Helvar LED Driver - hur lång kabel mellan driver och ljuskälla?

14 jan 2015 11:28 #1 av Torbjörn Mineur
Byter ut min elinstallation hemma från konventionell till KNX & Dali belysningsstyrning,
Och har planerat att placera några Helvar LED Driver LC 1x30-E-DA (skall styras med DALI) i centralen i källaren,
men nu har jag upptäckt att Helvar rekommenderar max 5m mellan driver och sista belastning (känns väldigt begränsande, då jag är van vid att kunna ha iallafall 10-15m)
Detta känns väldigt jobbigt med att hitta lämpliga placeringar och svårt att kunna ha många ledljuskällor i serie
som jag planerat. Jag förstår att detta är en rekommendation och att det finns en viss säkerhestmarginal.
Men till min fråga är det någon som har praktisk erfarenhet av att använda typ 10-15m utan problem?
Pratade med Helvar, dom kunde inte säga något annat än att det är främst Switch Control/Dim som får problem först och lätt kommer i osynk mm. och att DALI är lite mer stabilt, och att det är av EMC skäl.
En lite fråga till finns det några LED driver för DALI som kanske får plats i en bigbox och finns det någon leverantör som har lite större rektangulära infällnadsdosor som inte är ELJOS Teledosa?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 12:52 #2 av Torbjörn Forsman
Förmodligen har EMC-typprovningen för CE-märkning gjorts med 5 meters kabel och Helvar vågar inte garantera att hela installationen uppfyller kraven på utstrålad störning med större kabellängd (=bättre antenn).

Om man vet med sig att det inte finns personer eller anläggningar i närheten (några hundra meters håll) som skulle kunna besväras av störningar i området ca 10-100 MHz (t ex radioamatörer eller företag/myndigheter som använder analog komradio - taxi, elnätbolag, militär, vissa blåljusinrättningar), så kanske man kan ta sig vissa friheter och tumma på kravet på max kabellängd. Om man bor på ett ställe där det är besvärligt med vanlig FM-radiomottagning (t ex långt till närmaste sändare) så bör man tänka på att även "vanliga" grannar möjligen kan anse sig störda.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 13:21 #3 av Torbjörn Mineur
Som tur är så bor jag i slutet på en grusväg och långt till grannar. Vet du hur mycket bättre "antenn" det blir per 5m spann?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 16:52 #4 av Robin Strandberg
Skulle inte Jolly Maxi för Dali funka? Jag tror även den varianten finns för DIN-montage och då kan du fälla in en liten central på lämpligt ställe?

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Torbjörn Mineur

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 19:16 #5 av Torbjörn Forsman

Torbjörn Mineur skrev: Som tur är så bor jag i slutet på en grusväg och långt till grannar. Vet du hur mycket bättre "antenn" det blir per 5m spann?


Det beror helt och hållet på vilken frekvens/våglängd det är frågan om. Riktigt effektiv blir antennen om längden råkar bli ett udda antal gånger 1/4 våglängd för någon frekvens där drivdonet stör kraftigt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Torbjörn Mineur

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 20:58 #6 av Torbjörn Mineur

Skulle inte Jolly Maxi för Dali funka? Jag tror även den varianten finns för DIN-montage och då kan du fälla in en liten central på lämpligt ställe?


Tack Robin,
kommer inte ihåg exakt varför jag hoppade över TCI Jolly Maxi Dali, men tror det var nog så enkelt att mina huvudleverantörer bara lagerför LED DIM JOLLY MAXI DALI & LED DIM JOLLY MAXI US DALI och de var minst dubbelt så dyra. Men nu tack vare dig kollade jag noga igenom TCIs katalog för leddrivers och det tog ett bra tag innan jag hittade någon information ang. längd mellan driver och ljuskälla, på sidan 302. TCI begränsar inte sina drivers med 5m, utan till 50m och då skall man använda 1mm2 för 350mA - 500mA och 2,5mm2 för 700mA - 1A. Se diagram på sidan 302 i TCIs LEDdriver katalog

Fast nog lite lurigt man ska kolla med gällande norm.

Typisk att jag köpt 6 st HELVAR, blir till att bita i det sura .... men får göra lite tester och jämförelser vad det lider. Och TCI hade en variant för dinmontage, tack.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 21:03 #7 av Torbjörn Mineur

Det beror helt och hållet på vilken frekvens/våglängd det är frågan om. Riktigt effektiv blir antennen om längden råkar bli ett udda antal gånger 1/4 våglängd för någon frekvens där drivdonet stör kraftigt.


Ja det är klart, ingen genomtänkt fråga. Men drivers låter mycket otrevligt vid vissa frekvenser iallafall.
Och då är det trevligt om man kan placera dom i källaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2015 21:21 #8 av Torbjörn Mineur
Men är det ingen som känner till en lite större infälld dosa än bigbox, där man skulle kunna få plats med en Dalidriver?
Nere i europa finns det ju gott om det för de har ju en annan standard, men har någon det hemma i sverige på hyllan? Har blivit tvungen att använda den stora Teledosan några gånger, då det inte fanns plats brevid armaturen.
Eller om jag vänder på det finns det någon Dalidriver som får plats i en bigbox? Ska kolla själv med TCI.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg