Fråga om ett elfel med en jfb

20 jan 2018 18:46 #1 av Degussa
Fick hjälpa till med ett fel i en central som är för en pool och spabad. Finns även ett VU och en poolbelysning från centralen.
Det var så att jfb löste ut, nästan hela tiden, både när spabadet drog igång eller när man körde något via VU. Det var inte så att det löste ut direkt, ibland kunde det gå någon minut, inbland en timme.
Hade inget att mäta med, men provade att byta jfb, samma sak ändå.
Slog av alla dvärgbrytare, men igång med jfb, o den löste ut vartefter ändå.
Då kopplade jag ur alla utgående faser från jfb men hade nollan kvar.
Då fortsatte den att lösa ur.
Tog jag sen bort nollan så löste inte jfb.

Såg sen att strömbrytaren till poolbelysningen var på, o den har en trafo som ligger i en rostfri industrilåda under pooldäcket. Tänkte att det kanske blivit varmt och kondens i den, så kopplade ur både fas från säkring och nollan från den från nollskenan.

Helt plötsligt funkar allt.

Hur kan det komma sig, att jfb löser ut, när den tex bara har nollan kvar och ingen fas? Kommer det tillbaka någon lagrad ström i nollan från trafon till poolbelysningen som löser ut jfb?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2018 19:22 #2 av elmont
Har du ett jordfel i "lådan" kan ju spänningen i "lådan" vara lite lägre än den i inkommande "nolla" och då går en del av strömmen från nollplinten/ink nolla till jord via "lådan". Det är ju inte ovanligt med en viss potensskillnad mellan elnätets ink nolla och den jord som man har i marken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2018 21:33 #3 av Michell Martic
Sen kan man ha vanligt jordfel mellan nolla och skyddsjord också, om skyddsjord fanns i lådan.
Får du isolationsfel mellan nolla och skyddsjord så kommer strömmen fördela sig över dessa två ledare vid retur och därmed har du en ström i skyddsjorden. Saknas någon del av strömmen i nollan (ja, över 15-30mA då) så kommer JFB att lösa.

Är du med på resonemanget?

Gällande inlägg #2; Har du last i anläggningen så har du spänningsfall i neutralledaren vilket kommer garantera olika potential i kabelskåpet och vid lasten. Med andra ord, har du last i anläggningen så kommer isolationsfel mellan neutralledare och skyddsledare eller mellan neutralledare och främmande ledande del/sann jord leda till strömmar som kan vara tillräckligt stora för att JFB ska lösa. Har du inte last så kommer det inte att ske.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2018 11:41 #4 av Bo Siltberg
Det jag antar elmont menar med jordfel är just kontakt mellan N och PE någonstans i kretsen till belysningen.

Med alla säkringar brutna så kan inte den egna centralen lösa ut JFB utan det måste vara en ström som kommer utifrån. Lådan måste ha kontakt med sann jord, och det måste flyta en ström från en annan anläggning i jorden (t.ex husets elcentral). Ett klassiskt exempel på vagabonderande ström.

Här är en tafflig bild jag ritade för länge sedan

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2018 13:30 #5 av elmont
Med jordfel menar jag kontakt mellan PE och nolla och/eller kontakt mellan sann jord och nolla. Precis som Michell Andersson skriver.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.083 sekunder

Senaste foruminlägg