Sänka varvtal på poolmotor

24 aug 2018 13:54 #1 av Alexander N
Hej. Behöver lite ideer från er som är vana att jobba med motorer.
Har en kund som tycker hans poolmotor låter för mycket och vill kunna sänka varvtalet på dagtid.

Är en 3fas motor som matas med 1fas och har en 16uF konding i sig. 0,43kW.
Märkning på motor: E7KC2BS-7-480

Vill kunna justera varvtal med med någon slags extern brytare/vred. kan vara 2 fasta varvtal man växlar mellan behöver inte vara steglöst. Folkpool har en lösning som kostar ca 4000:- men den går endast att placera inomhus och jag vill kunna placera styrningen ute på altanen alterantiv kunna styra den med ett ur.


Är det frekvensare som gäller eller vad finns det för andra alternativ?
Några förslag?

Tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2018 15:17 - 24 aug 2018 15:38 #2 av Electrum
Ja är en trefas asynkronmotor så är det väl i princip bara en frekvensomriktare som gäller.

Motorn är ju konstruerad för att gå lite under synkront varvtal, och ändras inte så lätt.

Om man strömbegränsar eller ökar lasten så kan man få att eftersläpningen ökar och motorn alltså går långsammare, men då ökar förlusterna i motorn och den går varmare och inte med gynnsamt driftsläge.

Du bör kolla att det verkligen är en riktig trefasmotor och inte en enfas med startlindning som kondensatorn är kopplad mot.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2018 16:39 #3 av Rikard Ågren
Det kan bli problem med kylning också om man kör för långsamt

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2018 20:50 #4 av Torbjörn Forsman
När man minskar varvtalet på en asynkronmotor genom att den får gå med stor eftersläpning, så är det i den kortslutna rotorlindningen som det blir onormalt varmt. Alltså inte i statorplåten och statorlindningen som då motorn belastas hårt men går med full fart.
Om motorn har bra inre kylning av rotorn, dvs ingjutna fläktvingar i kortändarna av den, så är det stor chans att den klarar det hela bra. I all synnerhet då den belastas av en pump (jag antar det är en centrifugalpump), så att belastningsmomentet också minskar då varvtalet minskar. Möjligen kan man behöva se upp om motorn har självsmörjande glidlager, då kan man råka ut för att värmen från rotorn sprider sig via axeln och värmer lagerbussningarna så de torkar ut i förtid.

Om man nu bestämmer sig för att våga köra motorn på sänkt spänning så finns det två bekväma lösningar. Antingen mata den med en lägre spänning t ex via en sparkopplad transformator eller med en kondensator i serie med nätspänningen. Båda lösningarna förekommer för att ställa ner varvtalet på fläktmotorer i utrustning som tillverkas i stora serier, t ex FTX-aggregat och takfläktar.

En annan lösning som man stöter på ibland, och som är svårare att införa i efterhand, är att motorn har ett seriemotstånd med ett antal uttag, ofta är det inlindat i statorlindningen så det inte syns som en särskild komponent, det kommer bara ut en klase extra ledningar ur motorn.

Det brukar inte lyckas bra att mata en pump- eller fläktmotor via en vanlig dimmer, det slutar ofta med stora pendlingar i varvtalet - motorn går som en gammal gräsklippare med förgasarproblem. Dessutom har det hörts farhågor för att de branta flankerna i spänningen från en enkel framkantdimmer skulle kunna skada isolationen i statorlindningen, men jag är själv tveksam till detta.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2018 05:54 #5 av Alexander N

Electrum skrev: Ja är en trefas asynkronmotor så är det väl i princip bara en frekvensomriktare som gäller.

Motorn är ju konstruerad för att gå lite under synkront varvtal, och ändras inte så lätt.

Om man strömbegränsar eller ökar lasten så kan man få att eftersläpningen ökar och motorn alltså går långsammare, men då ökar förlusterna i motorn och den går varmare och inte med gynnsamt driftsläge.

Du bör kolla att det verkligen är en riktig trefasmotor och inte en enfas med startlindning som kondensatorn är kopplad mot.


Vet ärligt talat inte om det är en "riktig" 3-fas eller inte, har bara fått uppgifterna ovan från kund. Det bör inte vara problem att sänka varvtalet med tanke på kylningen då foolkpool som levererat motorn även levererar lösning för varvtalsstyrning. Hade köpt deras produkt om den var snyggar och gick att placera utomhus.

Om det är en "falsk" 3-fas motor vad innebär det för möjligheterna att styra varvtalet?

Torbjörn: Ja det är motorn för cirkulationen. Hur undersöker jag om det skulle funka bra med typ 5-stegstrafo eller kondensator lösningen (den sista måste jag erkänna att jag inte är bekant med)?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2018 09:14 #6 av Torbjörn Forsman
Det innebär ingen större skillnad om det är en trefasmotor som körs på enfas med startkondensator eller om motorn från början är byggd för den sortens drift (då är det egentligen en tvåfasmotor, med 90° fasförskjutning mellan lindningarna istället för 120° som en trefasmotor har).

Enklaste sättet är väl att sänka spänningen till motorn provisoriskt - har man en tillräckligt stor vridtransformator kan man prova ut ett lämpligt varvtal med den, annars kan man prova att koppla in olika stora kondensatorer - låta motorn gå ett tag och kolla att det inte blir otrevligt varmt någonstans. Känn i synnerhet på axeln och lagersköldarna nära lagren.
Kolla att den säkert orkar starta även på sänkt spänning.
Jag kan tänka mig att lagom värde på en seriekondensator blir några tiotal uF.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2018 10:33 #7 av Electrum
Fast om man tänker köra med en frekvensare så är det bra att veta ifall det är en riktig trefasmotor eller en enfas med startlindnng.

Trefasmotor har 3 lindningar, dvs 6 st anslutningar, enfas med startlindnng har två lindningar och alltså 4 anslutningar.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2018 06:05 #8 av Alexander N

Torbjörn Forsman skrev: Det innebär ingen större skillnad om det är en trefasmotor som körs på enfas med startkondensator eller om motorn från början är byggd för den sortens drift (då är det egentligen en tvåfasmotor, med 90° fasförskjutning mellan lindningarna istället för 120° som en trefasmotor har).

Enklaste sättet är väl att sänka spänningen till motorn provisoriskt - har man en tillräckligt stor vridtransformator kan man prova ut ett lämpligt varvtal med den, annars kan man prova att koppla in olika stora kondensatorer - låta motorn gå ett tag och kolla att det inte blir otrevligt varmt någonstans. Känn i synnerhet på axeln och lagersköldarna nära lagren.
Kolla att den säkert orkar starta även på sänkt spänning.
Jag kan tänka mig att lagom värde på en seriekondensator blir några tiotal uF.


Electrum:Blir till att åka ut till kund och kolla på motorn.

Torbjörn, har du ett kopplingsschema på kondensatorkopplingen eller är det så enkelt som det låter att bara lägga den i serie på fasen? Känns som det enklaste hade varit den lösningen för då hade det räckt med ett växlande relä får till/från koppling av sänkningen och enkelt att styra det extern, kanske tom via plejd :klapp:

Bara lite orolig för kylningen....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2018 09:09 #9 av Torbjörn Forsman
Det är bara att lägga kondensatorn i serie med valfri ledare till motorn. Sätt gärna ett litet motstånd (t ex 1 ohm) i serie med kondensatorn eller den reläkontakt som ska kortsluta den, så det inte blir så hög toppström om kondensatorn råkar vara maximalt uppladdad just då reläkontakten sluter. Det minskar risken för att få hopsvetsade kontakter i relät.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2018 20:36 #10 av Claes Börjesson
Min gamla poolpump lät högt, men min nya i plast var helt tyst när jag köpte den.

Nu efter 10 år börjar den att bli lite mer högljudd, men om jag byter till ny tätning och lager i den så blir dan antagligen helt tyst igen.

Lagren brukar kosta cirka 20:-/st (SKF från Biltema).

Ny tätning 300-1500:- beroende på sort och leverantör.

Ny pump kostar 2000-5000:- i plast och 15 000 i metall, plast är bäst !

Ljudet beror det naturligtvis också på varvtalet, är det en högvarvig pump (3000 rpm) så låter den 4 gånger mer en 1500-varvare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2018 05:04 #11 av Alexander N
Torbjörn: Har skickat ett PM till dig, ta gärna en titt på det om du har möjlighet. Tack :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 sep 2018 19:46 #12 av Electrum
Jag måste ändå fundera lite högljutt, kanske ifrågasätta lite ...

Varför funderar du ens på att mecka ihop något sådant här åt en kund. Om det var till dig själv, eller kompis/släkting så kan jag förstå.
Jag menar att ifall det du nu fixar ihop inte fungerar, kanske t.o.m bränner hans motor eller något annat skit, vem ska ta den smällen då?

Själv älskar jag att greja ihop diverse finurliga lösningar, men jag passar mig dock för att skapa sånt åt mina kunder, saker som sen ska lämnas åt sitt eget öde och kanske t.o.m få en rad med nya ägare under årens lopp.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 sep 2018 07:19 #13 av Alexander N
Håller helt med dig electrum. Problemet är att kunden vill kunna styra eventuell frekvensare externt. Via: Brytare utomhus på altan och/eller timer, hittar ingen passande lösning på detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 okt 2018 13:51 #14 av Alexander N
Tänkte bara ge er en uppdatering ämnet.

Det var tyvärr som någon av er nämnde en 1fas motor med "dolda" lindningar, så därav var möjligheten till frekvensstyrning borta. Detta var annars mitt första val.

Det blev istället en stegtrafo från EVECO som hade 0-10V ingång. Ihop med detta lade jag en Plejd controller för att kund skulle kunna styra och schemalägga pumpkörningen från solstolen på altanen B)

Vet att det kan tyckas onödigt bara för att få en lite lägre ljudnivå men det var denna lösning kunden önskade och han blev nöjd med resultatet.
Följande användare sa tack: Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg