Bilder på utförda skyddsutjämningar i badrum

24 jul 2012 12:01 #1 av Ronnie Lidström
Nu när reglerna för kompletterande skyddsutjämning i badrum funnits ett tag är det säkert några av er som utfört sådana installationer?

Dela med er av bilder på hur ni löste det hela rent praktiskt (kan ju vara lite knepigt ibland i renoveringar i gamla hus)

Övriga inlägg i detta ämne görs lämpligast i någon av nedanstående forumämnen:

→ Jordar du armeringen i badrumsrenoveringen?
→ Skyddsutjämning?!
→ Vilken minimiarea vid "Kompletterande skyddsutjämning" i badrum?
→ "Webbkurs" i skyddsutjämning och kompletterande skyddsutjämning.
→ skyddsutjämning i badrum
→ Det kittlar i duschen


Ja! Är medveten om att uttaget sitter snett. Så det behöver ni inte påpeka ;) (syns ändå inte då lådan är på plats)




Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2012 15:15 #2 av Johan Sponton
Är det inte eklare att jorda vid värmecentralen/pannrummet, eller måste det jordas vid varje punkt? Lättare att gömma. Själv har jag aldrig jordat ute vid handfat eller liknande. (Har iofs bara jordat vid större byggen, och då var pannrummet given punkt.)

Linjemästare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jul 2012 22:18 #3 av Marcus Lundström
Då mister man hela principen med kompletterande skyddsutjämning. Utjämningen ska ske i eller så nära badrummet som möjligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 19:41 #4 av Patrik Hedlund
Någon mer som har bilder?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 sep 2013 20:35 #5 av JDA

Johan Sponton skrev: Är det inte eklare att jorda vid värmecentralen/pannrummet, eller måste det jordas vid varje punkt? Lättare att gömma. Själv har jag aldrig jordat ute vid handfat eller liknande. (Har iofs bara jordat vid större byggen, och då var pannrummet given punkt.)


Skyddsutjämna vid pannan i ett hus räcker gott. Då det oftast är väldigt nära till badrum så då behövs inte kompletterande skyddsutjämning göras i badrummet. Fick vi lära oss på ab utbildningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 18:23 #6 av Ronnie Lidström
Någon som gör detta?

Känns som att det hela dog ut lite. Dels pga att flera experter säger att det inte behövs och att det kommer att försvinna i nästa standard, men mest pga att det flesta rörinstallationer görs helt i plast.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 18:26 #7 av müssli
Fast nuförtiden använder väl rörläggaren plastslang i väggarna? Då lär inte jordningen i pannrummet hjälpa.
Jag kan erkänna att jag aldrig har jordat något av de badrum jag har gjort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 23:08 #8 av Claes Börjesson
Jag har jobbat i Norge ett antal år, så jag förstår varför detta med potentialutjämning är viktigt !

I Norge levererade nätägaren förr ingen jord tillsammans med anslutna faser utan bara Fas-Fas.
Alltså ingen Nolla ingen Jord. Det var 220 volt mellan faserna och 110 volt mot jord.

Jord skulle varje anläggningsägare själv tillverka, inte alltid så lätt när huset står på berg. Resistansen på ett godkänt jordtag c:a 100 Ohm, i Sverige ligger de flesta jorda på milli-Ohm.

Då och då dör privatpersoner för att grannen fått ett jordfel i sin anläggning.

Tacka fan för att potentialutjämning i badrummet är viktigt i dessa länder .....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 00:00 #9 av Bo Siltberg
Ja då är det skyddsutjämning det handlar om, skydd mot fel utifrån.
Tråden handlar dock om kompletterande skyddsutjämning i badrum (även om titeln inte säger så) vilket handlar om skydd mot fel inifrån huset!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 07:37 #10 av Peter
Då är frågan, vilka fel kan komma inifrån?
Ventilation?
Radiator?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 11:08 #11 av Bo Siltberg
T.ex "vanlig" kortslutning i tvättmaskinen som kan ge ca 100 V mellan dess hölje och vattenrören.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 13:15 #12 av Claes Börjesson

Bo Siltberg skrev: Ja då är det skyddsutjämning det handlar om, skydd mot fel utifrån.
Tråden handlar dock om kompletterande skyddsutjämning i badrum (även om titeln inte säger så) vilket handlar om skydd mot fel inifrån huset!


Jag försöker förklara varför det i våra föreskrifter nämn så mycket om potentialutjämning. Våra föreskrifter bygger på den europeiska Cenelec-standarden som även alla andra EU-länder skall följa.

De standarder "NEK 400" i Norge, och SS 435...

Bläddrar man i dessa utländska standarder som följer dem sida för sida med samma teckningar, text, tabeller varandra. Det är mycket små skillnader emellan dem.

Men att Cenelec/svensk standard genomförs på ett internationellt plan kan innebära att intressegrupper kommer att påverka säkerheten på ett för oss i Sverige förvånande sätt. Ta t.ex. JFB i basturum, belysningen SKALL vara ansluten till JFB, bastuaggregatet behöver inte....... detta beror på vad jag fått höra att en viss utländsk tillverkare hade problem med sina värmeslingor, (värmetråd placerat i ett metallrör och isolerad med magnesiumoxid. Det läcker ibland in vatten i magnesiumoxiden och man fär ett jordfel- pg.a. dålig kvalite enligt oss i Sverige men..... ) deras standardiseringsgrupp lyckades ta bort JFB-kravet på bastuaggregaten.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jun 2016 17:41 #13 av Bo Siltberg
Jag har hört att det var Finnarna som motsatte sig JFB på bastuaggregatet, utan några egentliga skäl. Men demåste ju också få bestämma något i kommittén så då var detta en enkel eftergift för de andra länderna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.242 sekunder

Senaste foruminlägg