Installation

11 maj 2013 17:50 #1 av karl andersson
Jag är ny här så jag hoppas det blir rätt. Jag har slängt ut en gammal elinstallation från en lada. Installationen bestod av en jättegammal brytare och under den ett säkringsskåp med 6 säkringar. Från säkringsskåpet var det 2 kablar som gick ut till var sitt vägguttag och en kabel gick till en 16A handske av modell gammal. Inkommande kabel till ladan kommer från boningshuset och är en kabel med 3 ledare och en kopparfläta. Innan jag demonterade den gamla centralen mätte jag i den gamla brytaren. L1-L2, L1-L3, L2-L3 och det var kring 400V. Mellan kopparflätan som var monterad på en plint där också en vidarekabel (gulgrön) ner till säkringsskåpet satt var det L1-kopparskärm, L2-kopparskärm, L3-kopparskärm kring 230V.

Nu har jag satt upp en skiva som innehåller en brytare, normkapsling innehållande en 3 polig 16A dvb och 3 enpoliga 10A dvb, en jordskena, en neutralskena, (dessa kan förbindas men ej är det just nu) och en fasskena som på undersidan binder ihop alla dvb, ett 16A vägguttag (som ska matas från 3 polig dvb) och 3 vanliga jordade vägguttag som ska matas från varsin 10A dvb.

Brytaren har numreringar på plintarna. Övre raden 13,1,3,5 och undre 14,2,4,6. Dessutom finns en jordskruv. Det finns även en märkning, ett N och där kan man montera samma slags jordskruv som redan finns i brytaren men där är det tomt. Det finns inget vid N.

Nu kommer det jag inte får att gå ihop. In i brytaren kommer alltså 3 ledaren och kopparflätan. L1 L2 och L3 monteras på plint 1,3,5 i brytaren. Men vart går kopparflätan?Till jordskruven eller till 13 på brytaren? Jag har ju bara 3 ledare och en kopparfläta.

På undersidan av brytaren kopplas sen 5 ledaren in som ska till normcentralen. Faserna på 2.4.6. Ska blå ledare kopplas in på 14 och gulgrön på brytarens jordskruv?

När man sen kommer in i normcentralen så är det väl kanske rätt naturligt att lägga alla jordar på sin jordskena och alla neutraler på sin neutralskena? Skall dessa skenor kopplas ihop? Det följde med en kort grov kopparledare som satt på skenorna. Inte fastdraget utan löst.

Problemen jag ser är att jag inte får någon jord. Men det underliga är att allt fungerat i åratal tidigare men kommer det att fungera nu. Någon har sagt att man aldrig ska röra sådant som fungerar men i detta fall så var grejorna otroligt gamla och fungerade visserligen men jag ville sätta upp moderna saker.

Kan någon något om detta vore jag tacksam.
Ämnet är låst.
11 maj 2013 18:17 - 11 maj 2013 18:19 #2 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Installation
Detta är i första hand ett forum för oss som jobbar med el på något sätt (din frågeställning säger mig att du inte gör det), så ett lämpligare forum för dig vore t.ex. www.byggahus.se/forum/el/ som mer rör konsumentfrågor. Och utan att ge egentligt svar så råder jag dig till att lämna över detta jobb till någon fackkunnig för det kan sluta illa om du gör fel.
Ämnet är låst.
11 maj 2013 18:31 #3 av allström
Svar från allström i ämnet Installation
För det första, är det olagligt det du håller på med
För det andra, ring upp närmsta auktoriserade elinstallatör som gör jobbet.
För det tredje, tycker jag att det inte är särskilt seriöst att skicka gördetsjälvtomtarna till andra sajter.
Ämnet är låst.
11 maj 2013 18:34 #4 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Installation
Och för det fjärde, pekpinnar ger motsatt effekt...
Följande användare sa tack: Tony
Ämnet är låst.
11 maj 2013 18:38 #5 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet Installation

allström skrev: För det tredje, tycker jag att det inte är särskilt seriöst att skicka gördetsjälvtomtarna till andra sajter.


Du har väl läst forumregel nr.1? (Nu finns det ju visserligen en möjlighet att du heter så i efternamn)
Ämnet är låst.
11 maj 2013 18:54 #6 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Installation
Med hänvisning till Peder Myrnes första inlägg så låser jag denna tråden.

//moderator

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Ämnet är låst.
11 maj 2013 19:36 - 11 maj 2013 19:37 #7 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Installation

karl andersson skrev: Nu har jag satt upp en skiva som innehåller en brytare, normkapsling innehållande en 3 polig 16A dvb och 3 enpoliga 10A dvb, en jordskena, en neutralskena, (dessa kan förbindas men ej är det just nu) och en fasskena som på undersidan binder ihop alla dvb,


Förutom det som övriga sagt så vill jag bara klämma in att det är olämpligt att använda en fasskena i lokaler där temperaturen kan växla mellan varmt och kallt (t.ex. en lada) eftersom det då bildas kondens i skenan med möjlig brand som resultat.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg