kretsschema belysnings anläggning

03 mar 2013 22:49 #1 av Kenta Jonsson
Jag har hjärnsläpp, kan någon hjälpa mig lite på vägen ?
Väldigt uppskattad.

Rita ett kretsschema med manöver och kraft (gärna sepa- rerat) för följande utrustning
Ett mindre automatikskåp för en enkel belysning/ventila- tionsstyrning ska konstrueras. Styrningar ska utgöras av relä/kontaktor-teknik det vill säga elektroniska logiken- heter för ljusreglering eller fastighetsautomation ska inte användas.

Funktionsbeskrivning
I ett rum installeras belysningsarmaturer, totalt 4 kW halogenbelysning, 2 stycken närvarodetektorer samt en traditionell 1-pol infälld strömbrytare. Vid närvaro ska belysningen tändas via närvarodetektorerna om inte strömbrytaren eller automatikskåpets H-0-A-omkopplare står i läge 0, (forcerad släckning). Närvarodetektorerna förutsätts ha inbyggd frånslagsfördröjning 15 minuter samt vara försedda med en potentialfri slutande kontakt för maximalt 250 VAC, 2 A.

Automatikskåp installeras i ett intilliggande rum med följande funktioner
Kopplingsur som tänder och släcker belysningen vid in- ställda tider oberoende av närvarovakternas status, H-0-A omkopplare samt potentialfri slutande kontakt för styrning av ventilation som sluter när belysningen är tänd, reläer och kontaktorer för styrning och matning av belysning samt säkringar.
Utgående anslutningar från skåp ska ske på plint.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2013 22:59 #2 av Oskar
skoluppgift?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 08:00 #3 av Kenta Jonsson
Var så länge sedan jag höll på med detta, Får det inte att bli rätt.

Säg att vi behöver 3fas kontaktor med hållkrets, kan man paralellkoppla in flera "2stnärvaro,tryckknapp" på 13 /14. Eller hur gjorde man .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 17:38 #4 av Niklas
Oerhört likt en av uppgifterna i behörighetskursen!!! (EUU)
När jag gick kursen fick jag göra detta själv, ska inte eleverna även nu klara av denna uppgift själva?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 17:52 #5 av Niklas
Detta är exakt inlämningsuppgiften jag var inne på, synd bara att bindestreckena sitter snyggare i orginalupplagan:

EUU - Allmän Behörighet
Elinstallationer Elkraftsystem
Inlämningsuppgift
Uppgift 2.

Har man ingen aning om hur detta ska lösas rekomenderar jag INTE att man löser detta på ett öppet forum - konsultera läraren och försök förstå uppgiften istället!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 18:11 #6 av Jens Johansson

Niklas skrev: Detta är exakt inlämningsuppgiften jag var inne på, synd bara att bindestreckena sitter snyggare i orginalupplagan:

EUU - Allmän Behörighet
Elinstallationer Elkraftsystem
Inlämningsuppgift
Uppgift 2.

Har man ingen aning om hur detta ska lösas rekomenderar jag INTE att man löser detta på ett öppet forum - konsultera läraren och försök förstå uppgiften istället!!



Vad är felet med att ta hjälp av ett forum? Poängen är väl att man ska veta hur man gör och då spelar det väl ingen roll man får hjälp av en lärare eller ett forum så vidare man inte kopierar någon så måste man göra uppgiften själv.

Eftersom du har gått kursen så kanske du kan svara på varför man inte ska ta hjälp av ett forum? Man får väl kolla upp så att uppgifterna man får från forumet stämmer så man inte gör nått galet.

Det verkar finnas gott om duktiga elektriker här på forumet som säkert kan hjälpa. Självklart kan man fråga sin lärare också. Förstår bara inte varför det är så fel att ta hjälp från ett forum, det är ju exakt det man ska göra tycker jag!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 20:03 - 04 mar 2013 20:04 #7 av Kenta Jonsson
Joo det stämmer att den är från AB utbildningen.
Jag har gjort en schema som jag tror är rätt. Menar inte att någon ska göra det åt mig medans jag rullar tummarna.

Jag skulle uppskatta tips på kopplings funktionen

I auto läge fas till tryck knapp. Paralell koppla närvarogivarna på tändtråd från brytare och till noll.
Tänd tråd i närvarogivarna till A1 på kontaktor ? A2 till noll .

Ur fast fas direkt till A1.

Tips?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2013 22:15 - 04 mar 2013 22:17 #8 av Henrik Eriksson
Ja uret ska ju vara direkt till A1, men du får hämta styrfasen från hand 0 auto brytaren, är den i läge 0 så ska ju inget fungera, även om uret slår till. närvaro ska kopplas parallellt och till A1 samt hämta sin fas från brytaren.

13 och 14 (NO) använder du sen till fläktagget för att det ska starta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 07:34 #9 av Jörgen

Jens Johansson skrev:
Vad är felet med att ta hjälp av ett forum? Poängen är väl att man ska veta hur man gör och då spelar det väl ingen roll man får hjälp av en lärare eller ett forum så vidare man inte kopierar någon så måste man göra uppgiften själv.

Eftersom du har gått kursen så kanske du kan svara på varför man inte ska ta hjälp av ett forum? Man får väl kolla upp så att uppgifterna man får från forumet stämmer så man inte gör nått galet.

Det verkar finnas gott om duktiga elektriker här på forumet som säkert kan hjälpa. Självklart kan man fråga sin lärare också. Förstår bara inte varför det är så fel att ta hjälp från ett forum, det är ju exakt det man ska göra tycker jag!


Inget fel att ta hjälp, men det är kanske bra att säga som det är direkt för att slippa en massa misstänksamhet.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Niklas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2013 12:51 #10 av Kenta Jonsson

Henrik Eriksson skrev: Ja uret ska ju vara direkt till A1, men du får hämta styrfasen från hand 0 auto brytaren, är den i läge 0 så ska ju inget fungera, även om uret slår till. närvaro ska kopplas parallellt och till A1 samt hämta sin fas från brytaren.

13 och 14 (NO) använder du sen till fläktagget för att det ska starta.


Gött Henke !, som jag tänkte själv.
Tackar :=)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2014 20:42 #11 av Filip L
samma övning i år :)
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2014 06:51 #12 av Michell Martic

-The same procedure as last year, Miss Sophie?
-The same procedure as every year, James!

:tokig:
Följande användare sa tack: Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2016 17:42 #13 av Jonas Ek
Hej , bara undrar hur symbolen för närvarogivarna ser ut i denna uppgift,, någon som vet? mvh E

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2016 06:10 #14 av tobi
någon som kan lägga upp en mer korrekt ritning eller skicka till mig? =) är bara för träning.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2016 09:34 #15 av Pelle Krantz
Tanken är att eleven ska ska lösa uppgiften självständigt utifrån vad han/hon lärt sig i kursen.
Jag rekommenderar att du konsulterar läraren i ämnet om du har frågor eller behöver vägledning.
Kontaktuppgifter till lärarna hittar du på Competence Tool.

Lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2016 14:50 #16 av tobi
har ju ingen lärare att konsulterara eftersom jag inte går kursen, har bara inte riktigt tid att sitta och göra uppgifter mer exakt och så kan man ju lösa en kopplingsuppgift på flera sätt och förbättra ritning med att rita in allt =) + skriva dit t,ex antal ledare, partexmärka trådarna med mera färdigt ifall man ska göra liknande uppgifter i jobbet.

ge gärna användare på fluxio ett konto för att träna göra uppgifter ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg