5kw 3fas /400/690, frekvens omvandlade.  

På ritningen ska jag använda 2.5□ kabel... är lite osäker på det? Ca 20m.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2019 22:25 #2 av Filip
Det beror på vilken förimpedans du har och kommer få i änden vid motorn? 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 14:06 - 14 dec 2019 14:08 #3 av Thomas
Driftströmmen klarar du nog. Pratar du om matningen till omriktaren eller motorkabeln?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 14:22 #4 av Manuel R
Hej och tack för att ni tar er tid :)

det är kabeln mellan "centralen" och omformaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 15:26 #5 av Thomas
Som tidigare nämnts så hänger det i så fall på felkretsimpedansen, dvs huruvida den tänkta säkringen löser ut i tid eller iinte. På en dedikerad motorgrupp kan man nog leva med lite högre spänningsfall än annars. 

vet du vad du har för förimpedans i centralen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 dec 2019 16:21 #6 av Manuel R
hhahaha nej, men kan mäta den på måndag, som sagt följer jag bara ritningarna, men den som har projekterat detta verkar inte lagt ner någon energi på planeringen, håller på bygger upp en värmecentral, flera av motorena är trefas , men i centralen och på gruppschema så är de enfas :)

det svar ett tag sen jag gjorde något liknade... har inga enhets märken , så jag får leta och fråga rörmokarna vad allt heter... t ex ska dra en kabel till en shuntmotor, vi har tre shuntmotorer och 2 av dem kan användas till annat ,ingen vet vilken av dem det gäller ...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2019 16:10 #7 av Manuel R
Mätte upp 0.19 ohm i centralen. Men hade inte kollat omformarens skylt... tänkte att det var motorns märkskylt jag skulle gå efter. :)

Bilaga ej funnen

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2019 17:16 #8 av Thomas
Du lär kunna dimensionera efter motorns ström och se omriktaren som överlastskydd. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2019 05:42 #9 av Electrum
Det går bra att köra med 20A säkringar också i ditt fall, om det nu inte är otroligt ogynnsamt förlagda kanlar.
Särskilt bra med diazed 20A.

En fast ansluten given last, då kan du dimensionera med den ström lasten drar för strömvärde (uppvärmning av kabeln), det behöver inte dimensioneras efter säkringens värde.

Kortslutningsfallet måste dock kombinationen kabel/säkring klara av, men det är lugnt för en såpass kort 2,5mm2 med 20A säkring.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Manuel R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.114 sekunder

Senaste foruminlägg