Stötar i duschen

01 nov 2016 18:27 #1 av Robbin Gjutberg
Fick ett samtal av en kund där han får stötar av golvbrunnen i duschen.
Jag har inte varit på så många liknande felsökningar, var brukar ni börja leta och vad brukar det kunna vara för orsaker?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2016 18:32 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Stötar i duschen
Det första är att kolla läckströmmar i VVB resp ev värmepump.

Elpatronerna brukar börja läcka ström förr eller senare.

Har kunden jordfelsbrytare?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2016 18:35 #3 av Robbin Gjutberg
Svar från Robbin Gjutberg i ämnet Stötar i duschen
Vet ej, är ett äldre hus så antagligen inte...

Men då börjar jag i pannrummet och kikar :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 19:57 #4 av Marcus Norlander
Svar från Marcus Norlander i ämnet Stötar i duschen
Det finns inte en järnväg i närheten? Visst, ett jäkla långskott men om inte annat en kul anekdot hur konstigt det kan bli. Mellan Ånge och Sundsvall längs järnvägen står en kåk där man fick stötar från duschen. Kunden var vettskrämd, installatören hade ett helvete med felsökning. Det tog en jäkla tid innan man lade ihop pusselbitarna. Det var bara kvällsduschen som gav stötar...... Man hade problem med jordningen och sugtrafon på järnvägen så när kvällståget passerade och man råkade stå i duschen samtidigt gick jordströmmen via kundens vattenledning istället!? Efter att Banverket sett över sin anläggning kunde kunden duscha utan att köra ofrivillig Riverdance...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2016 23:19 #5 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Stötar i duschen
Det påminner mig om att jag borde göra något åt att det sedan några månader kittlar i fingrarna när jag tar i duschblandaren hemma. Har inte gjort någon större felsökning än, men konstaterat att varmvattenberedarens skyddsjordning är i ordning, och det ligger 6-7 V AC mellan vattenledningarna och skyddsjord. PEX-rör mellan blandningsventil och varmvattenberedare, så vatteninstallationen är inte alls potentialutjämnad utan helt flytande.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2016 10:45 #6 av Olle Engström
Svar från Olle Engström i ämnet Stötar i duschen
Jag har några volt mellan en duschblandare och golvbrunn i metall. Det känns lite när man är blöt. Jag tror att det beror på spänningsfall på inkommade PEN-ledare som gör att skyddsjord ligger några volt över "jord" i betongplattan där golvbrunnen sitter. Kopparrör från värmepumpen till duschblandaren.
Denna dusch är utanför bastun och används inte, övriga har golvbrunn i plast.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg