Felsökning märkliga elfel/jordfel (samlingstråd)

19 okt 2021 18:31 #1 av Ronnie Lidström
Tänkte att vi startar en tråd där vi kan berätta om märkliga, skumma, roliga elfel vi varit med om att felsöka.

Jag börjar med ett märkligt fall jag var med om för några år sedan:



Kund ringer och säger att deras jordfelsbrytare löser ut lite då och då och de kan inte lokalisera vad som är fel.

Jag åker dit och börjar felsöka. Meggar centralen som vanligt men hittar inga fel alls! Väl godkända isolationsvärden och kan inte hitta några andra fel. Jag slår på strömmen och går runt och slår på allt jag kan hitta för att för att försöka provocera fram felet. Spis, ugn osv.. Kan inte hitta något fel.

Jag lämnar kunden och säger att de ska ringa direkt då den löser ut så jag kan komma på en gång.

Jordelfelsbrytaren löser ut igen efter några dagar och kunden ringer direkt. Jag kunde dock inte komma direkt utan det tog några timmar. Väl på plats funkar allt igen. Jag meggar igen och allt är godkänt. Det är ett Älvsbyhus med utanpåliggande el på vindan så jag går upp och börjar leta synliga fel men kan inte hitta nånting där heller.

Jag lämnar kunden åter igen och hoppas att jag ska kunna komma snabbare nästa gång.

Kunden ringer igen nästa gång jordfelsbrytaren löser ut. Jag säger att de inte ska röra nånting, och jag åker dit direkt.

Meggar centralen och nu är det isolationsfel mellan nolla och jord. Jag plockar alla nollor en efter en för att se vilken grupp det är. Kommer fram till att det är en uttagsgrupp i köket.

Jag letar vidare och hittar till slut felet!

De hade en sån där magnetisk knivlist i köket. Ena skruven till denna var skruvad rakt in i en kabel i väggen. Skruven hade lyckats träffa bara nollan. När de sen satte dit vissa knivar så tog en av dem ibland i spisfläktkåpan (som var jordad). Jordfelsbrytaren löste inte direkt utan först när de använde något av uttagen i köket eller lite andra grejer.

Inte så lätt fel att hitta :silly:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg, Electrum, anders, Patrik , Christopher

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 okt 2021 21:42 #2 av Mollan
Den var intressant!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2021 06:51 - 21 okt 2021 06:52 #3 av Rikard Ågren
Den var ju riktigt klurig Ronnie! Hur många timmar tog det att hitta felet? :blink:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 nov 2021 19:17 #4 av Micke
Personskyddsautomat löser ut utan att något sitter på utgående.

Hej fick i helgen samtal från en kund som säger att en ny Garo C13 personskyddsautomat för en luftvärmepump löst ut (varit igång i tre dagar)

Väl på plats:
isolationsprovning L,N - PE 999Mohm
spänningsprovning 232V
strömmätning, 0,3A (då den löste ut)
Jordfelsbrytartest OK

Personskyddsautomaten sitter i ett fasadmätarskåp som är TN-S.

luftvärmepumpen har tidigare varit installerad på skarvsladd via en Hager Jordfelsbrytare i ca 1 vecka.
Testat att byta personskyddsautomat vilket gav samma resultat löser ut efter ca 5-10sekunder.

Kopplade bort utgående Fas o Noll och slog på Personskyddsautomaten, och den löser ändå ut efter 5-10sekunder.
Aldrig varit med om att en personskyddsautomat löser ut utan något kablage anslutet på utgående.

Testade sedan att sätta in en Hager Personskyddsautomat som jag hade i bilen, den har nu hållit i 7h.

Samtliga personskyddsautomater/jordfelsbrytare är 0,3mA

Då misstänkte jag något fabrikationsfel på personskyddsautomaterna, men testade igen på kontoret och alla fungerar som det skall.

Har ni varit med om liknande?

Tack på förhand
Mvh Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2021 08:28 #5 av Mikael Wälikangas
Hej Micke,
Har en kollega som haft samma problem...med samma fabrikat.
Gällde två större parkeringar med motorvärmare, som inte är byggda samma år. Kollegan kommer inte ihåg hur många procent som felade, men tillräckligt många för att han slutligen fick byta ut alla till ett annat fabrikat.
Ha de//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2021 21:41 #6 av Torbjörn Forsman
Om de löser ut då vädret har varit fuktigt länge, kan man misstänka att det rör sig om kondenserande fukt i personskyddsautomaten och krypströmmar vid den ofta lite väl billigt gjorda testströmbrytaren, som får dem att lösa ut.
Det är nog säkrare att ha sådana apparater monterade i torr och varm lokal än i t ex ett fasadmätarskåp eller en motorvärmarstolpe.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 nov 2021 22:10 #7 av Micke
Hej, jo förvisso men i det här läget är det en ny personskyddsautomat som kommer från förpackning och installerad efter några minuter som löser ut är utan något utgående kablage.

//Micke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 dec 2021 20:35 #8 av Billan
åkte på ett jordfel får nån månad sen. efter den klassiska uteslutningsmetoden så lokaliserade jag felet på en 3-fas grupp till garaget. gruppen va uppdelad på diverse belysning, kraft och elradiatorer..

i Garaget forsatte jag med att megga mig fram och klippa bort ledare från en kopplingsdosa. till sist hittade jag kabeln (typ EXQ 3g1,5) som felade. den matade 1st 4-vägsuttag (Ingenting var i pluggat i uttaget). "jaja" tänkte jag, knas med kabeln. kopplar bort uttaget och meggar kabeln igen... INGET FEL. Kliar mig i huvudet ett tag och provar megga själva uttaget. och där(!) mellan L och PE plinten var överslaget. har aldrig varit med om det förr. uttaget i sig, ELKO 4-vägs, var typ nytt, inget glappkontakt eller sot eller liknande.

man lär sig nåt nytt hela tiden :lol:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2021 08:04 #9 av Mats Jonsson
En av mina vänner fick en intressant lära här i höstas. För många år sedan installerade han en jordfelsbrytare i en äldre fastighet med gängsäkringcentral. Nu ringde kunden och sa att jordfelsbrytaren löser ut och går inte att återställa. Okej.

Väl hos kund berättar kunden att nästan varje år brukar jordfelsbrytaren lösa ut och kunden tar då bort kåpan och finner då en död mus som han tar bort. Så även i år. Men någon dag senare löser jordfelsbrytaren igen och nu ingen mus. Jordfelsbrytaren går att återställa en kort stund men sedan löser den igen.
Min gode vän konstaterar att felet är på en av faserna, låt oss säga L2. Mäter på utgående från jordfelsbrytaren och tar bort samtliga säkringar på L2. Felet kvarstår.

Nu finns bara en ledare kvar, den mellan jordfelsbrytaren och fasskenan. Lossar ledaren från fssskenan. Inget fel mot ledaren men den nu tomma fasskenan med bottenkontakerna har kontakt mot jord. Jag tror att vi som elektriker ser framför oss hur det nu ser ut, alltså flera porslinshållare (säkringshållare) med en genomgående fasskena. Inga synliga brännskador. För att frigöra fasskenan krävs att samtliga överdelar på säkringshållarna lossas.

När detta är gjort kan fasskenan tas bort. Egentligen inga synliga brännmärken bakom skenan men tittar man noga så … Ja. I varje säkringssockel finns två hål som inte används. Dessa ska vara tomma. Men i ett av hålen rör det sig lite grann och det ser bränt ut. I hålet och bakom säkringssockeln är det fullt med maskar, typ likmaskar. Många döda och några käkande sina kompisar nu när musen var borta. Efter lite dammsugning så var problemet borta.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Rikard Ågren, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2022 11:32 #10 av Magnus H
Detta känns fel på något vis, visserligen är det bakom skruvade skyddsplast och dörr.
Finns ju mycket blanka delar i en central men har inte sett detta förr därför är jag lite skeptisk.

Vad tycker ni?


I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2022 13:02 - 03 jan 2022 13:03 #11 av Mats Jonsson
Att det känns fel för dig kan bero på att man numer vill ha beröringsskyddat även för underhållsarbete. Men som jag ser det så följer det "god elsäkerhetsteknisk praxis".Jag vet dock inte mot vilken standard utförandet ska bedömas. Men utförandet verkar följa kravet på basskydd enligt 41A.2.4 i SS 436 40 00.

Så det är bara att ta fram de isolerande handskarna :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.149 sekunder

Senaste foruminlägg