Ansluta med tunnare kabel än matning?

13 maj 2018 20:46 #1 av Marcus Norlander
Jag har för många järn i elden just nu, så jag slänger ut en fråga här istället för att göra jobbet själv och slå i diverse böcker.
Ev. kund har en N1XV 5*6 säkrad 25A ut till dosa som idag inte används. Nu vill han ha hjälp med att installera skyddsbrytare och ansluta diskmaskin till denna. Diskmaskinen levereras med gummikabel 5*2,5. Det är ABB-automater och givetvis sitter de mitt i centralen! Kan jag bara köra eller måste jag säkra ner då anslutningskabeln bara är en 2,5:a??
Det är en restaurang och därav den kraftiga maskinen, av den anledningen är det inte lika populärt att bryta och byta säkringar också...
Den tid jag har att passera denna vecka krockar lite med deras verksamhet om jag måste bryta centralen.
//Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2018 20:52 #2 av Torbjörn Forsman
Om det är en anslutningskabel som sitter fabriksmonterad på en CE-märkt maskin, så är det maskintillverkaren som tar ansvaret för att ha valt kabelarea enligt tabellen i gällande produktstandard för just det slaget av maskiner (förmodligen EN 60335-1 samt -2-någonting för en diskmaskin).

Om inte tillverkaren har skrivit i installationsanvisningarna för maskinen att den måste säkras av klenare än 25 A, så är det bara att koppla in med befintlig kabel och befintliga säkringar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 13:15 #3 av Electrum

Torbjörn Forsman skrev: Om det är en anslutningskabel som sitter fabriksmonterad på en CE-märkt maskin, så är det maskintillverkaren som tar ansvaret för att ha valt kabelarea enligt tabellen i gällande produktstandard för just det slaget av maskiner (förmodligen EN 60335-1 samt -2-någonting för en diskmaskin).

Om inte tillverkaren har skrivit i installationsanvisningarna för maskinen att den måste säkras av klenare än 25 A, så är det bara att koppla in med befintlig kabel och befintliga säkringar.

Nja, det där anser jag vara att göra det lite för lätt för sig.
Tycker du även att det gäller om man har kopplat in sig direkt på 400A knivsäkringar? :huh:


Anslutningskabeln måste skyddas mot två överlastfall, dels överlast, och där går maskintillverkaren i god för att maskinen inte drar mer ström än vad den anslutningskabel tål som maskinen är utrustad med.

Men sen måste kabeln vara kortslutningsskyddad. Dvs klara sig med en viss maximal uppvärmning fram tills att kortslutningsskyddet (säkringarna) löser ut.
Och vi har en tumregel, att man kan ha ett storlekssteg lägre i area på anslutningsledningen (om den är någorlunda kort) än gruppledningen. Denna tumregel är rätt så säker att tillämpa, men för att dra detta ännu längre (ännu klenare area) så måste men räkna på kabelns uppvärmning vid kortslutning.
Använd 434.5.2 i SS 436 40 00.


Ja det är i alla fall vad jag anser. Jag är inte tvärsäker på att jag har rätt, men det känns rimligt i min värld.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2018 14:48 #4 av Bo Siltberg
2.5 mm² får avsäkras med högst 32 A som kortslutningsskydd. DM kan som sagt utgöra överlastskydd för sin egen anslutningskabel. Återstår att kontrollera ifall kabeln tål kortslutningsströmmen, I²t < k²S². PVC-isolerad 2.5 mm² kabel typ EKK tål ca 0.13 kA²s som får ställas mot vad dvärgen i centralen släpper igenom, vilket behöver kontrolleras mot databladet och aktuell kortslutningsström. Vissa modeller av ABB's dvärgar har strömbegränsning.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2018 20:37 #5 av Richard
Kapsling + säkringar vid maskinen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 04:03 #6 av Michell Martic
Att man KAN beräkna stämmer ju... Men regleringsmässigt så stämmer ju faktiskt vad Torbjörn skrivit. Anslutningskabeln, om den följer med produkten, är en del av en produkt och inte en del av anläggningen. Annars så ska vi dimensioneringsberäkna interna trådar i spis/ugn också, för där sitter normalt ingen säkring inne i ugnen heller.

...tillverkare får helt enkelt ange vad som är största tillåtna föregående säkring och vanligtvis gör de även så. För produkter så är det tillverkarens anvisning som gäller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 12:31 #7 av Bo Siltberg
Och jag har aldrig sett någon anvisning om max säkring i manualen till en DM. Om de anger något så är det minsta säkring som krävs för funktionen. Så det är nog inte fel att kontrollera rent allmänt vad en anslutningskabel med en viss area tål map kortslutningsström. Det är inte helt tydligt men standarden antyder att apparater ska sköta om sina egna fel, de får inte lösa en säkring i den fasta anläggningen. Det kan man tolka som att den själv hantera fel efter anslutningsterminalen, dvs det är bara anslutningsledningen man måste beakta vid installation.

Annars kan man göra som Richard föreslår.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 12:36 - 19 maj 2018 12:40 #8 av Jonas
Handen på hjärtat... Hur många gör dylika beräkningar för alla maskiner ni projekterar/ansluter?

Gillar det praktiska rådet att kolla i manualen. Är den CE-märkt och av vanligt stort märke så vore det ju otroligt märkligt om det inte skulle stämma.

Edit.
Missade att trådstartare eventuellt ville köra STÖRRE säkring än tillverkaren säger. Ja då skulle jag dra öronen åt mig. Enkelt uttryckt, låt bli. Anslutningskabeln är inte allt. Det finns ju en hel del inne i maskinen som du inte vet något alls om.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 15:19 #9 av Bo Siltberg
Normalt ställs man inte inför denna fråga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 19:33 #10 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Och jag har aldrig sett någon anvisning om max säkring i manualen till en DM.

Nä, det brukar istället sitta ett klistermärke i anslutning till där anslutningskabeln går in i maskinen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 20:05 #11 av Bo Siltberg
Aldrig sett någon sådan heller, alltså som anger max säkring, men jag har kanske inte sett mycket ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 20:06 - 19 maj 2018 20:17 #12 av Michell Martic
Jag hittade en bild på vad jag menade! :cheer:


En vanlig missuppfattning är att det är minsta säkring som är angiven...

Vissa påstår att det är maxsäkring...

Sanningen är både och samt varken eller. Det ska sitta 10A på denna maskinen. Det är både min och max. 10A, punkt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 20:16 - 19 maj 2018 20:16 #13 av Michell Martic
Detta var en Electrolux.
Hittade ett exempel för Cylinda DM3005 också.
Där står i teknisk spec. att den förbrukar motsvarande att den ska säkras 10A. Läser man dock vidare så står det i den löpande texten att den inte får säkras högre än vad som anges i den tekniska specen heller.

...och detta var ju bara de två första träffarna när jag googlade. :huh:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 20:23 #14 av Bo Siltberg
Jag har inte läst manualen, men den faller på sin egen orimlighet då schukouttag får avsäkras med 16 A och det skulle helt enkelt vara befängt om en hushållsapparat skulle kräva en lägre säkring. På min DM från Siemens står två säkringstorlekar angivna, 10 A och 13 A. Detta står tillsammans med spänningarna 230 V och 240 V.

Men visst finns en max gräns för största säkring också, det är kanske den som står i den tekniska specen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 20:29 #15 av Michell Martic
Varför skulle det vara befängt?

Jag är nog av motsatt uppfattning till och med, det omvända vore befängt.

Om tillverkaren skriver att deras maskin ska föregås av en säkring med maximalt 10A så är det ju detta som gäller. Inte så mycket att fundera på egentligen. Troligtvis så har de vid tillverkning tagit hänsyn till just 10A vid dimensionering av interna ledningar och då vore det väl minst sagt oklokt att tillåta föregående säkring vara 16A?

Jag kan nog komma på fler exempel med saker som vore befängda med samma resonemang. Exempelvis så är lamputtag märkta med max 6A, men avsäkras ändå med 10A i gruppcentral.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 maj 2018 20:45 #16 av elmont
Även jag tolkar det som att tillverkaren "säger" att det ska vara en 10 A säkring, och det är rätt vanligt att tex DM är uppmärkt med just 10A säkring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 maj 2018 09:29 #17 av Bo Siltberg
Ja frågan har ju diskuterats tidigare :) Det är tyvärr inte tydligt angivet i standarden så man får titta på mer allmänna paragrafer.

Till att börja med så talar vi om kortslutningsströmmar. Interna ledare har tillverkaren dimensionerat efter sin märkström (normala belastningsström) som är oberoende av vilken säkring som sitter i den fasta anläggningen.

Utan det handlar om vad som händer vid kortslutning. Här finns ju lite frågor om var det kan ske en kortslutning och vad man ev behöver ta hänsyn till. Standarden säger dock att resistansen mellan PE-terminalen och utsatta delar ska vara mindre än 0.1 ohm, mätt med minst 25 A (eller 1.5 x märkströmmen). Detta gäller alltså t.ex en DM. Är det en klass I-apparat så ska den kunna hantera "normala" kortslutningsströmmar mot sina utsatta delar, dvs kunna avsäkras med "normala" säkringar.

Så det innebär minst 16 A för alla apparater med schukostickpropp. Detta är ju en säkerhetsfråga! Om apparaten eller anslutningskabeln går sönder är egentligen sekundärt för de kanske redan är bortom räddning pga kortslutningen, men man kan ju försöka se till att anslutningskabeln följer gängse regler för ledningsdimensionering. Standarden föreskriver en area helt utifrån märkströmmen hos apparaten.

Standarden säger också att en apparat inte får förlita sig på säkringar i den fasta anläggningen för sitt eget felskydd.

Men visst finns det en övre gräns som kan behöver titta på i detta fall med en så pass överdimensionerad matning.

Så vad innebär det få att DM är märk med 10 A? Jo enligt standarden ska alla hushållsapparater vara märkta med sin märkeffekt och/eller märkström. Finns det även en symbol som representerar en säkring så är det den säkring som krävs för funktionen. Annars skulle inte min DM tillåta en högre säkring vid en högre matningsspänning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.105 sekunder

Senaste foruminlägg