Är det någon som har koll på LED-strålkastare för bilen.

17 maj 2015 17:36 #1 av Eric Lander
LED-strålkastare som huvudbelysning till bilen. Finns det?
Jag vet att det gick att få LED-strålkastare till en Audi A8 som tillval för dryga 100.000 kronor. Det låter som det inte går att köpa till ett rimligt pris om man hellre vill ha LED är xenon till exempel. LED ska du kunna glömma på utan att batterierna tar slut och de ska vara väldigt effektiva. Man ser dimljus och annat som LED men inte själva strålkastaren. Finns det att köpa än?

Jag vet att jag är lite utanför tråden men toppenforum med bra expertis gör att jag ändå försöker få ett svar. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2015 18:05 #2 av Paul Wargenstahm
Åh, sålänge det är spännings och strömrelaterat så är det väl inom forumets ramar... ;)
Jag har inte sett några LED strålkastare till bilar i Sverige, men i USA finns det. De blir allt vanligare på tunga fordon där, och de går tydligen att få tag på i storlekar som passar även vanliga (äldre) bilar. Dvs 7" och 5 1/4" runda.

De ska ge en hyfsad ljusbild, men där över har man ju inte anammat asymetriska ljus, och de är bara DOT godkända, inte E-märkta för europa.
Förhoppningsvis kommer de hit också någon gång.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2015 19:05 - 17 maj 2015 19:11 #3 av Christoffer W
BMW har och säkert fler tillverkare, BMW 1-serie LCI (facelift) med m-sportpaket har LED-strålkastare standard monterade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2015 08:54 #4 av Piotr

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2015 13:03 #5 av Piotr

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 maj 2015 16:00 #6 av Torbjörn Forsman
Åtminstone finns det med särskilda bestämmelser för LED-strålkastare i nyare upplagor av ECE-reglementena för bilbelysning. Och det måste ju till att börja med finnas ett passande reglemente för att en strålkastare ska kunna E-märkas.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2015 21:54 #7 av Eric Lander
Så det är vanligt i fabrikstillverkade bilar. Men går det få det löst till ett rimligt pris om man bara vill byta ut de gamla strålkastarna. Vet inte vad det är för speciellt på Audistrålkastarna men de har nog lite teknik bakom sitt pris också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg