Fundering över en elcentral

06 jan 2013 13:05 #1 av Martin
Tja.

Åkte på ett litet jobb med central byte som säkerligen inte är så farligt. Ska bytas från gängsäkring till automatsäkringar.

Sitter en HC med HB, 10st 1pol 10A och 2st 3pol 16A Tror dock det ligger dubbelt på en av dessa 16A så bör rimligtvis vara 3st 3pol. UC har HB och 1st 3 pol 16A

HC
Spis
3fasuttag/bastu (ligger dubbelt)
3fas fd panna
3fas TT/TM
Resterande är belysning o vu i sovrum mm

UC
3fas Garage sitter en UC där med HB, Automatsäkringar och JFB

Tanken är att slopa den onödiga UC och flytta över garage matningen till HC.
Frågan är var jag lägger in servicen? Direkt efter HB på HC eller är det smart att ha en säkring för kabeln till garaget så som det är idag? Hur blir det med selektiviteten? DeT finns 16A i garaget så man kan ju i princip skjuta en Huvudsäkring i mätarblocket utan att någon säkring i UC går.

HC kyl och frys mm bör rimligtvis läggas över en egen JFB. Vanliga uttag och belysning över en JFB. Bör man ha en JFB över 3fasuttaget/Bastu/TT/TM eller fördela över lasten på någon annan JFB?


//Martin

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2013 15:34 #2 av Johan Runesson
Många brukar vilja säkra av kabeln till garaget i HC. Jag tycker att det är bättre att lägga den före huvudbrytaren i HC om det finns huvudbrytare i garaget så klart. Kabeln ska även ha samma area. Då kan man bryta strömmen i huset samtidigt som man kan få ström i garaget. Jag tycker i alla fall att man jobbar med själva centralen oftare än man arbetar med stigarkablarna.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2013 18:42 #3 av Mats Persson
Är det inte bättre att lägga riskgrupperna som ytterbelysning och sådant på en egen JFB om man nu vill ha flera? Och låta kyl och frys ligga på husets JFB.. Annars märker du ju inte om JFBn för kylen löser ut...

När ni lägger huvudledningen till UC före HB i HC hur gör ni då praktiskt? Jag tycker det är sällan som själva huvudbrytaren inbjuder till mer än en kabel per skruv.. Men håller med om att det är mer praktiskt att göra så.. Någon gång har jag satt plint när det är fler stigare som ska ut, men det stjäl ju lite utrymme...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2013 19:25 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fundering över en elcentral
Det är inte alls fel att lägga stigaren till garaget före HB i HC sitter ju både brytare och säkringar i mätartavlan så.
Men som Mats nämde så kan det vara svårt att få in två 10 kvaderat i plinten till HB.

Det kanske är smartast att ta Mesta ytterbel/3fas uttag/bastu/TT/TM på en jfb och resterande vu o bel kyl/frys på en annan jfb?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jan 2013 19:52 - 06 jan 2013 19:59 #5 av Rikard Ågren
Det finns fina förgrening/fördelningsplintar med fyra anslutningar per pol om du behöver förgrena inkommande

Tex denna:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2013 17:00 - 07 jan 2013 17:01 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Fundering över en elcentral
Du råkar inte ha art nummer på denna skönhet?Tror jag gör som så att jag skippar säkring för kablen och endast sätter en HB om man någongång skulle behöva bryta garaget så blir inte huset påverkat.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2013 17:24 #7 av Johan Runesson
E 22 511 30 Den finns inte hos Elektroskandia, men Solar har den. Finns säkert nån liknande hos Elektroskandia också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jan 2013 17:27 - 07 jan 2013 17:30 #8 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Fundering över en elcentral
Eldon E:nr 2251130.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.093 sekunder

Senaste foruminlägg