Temperaturgivare för KNX

02 maj 2015 16:51 #1 av Eric Ericsson
Sitter och skissar på en grej där jag skulle vilja mäta temperatur på ett värmeledningsrör och läsa in detta till KNX.
För att använda som variabel i logik.

Hittade Zennio Quad med tillhörande givare som skulle kunna fungera, Men jag skulle klara mig fint på en eller max två ingångar.

Förslag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2015 19:11 #3 av Rikard Ågren
Gör det något om du får I/O över då?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2015 19:14 #4 av Marcus Lundström
Även Zennios 2-kanal dimmerakter har 2st ingångar för temp.givare (eller rörelsevakt). Men det förutsätter ju att du även funderar på en dimmerakter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 06:29 #5 av Eric Ericsson

Rikard Ågren skrev: Gör det något om du får I/O över då?


Kändes onödig med fyra I/O i en liten källare, en rörelsevakt kan man ju använda där.Men ser inte så många andra behov.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 07:41 #6 av Rikard Ågren
Finns det ingen panna, ackumulatortank, solanläggning, bastu, frysbox eller liknande som kan motivera? :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 07:45 #7 av Eric Ericsson

Jiiwas skrev: Denna finns. Har inte provat den själv.

http://www.elsner-elektronik.de/knx-temperatursensor.html?&L=1&tx_bmproducts_pi1%5Bproduct_uid%5D=643&cHash=e42f3cc700496eb8dd7dcf532ac4e58d


Hittade också den, men prismässigt var skillnaden mot Zennio quad väldigt liten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 07:49 #8 av Eric Ericsson

Rikard Ågren skrev: Finns det ingen panna, ackumulatortank, solanläggning, bastu, frysbox eller liknande som kan motivera? :)


:tummeupp: Nja, källare på ca 8 kvm med 1,60 i takhöjd, finns rören från värmekulverten och en potatislåda :rulla:

Men en flödesmätare och två tempgivare så kan man ju alltid räkna avgiven energi och lite sådant :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 08:15 #9 av Rikard Ågren
De flesta termostater med börsvärdesvred, tex Schneiders, har en ingång för en extra temperaturgivare. Tveksamt om det blir billigare dock?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 08:27 - 03 maj 2015 13:36 #10 av Eric Ericsson
Ska kanske förtydliga lite hur jag tänkte använda det, så blir det lättare att komma med förslag.

Vill sätta en givare på framledningsröret från kulverten, när temperaturen där går under ett inställtvärde dvs rumstermostaterna slutar kalla på värme, ska givaren stänga cirkpumparna till golvvärmen så dom inte står och går kontinuerligt i 4-5 månader utan cirkulation i matarledningrna med risk för att dom går torra. (sen ska logiken motionera pumparna med jämna mellanrum så dom inte fastnar.)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 08:46 #11 av Rikard Ågren
Kanske går att lösa billigare med en vanlig bimetalltermostat och en binäringång?

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Eric Ericsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2015 13:35 #12 av Eric Ericsson

Rikard Ågren skrev: Kanske går att lösa billigare med en vanlig bimetalltermostat och en binäringång?


Hmm, Tänkte inte ens på det. För basic för att tänka på det.. :oops:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 16:06 #13 av Stefan Ericson
Ger mig in i diskussionen.
Eric den lösningen du har, förespråkas av rörkrökare. Dom installerar ofta sådana system.
Termoventeiler har en kulvert styrning, som kostar ca 3000kr.
Om det krävs lite värme i fastigheten, så hamnar man att i ett läge där all värme försvinner i kulverten. Därför är det bättre med en tank i det uppvärmda utrymmet och en kulvertstyrning, som fyller hela tanken, så fort som möjligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 17:35 - 04 maj 2015 17:37 #14 av Eric Ericsson

Stefan Ericson skrev: Ger mig in i diskussionen.
Eric den lösningen du har, förespråkas av rörkrökare. Dom installerar ofta sådana system.
Termoventeiler har en kulvert styrning, som kostar ca 3000kr.
Om det krävs lite värme i fastigheten, så hamnar man att i ett läge där all värme försvinner i kulverten. Därför är det bättre med en tank i det uppvärmda utrymmet och en kulvertstyrning, som fyller hela tanken, så fort som möjligt.


Poäng, men det borde man kunna lösa ev. med att kombinera med en utegivare.
Eller ev, ha två temp givare en på framledning och en på returen.

Får kankse koppla upp en logger över sommaren och utvärdera tempdata.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 17:57 #15 av Stefan Ericson
Eric! Du har skrivit lite om vad du håller på med.
En temperatur modul till en plc kostar ca 1700kr. En Hergasner vedpanna som har plc och auto tändning, kostar ca 17000kr. Ofta är det billigast att köpa färdiga lösningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 18:42 #16 av Eric Ericsson

Stefan Ericson skrev: Eric! Du har skrivit lite om vad du håller på med.
En temperatur modul till en plc kostar ca 1700kr. En Hergasner vedpanna som har plc och auto tändning, kostar ca 17000kr. Ofta är det billigast att köpa färdiga lösningar.


Så sant, men när man utgår från ett befintligt system blir det ibland knepigare.

När jag börjar skissa på detta hoppades jag på att det skulle gå att plocka en signal direkt från fjärrvärmemodulen men sån tur hade jag inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 18:46 #17 av Stefan Ericson
OK. Eric!
Då tror jag mest på vad som föreslagits tidigare. En rund bimetall givare som fästes mot röret. Dom går att reglera med mer eller mindre isolering.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 18:49 #18 av Paul Wargenstahm
Själv har jag inga direkta råd eller tips att komma med, men jag har en liten undran...
Hur kan det komma sig att c-pumpen riskerar att gå torr? Normalt sett skall det ju alltid finnas vätska i systemet som cirkulerar, och det enda som skall kunna få pumpen att gå torrt är en läcka. Får man en läcka i ett golvvärmesystem så har man större problem än en c-pump som gått torrt.
Normalt sett så är ju även golvvärmeslingor med separat c-pump styrda med en shuntventil som bara släpper på varmvatten när termostaten kallar på värme, i övrigt så cirkulerar ovärmt vatten i slingan.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 19:00 #19 av Eric Ericsson

Paul Wargenstahm skrev: Själv har jag inga direkta råd eller tips att komma med, men jag har en liten undran...
Hur kan det komma sig att c-pumpen riskerar att gå torr? Normalt sett skall det ju alltid finnas vätska i systemet som cirkulerar, och det enda som skall kunna få pumpen att gå torrt är en läcka. Får man en läcka i ett golvvärmesystem så har man större problem än en c-pump som gått torrt.
Normalt sett så är ju även golvvärmeslingor med separat c-pump styrda med en shuntventil som bara släpper på varmvatten när termostaten kallar på värme, i övrigt så cirkulerar ovärmt vatten i slingan.


Dom bör ju inte gå torra, men det känns onödigt att dom står och snurrar sommarmånaderna när dom ändå inte får någon värme från huvudsystemet, FJM styrningen stänger huvudpumpen när värme inte behövs och motionerar den någon gång i månaden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2015 19:11 #20 av Stefan Ericson
Det är allmänt känt att cirkulationspumpar, inte mår bra av att stå stilla. Men jag håller med Paul om att dom borde inte gå torrt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg