Felsökning. jordfelsbrytare löser ut

22 feb 2016 20:03 #1 av Marcus
Hej

Vi har fått ett el bekymmer i vårt nya hus. Bravida försöker lösa problemet. Tänkte höra med er om du har stött på något liknande problem!?

Det började med att jordfelsbrytaren till bergvärmepumpen, köksfläkt, golvärme pump, köksfläkt slog av. Felet började uppstå för ca 1-1,5 mån sedan.
När man slog på jordfelsbrytaren kunde det den slå av med en gång upp till ett par dagar igen. För några dagar sedan började samma jordfelsbrytare slå av när man satta igång "större" dvs mer krävande el produkter tex förstärkare, ugn, dammsugare. Dessa var då kopplad via en annan grupp och en annan jordfelsbrytare. Hur kan en annan jordfelsbrytare lösa när man startar en annan el produkt på en annan grupp.
Bravida var här idag och mätte upp elen men hittar inga problem. Bergvärmepumpen har kopplats på en separat jordfelsbrytare idag men problemet kvarstår. Dvs jordfelsbrytare till bergvärmepumpen löser ut när man startar en annan el produkt på en annan grupp.

Har ni något förslag på problem till att den löser ut?

Mvh
marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:24 - 22 feb 2016 20:25 #2 av Rikard Ågren
Svårt att säga utan mer information, tex en bild över hur jordfelsbrytare och utgående grupper är kopplade. Men det är inget jag vill be en lekman redogöra för/ ta reda på då det kan innebära lite handpåläggning i centralen

Detta är inte ett forum för lekmän, men jag överlåter moderering åt någon annan. Låter som ett ämne som skulle kunna intressera en del här

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:28 #3 av Claes Börjesson
Prova med att byta ut jordfelsbrytaren !

Hjälpte det ? Bra

Om ej, sätt tillbaka jordfelsbrytaren och anslut den nya JFB till enbart värmepumpen (den troligaste boven)

Var jordfelet i värmepumpen ? (Ganska troligt) => utför service på denna.

Värmepump ,och köksfläkt skall aldrig vara på samma jordfelsbrytare, helst skall värmepumpen ha en egen jordfelsbrytare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:35 #4 av Rikard Ågren
Man kan även fundera på varför man skulle vilja ha en fast installerad värmekälla skyddad av en jordfelsbrytare

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:42 - 08 jun 2016 21:03 #5 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 20:45 #6 av Rikard Ågren
Har aldrig sett det kravet, vilka fabrikat har det? Har däremot sett att en del kräver att om den ska skyddas av JFB så ska den ha en egen. Blir dock svårare att upptäcka om den löst ut då

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 21:05 - 08 jun 2016 21:03 #7 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 21:15 - 22 feb 2016 21:16 #8 av Electrum
Min FLVP löser JFB, med oregelbundna men relativt täta intervaller, som längst klarade det sig väl kanske 1-2 dygn.
Ibland löste det mycket tätt.

Detta problem hade vi alltså precis i början efter att jag satt in pumpen vid slutet av byggtiden, så det blev ju att snabbt hitta på någon lösning.
Att sätta pumpen helt utanför JFB var givetvis något jag direkt övervägde, då jag t.o.m var nära att koppla så från första början.
Och konsulterade jag inkopplingsinstruktionerna så stipulerades det faktiskt att pumpen skulle vara utan JFB eller med 100mA JFB (ej personskydd mao).
Så då blev det så - ingen JFB.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 21:33 - 22 feb 2016 21:46 #9 av Stefan Ericson
Marcus, om värmepumpen har fungerat med JFB, så är det något som hänt.
Jag misstänker att nollan och jord har fått kontakt, efter JFB. Det är ganska lätt att mäta. Gör hela anläggningen spännings lös. Lossa förbindelsen mellan jord och nollan vid JFB. Resistansmät mellan jord och nollan i anläggningen. Om det inte är oändligt, leta rätt på felet.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 21:41 #10 av Robin Strandberg

Rikard Ågren skrev: Har aldrig sett det kravet, vilka fabrikat har det? Har däremot sett att en del kräver att om den ska skyddas av JFB så ska den ha en egen. Blir dock svårare att upptäcka om den löst ut då


NIBE - "om fastigheten har jfb BÖR värmepumpen förses med en separat jfb"

Om detta är ett krav vet jag inte men jag tolkar som att den ska förses med jfb om övrig anläggning har jfb.

Jag installerade ca 4-5 bergvärmepumpar i veckan under 1,5 års tid 2009 och aldrig hört att en bvp löst ut jfb. Alla dessa anslöts med 300mA jfb. Mestadels NIBE men även IVT, CTC och Thermia installerades.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 21:44 - 22 feb 2016 21:45 #11 av Rikard Ågren
Jag tolkar det som att den inte ska ligga under befintlig JFB. Varför skulle det helt plötsligt bli ett KRAV att skydda den med en JFB bara för att det redan finns en i anläggningen? Och varför är det inte en krav om det inte finns någon?

Om värmepumpen behöver skyddas av JFB bör det rimligtvis alltid krävas?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:01 - 13 jun 2016 16:22 #12 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:07 #13 av Electrum
Julapumpen ska ju enligt texten anslutas med stickpropp till ett uttag, och då blir det helt oavsett krav på 30mA JFB, såhär 2016 ... ;)

Det är bara fast anslutna pumpar som kan ha högre mA eller få vara helt utan JFB.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:09 #14 av Electrum
Spännande att manualen kräver överspänningsskydd ....

Vad tänker dom på då? Och hur många Jula-pumpar tror ni blir installerade 100% enligt anvisningarna? :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:12 - 08 jun 2016 21:03 #15 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:21 #16 av Torbjörn Forsman
Om vi återgår till ursprungsproblemet så vågar jag nästan sätta en slant på att det finns en förbindelse mellan nolla och skyddsjord någonstans i anläggningen, en del av den ström som egentligen borde flyta genom nolledaren går istället genom skyddsjorden och blir därför inte uppmätt av JFB, vid större belastning av anläggningen blir denna "felström" tillräckligt stor för att JFB ska lösa ut.

En bra felsökningsmetod är följande:
1) Gör anläggningen spänningslös och slå från JFB.
2) Skruva ur alla proppsäkringar (resp slå från alla dvärgbrytare).
3) Ohmmät mellan noll- och skyddsjordskenan, förmodligen kommer det att visa sig att det inte är oändlig resistans mellan dem.
4) Lossa en ledare i taget från nollskenan och ohmmät mot skyddsjord, för att se vilken grupp som är boven. Felsök sedan den gruppen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:28 - 08 jun 2016 21:03 #17 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 feb 2016 22:30 - 22 feb 2016 22:31 #18 av Electrum

Andreas Öhr skrev: Man kanske köper värmepumpen 2016. Men elanläggningen kan ju vara installerad enligt tidigare regelverk och sakna jfb :)

Ja det är sant. Så långt tänkte jag ju inte. :)

(Att man kan använda ett befintligt uttag)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 07:31 - 23 feb 2016 07:32 #19 av Stefan Ericson
Nu ska jag pröva att styra upp felsökning på JFB. Felsökning är som tele sex. Det ska inte ta 20 min, 5 min max.
Torbjörn, jag ser din felsökning som bra.
Vad kunde Bravida elektrikern gjort?
Om man kommer åt anslutningarna på JFB, slå ifrån JFB. Resistans mät över noll kontakten på JFB. Om oändligt=Ok. Annars bryt spänningen och lossa en av ledningarna till noll kontakten. Om oändligt=JFB är ok och då är det problem i anläggningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 08:03 #20 av Rikard Ågren
Jag skulle aldrig köpa en värmepump där tillverkaren kräver jordfelsbrytare

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg